۱۳ درصد مساحت آذربایجان شرقی تحت مدیریت محیط زیست است

تبریز-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تعداد مناطق زیرمجموعه مدیریت این اداره را ۱۳ منطقه تحت حفاظت و ۹ منطقه شکار ممنوع اعلام و اظهار کرد: کل مساحت این مناطق بیش از ۵۸۰ میلیون هکتار است که ۱۳ درصد کل مساحت استان را شامل می‌شود.

شهنام اشتری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت فرا رسیدن هفته محیط زیست، عنصر مهم و اصلی حفاظت و نگهداری بهینه از محیط زیست طبیعی و جانوری را فرهنگ سازی در جامعه بیان کرد و افزود: حفظ ، نگهداری و بهره‌ برداری صحیح از مواهب و منابع طبیعی و زمینی در سایه عمل به وظیفه همگانی آحاد مردم و مسئولین فراهم می شود.

وی لازمه داشتن محیط زیست سالم و عاری از هرگونه آلودگی و تخریب را عزم جدی مردم و دستگاه های مختلف اجرایی و خدماتی دانست و اظهار کرد: در این زمینه هم افزایی دستگاه های اجرایی و خدماتی و همراهی رسانه ها با هدف فرهنگ سازی در جامعه باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

اشتری شعار امسال روز جهانی محیط زیست برابر با پنجم ژوئن را "راه حل‌ها برای آلودگی پلاستیک" اعلام کرد و گفت: بر این اساس هفته محیط زیست از ۱۶ تا ۲۲ خرداد ماه با پیام محوری "نهضت ملی کاهش آلودگی‌های پلاستیکی" در سراسر کشور با اجرای برنامه های مختلف و متنوع شروع می شود.

وی ادامه داد: برنامه های هفته محیط زیست برای ایجاد هماهنگی با دستگاه‌ها و تشکل‌های فعال در پویش ۸۰ میلیون محیط بان به منظور برجسته‌سازی اهمیت و ضرورت حفاظت از طبیعت و تنوع زیستی و جلب مشارکت و همراهی مردم با برنامه های حفاظتی، تقویت دانش و آگاهی‌افزایی و امیدبخشی به مردم اجرا خواهد شد.

اشتری با اشاره به اینکه در راستای فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست، زمینه‌ سازی مشارکت حداکثری علاقمندان در برگزاری برنامه‌های هفته محیط زیست از طریق خانه‌های محیط زیست دنبال می شود، ابراز امیدواری کرد با اتحاد و همدلی تلاشگران عرصه محیط زیست در تحقق این اهداف مثمرثمر باشیم.

وی با اشاره به تولید روزانه ۲ هزار و ۲۰۰ تن انواع زباله شهری و روستایی در آذربایجان شرقی، گفت: برای کاهش این میزان تولید زباله باید فرهنگ سازی در سطح جامعه و از طریق رسانه های گروهی به انجام برسد تا علاوه بر سودآوری اقتصادی برای کشور، زمینه های لازم و کافی برای محیط زیست سالم بدون تخریب نیز مهیا شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تعداد محیط بانی فعال آذربایجان شرقی را ۳۰ باب و تعداد ادارات شهرستان ها را ۲۱ اداره و نمایندگی مستقر در شهرستان ها بیان کرد.

به گفته وی اکنون مجموع مساحت جنگل های آذربایجان شرقی معادل ۱۸۸ هزار هکتار است که در آنها تنوع گونه های گیاهی به استعداد ۲ هزار و ۵۰۰ گونه و تنوع گونه های جانوری به تعداد ۳۴۶ گونه شناسایی و ثبت شده است.

اشتری از آذربایجان شرقی به عنوان یکی از صنعتی ترین استان های کشور نام برد که بر همین اساس مسایل زیست محیطی و آلودگی نیز دارای اهمیت خاصی است.

وی تعداد واحدهای صنعتی استان را بیش از چهار هزار واحد اعلام کرد و گفت: واحدهای صنعتی بزرگ و مهمی مثل پالایشگاه، پتروشیمی، سیمان، گچ، داروسازی، فولاد، معادن مس در این استان فعال است .

استان آذربایجان شرقی با ۴۵٬۴۸۱ کیلومتر مربع مساحت، حدود ۲.۸ درصد از وسعت کل ایران را به خود اختصاص داده‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha