گام‌های فارس برای اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت

شیراز-ایرنا-برنامه‌ریزی عملیاتی برای تحقق اجرای طرح ملی و مردمی کاشت یک میلیارد نهال در دستور کار مسئولان استان فارس قرار دارد؛طرحی که استاندار فارس معتقد است باید از تمام ظرفیت‌های استان و تعامل بین سازمانی برای تحقق آن بهره گرفت.

به گزارش ایرنا، درختکاری یکی از رویکردهای مهمی است که در کشورهای مختلف جهان دنبال می‌شود. بسیاری از فعالان در عرصه محیط‌زیست و منابع طبیعی معتقدند درختان ریه‌های کره زمین و بخشی ضروری در اکوسیستم‌های جنگل‌ها محسوب می‌شوند که سهم بسزایی در تأمین مواد غذایی مورد نیاز انسان‌ها دارند.

هرچند این روزها جنگل‌زدایی در اغلب نقاط دنیا در حال رشد است اما پروژه‌های درختکاری بسیاری نیز در سراسر جهان با هدف احیای جنکل‌ها در حال اجراست.

گام‌های فارس برای اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت

پروژه‌های جهانی برای جلوگیری از جنگل‌زدایی

بدین ترتیب دولت‌ها و بسیاری از سازمان‌ها در سراسر جهان در حال انجام اقداماتی برای جلوگیری از جنگل زدایی، در حال کاشت درخت هستند.

به عنوان مثال دولت آلمان و اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعت پروژه‌ای تحت عنوان Bonn Challenge آغاز کردند که طی این پروژه، قرار است تا سال ۲۰۳۰، ۳۵۰ میلیون هکتار از جنگل‌های سراسر دنیا احیا شود و مزایای پوشش سبز برای شهرنشینان به بهترین شکل ممکن به ارمغان آید.

تاکنون بیش از ۱۷۰ میلیون از اراضی جنگلی جهان احیا شده است و بسیاری از کشورها با مشارکت در پروژه Bonn Challenge پیشرفت‌های قابل توجهی را تجربه کرده و برای برآورده کردن مفاد قرارداد کوشیده‌اند.

همچنین دولت اتیوپی اخیراً ایده "ابتکار میراث درخت" را مطرح کرد که به نظر می‌رسد یکی از بزرگترین نوآوری‌های جنگل‌کاری دنیا تا به امروز باشد. این تصمیم با هدف مبارزه با تغییرات اقلیمی و به حداقل رساندن فساد زیست‌محیطی اتخاذ شد ضمن اینکه کاهش آلودگی هوا و افزایش نشاط شهروندی در رأس اهداف پیاده‌سازی آن قرار داشت.

گام‌های فارس برای اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت

طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران

طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران نیز از رویکردهای مهمی است که به منظور احیای جنگل‌ها، تلطیف هوا، کاهش اثر گازهای گلخانه‌ای، تولید اکسیژن، حفاظت از منابع آب و خاک، نفوذپذیری آب، جذب دی اکسید کربن و گرد و غبار دنبال می‌شود. هدف از اجرای این طرح این است که هر سال با کاشتن ۲۵۰ میلیون نهال، تا چهار سال آینده یک میلیارد درخت در ایران کاشته شود.

تاکید رهبر بر مشارکت مردم در این طرح

این طرح قرار است طی چهار سال توسط نهضت مردمی اجرا شود؛ می‌توان گفت آنچه این طرح را از پروژه‌های دولت‌های پیشین در حوزه منابع طبیعی متمایز می‌کند استفاده از ظرفیت جوامع روستایی و تشکل‌های مردم‌نهاد به عنوان مجریان این طرح است.

رهبر معظم انقلاب نیز تاکیدات ویژه نسبت به اجرای این داشته‌اند و هم‌زمان با روز درخت‌کاری در این باره فرمودند: این امر به‌واسطه مشارکت مردم محقق می‌شود. اگر هر ایرانی سه نهال بکارد، برنامه دولت برای کاشت یک میلیارد نهال از سال ۱۴۰۲ آغاز و در طول چهار سال محقق خواهد شد.

گام‌های فارس برای اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت

مکان یابی کاشت یک میلیارد درخت تحت نظارت کمیته علمی

وزیر جهاد کشاورزی روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ در مراسم روز ملی درختکاری که در حاشیه روستایی در شهرستان ری برگزار شد، گفت: از امروز کاشت یک میلیارد درخت در کشور به عنوان مسئولیت اجتماعی بزرگ همه ایرانیان کلید خورد چراکه کاشت درخت برای داشتن ایرانی آباد و سبز یک مسئولیت اجتماعی بزرگ برای همه ایرانیان محسوب می شود.

گام‌های فارس برای اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت

سید جواد ساداتی نژاد ادامه داد: مکان یابی کاشت یک میلیارد درخت تحت نظارت یک کمیته علمی پیشرفته و با بهره‌گیری از مطالعات بارندگی و موقعیت مکانی هر منطقه تعیین شده انجام گرفته است و همه اقوام ایرانی در اجرای این طرح بزرگ نقش و مشارکت دارند.

وزیر جهاد کشاورزی کاشت یک میلیارد درخت را در سراسر ایران سر منشا یک اتحاد و همبستگی بین همه مردم ایران خواند و با بیان اینکه ایران رتبه هفتم جهان در تولید کربن را دارد، گفت: کاشت و توسعه درختکاری را لازمه بهبود جایگاه ایران در زمینه ترسیب کربن اعلام کرد.

مشارکت مجموعه‌های وابسته به وزارت کشاورزی

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم گفت: هر درخت بالغ، به طور معمول سه هزار و ۴۰۰ لیتر آب را ذخیره می کند و این عدد برای هر درخت در جنگل های زاگرس به یک هزار متر مکعب می رسد و این درختان ضمن حفاظت از خاک، مانع از گسترش گرد و خاک نیز می شود.

عباسعلی نوبخت افزود: برای اجرای این طرح بزرگ، همه مجموعه های وابسته به وزارت کشاورزی مشارکت داشته‌اند و از ظرفیت دانشگاه ها نیز استفاده شده تا با کمک مردم، نسل آینده از ایرانی سبز و آباد بهره مند شوند.

تلاش برای اجرای این طرح در استان فارس؛ از برگزاری مناظره تا هم‌افزایی بین دستگاهی

اجرای این طرح در استان فارس نیز در دستورکار مسئولان و دستگاه‌های متولی قرار گرفته است و نشست‌ها و برنامه‌هایی برای تحقق این امر برگزار شد.

«شهر سبز و آیین‌های درختکاری» عنوان مناظره‌ای بود که با حضور متولیان و فعالان محیط زیست در دانشگاه شیراز برای بررسی و ارزیابی اجرای این طرح برگزار گردید؛ مناظره‌ای که در آن مسئولان منابع طبیعی،درختکاری را مهمترین رویکرد برای احیای فضای سبز شهر قلمداد کردند اما فعالان محیط زیست معتقد بودند که آیین درخت‌بانی باید جایگزین درختکاری شود.

اخیرا نیز نشستی به منظور هماهنگی و هم‌افزایی بین‌دستگاهی در خصوص تحقق اهداف موردنظر در این طرح با حضور استاندار فارس تشکیل شده است؛ نشستی که در آن استاندار، برنامه‌ریزی عملیاتی را زمینه تحقق اجرای این طرح دانست و گفت: استفاده از تمام ظرفیت‌های استان و تعامل بین سازمانی درجهت تحقق این طرح بزرگ و ملی مؤثر است.

ضرورت برنامه‌ریزی عملیاتی برای تحقق این طرح

محمدهادی ایمانیه اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی را یکی از محورهای مهم و کارساز این طرح عنوان کرد و افزود: یکی از موارد به نتیجه رسیدن این پروژه ملی، پوشش رسانه ای و آگاهی عموم مردم است که این مهم با همکاری همه بخش‌ها از جمله دولتی و خصوصی، صنایع و شرکت‌ها میسر است.

استاندار فارس ادامه داد: بر مشارکت اقشار، گروه‌های مختلف اجتماعی و سمن ها در اجرای این طرح تاکید داریم.می بایست از ظرفیت سازمان ها، نهادها و ادارات در قالب تفاهم نامه، برای اجرای این طرح هم در مرحله کاشت و هم در مرحله نگهداری و مراقبت های بعدی استفاده کنید.

وی بر ضرورت مستندسازی این طرح تاکید و اظهارکرد: در راستای ایفای نقش فارس بعنوان بخشی از این طرح ، از سایر تجربه های موفق استفاده کنید.

گام‌های فارس برای اجرای طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت

۸۰ میلیون اصله نهال سهم استان فارس

حجت اله مرادی سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با اشاره به تعهد کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال در کشور گفت: سهم استان در این مدت ۸۰ میلیون اصله نهال و طی یکسال ۲۰ میلیون اصله درخت است که تاکنون ۵ میلیون و ۶۷۰ هزار اصله نهال بصورت گلدانی و ریشه زمینی تولید شده است.

وی با اشاره به ۳۷ نهالستان استان یادآور شد: نهال های تولید شده در ۳۳ نهالستان انجام شده و تولید نهال‌ همچنان ادامه دارد.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس بیان کرد: در زمینه اجرای این طرح مشکلاتی از جمله کمبود آب و تامین زمین در استان وجود دارد اما به رغم پیگیری های انجام گرفته هنوز هیچ اعتباری از محل اعتبارات ملی برای اجرای این طرح بزرگ به استان فارس اختصاص نیافته است.

مرادی با بیان اینکه طرح کاشت یک میلیارد درخت به دلیل موقعیت جغرافیایی خشک و نیمه خشک و وجود اکوسیستم‌های شکننده و حساس و همچنین قرار داشتن کشور در زمره کشورهای با تراکم کم پوشش جنگلی، اجراشده است، افزود: این طرح با حمایت دولت و پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی و مشارکت گسترده بخش خصوصی، تشکل‌های مردم نهاد و دوستداران و علاقه مندان در یک دوره چهار ساله انجام خواهد شد.

آمادگی سازمان صمت برای اجرای این طرح

حمیدرضا ایزدی رییس سازمان صمت استان فارس هم در ادامه تعامل و هم‌افزایی نهادها و دستگاه‌های اجرایی را در اجرای این طرح بزرگ ضروری دانست و ضمن اعلام آمادگی این مجموعه برای همکاری‌های لازم با نیروهای منابع طبیعی افزود: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب و نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت همه دستگاه‌ها می بایست پای کار باشند تا در این مسیر شاهد موفقیت‌های بیش از پیش این طرح باشیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha