۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۲۳:۴۹
کد خبرنگار: 1050
کد خبر: 85132749
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: رفع موانع کشت گلخانه‌ای اولویت دارد

کرج - ایرنا - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: باید رفع موانع و مشکلات سد راه فعالان کشت گلخانه‌ای که از جمله آنها ارایه نشدن تسهیلات و امکانات به کشاورز است، در اولویت و دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا عباسی سه‌شنبه شب در نشست با گلخانه‌داران گرمدره با اشاره به مشکل کمبود آب در کشور افزود: در متن حکم رییس جمهور برای استاندار البرز، توسعه کشت گلخانه‌ای در استان عنوان شده چون البرز دارای ظرفیت فراوانی است اما در این زمینه محدودیت وجود دارد.

وی گفت: ممکن است در کشور ۵۰ درصد آب سطحی و ۵۰ درصد آب زیر زمینی باشد اما در استان البرز ۸۰ درصد آب زیر زمینی و ۲۰ درصد آب سطحی است و به دلیل برداشت بی رویه، منابع آبی افت شدیدی کرده که باید این مشکل را برطرف کنیم.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از اقدامات مجلس، تصویب قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار است که در جامعه خیلی به آن پرداخته نشده، گفت: بر این اساس صدور مجوزها به ۲ دسته ثبت محور که (فرآیند آن باید طی سه روز به اتمام برسد) و تایید محور که (حداکثر سه ماه باید مجوز اخذ شود) تقسیم می‌شود که باید به نحو مطلوب انجام شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ جلسه درخصوص سد کرج در سطح وزارتخانه با حضور مسوولان استانی و وزارت نیرو تشکیل شده است افزود: مردم البرز گلایه مند هستند که ما در یک جاده یکطرفه به تهران خدمات می‌دهیم در حالی که این خدمات باید دو طرفه باشد و برای تصفیه آب، تهران به کمک البرز بیاید.

عباسی یادآور شد: در گذشته متوسط بارندگی در کشور ۲۶۰ میلیمتر بود اما امروز متوسط بارندگی به ۲۲۰ تا ۲۳۰ میلیمتر میرسد و شاهد کاهش ۱۵ درصدی بارندگی هستیم.

وی با بیان اینکه برای تکمیل تصفیه خانه ماهدشت، ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است گفت: وزارت نیرو و دولت باید برای تکمیل این تصفیه خانه که تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت داشته ما را حمایت کنند، چراکه ۲۰ میلیون متر مکعب آب تصفیه شده می تواند در مدار مصرف قرار گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چاه های مختلفی در استان البرز وجود دارد که مربوط به برخی وزارتخانه ها است، بر این اساس ضرورت دارد که در مسیر استفاده باغدارانی که در استان با کمبود آب مواجه هستند قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نیروگاه شهید منتظر قائم در استان البرز، سالانه ۱۰ میلیون متر مکعب آب چاه مصرف می کند گفت: حدود ۹۰ درصد آب برای خنک کردن سیستم استفاده می شود اما با تغییر سیکل ترکیبی آن، ۸۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.

عباسی گفت: در فصل پاییز ۲ هزار هکتار باغ استان البرز چهار میلیون متر مکعب آب نیاز دارند که از آب نیروگاه منتظر قائم می توان برای این کار استفاده کرد.

وی با بیان اینکه شهرستان فردیس با ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، تصفیه خانه فاضلاب ندارد افزود: اگر تصفیه خانه راه اندازی شود ۴۰ میلیون متر مکعب آب به دست می آید و باید در مواقع کمبود آب برنامه ریزی انجام شود، چرا که با قطع کردن آب کشاورزان مشکلی حل نمی شود.

عباسی درخصوص آبیاری باغ های میوه با آب های آلوده هم گفت: اکنون اولویت با حفظ درختان و محصول کشاورزان آسیب دیده است که در این راستا دولت باید خسارت را پرداخت کند، ضمن اینکه باید از ورود میوه های آلوده در سفره مردم جلوگیری کنیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha