کارشناسان افغان: امام خمینی(ره) الگوی حرکت‌های مبارزه با استکبار بود

تهران- ایرنا- همزمان با فرا رسیدن سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، جمعی از کارشناسان، محققان و شخصیت های سیاسی و دینی افغانستان در وبیناری با موضوع بررسی تاثیر اندیشه های امام راحل بر بیداری ملت افغانستان، این رهبر بزرگ را الگوی بسیاری از حرکت های مبارزه با استکبار دانستند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری صدای افغان (آوا)، مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان روز گذشته وبینار «تأثیر اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) بر بیداری ملت افغانستان» را با مشارکت جمع زیادی از فعالان سیاسی، علما، فرهنگیان و محققین از افغانستان و ایران برگزار کرد.

«حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی مزاری»، رئیس عمومی مرکز تبیان و خبرگزاری آوا و یکی از سخنرانان وبینار «تأثیر اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) بر بیداری ملت افغانستان» که همزمان با سالگرد ارتحال ایشان از سوی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه همزمان با ظهور و بروز حضرت امام خمینی (ره) و بازتاب اندیشه‌های ایشان و آغاز انقلاب اسلامی و بنیانگذاری یک نظام اسلامی، ملت افغانستان بیش از هر کشور و ملت دیگری از امام راحل تاثیر پذیرفت، گفت: با توجه به اینکه امام خمینی (ره) احیاگر اسلام در عصر ما بود و احکام و قوانین دین و فرامین و دستورات قرآن را در لابه‌لای زندگی اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی مسلمان‌ها آورد و بروز ساخت، مردم مسلمان افغانستان نیز متاثر از این اندیشه؛ بلکه متاثرتر از هر ملتی، از این اندیشه تاثیر گرفتند و انقلاب‌ و جهادشان را سازمان دادند.

رئیس مرکز تبیان خاطرنشان کرد: ما از ایام نوجوانی که در خط این آقا و این رهبر و این بزرگ دینی قرار گرفتیم، طی ۴۵ سال با وجود فراز و نشیب‌های زیاد و معضلات و مشکلات دست و پاگیر، همچنان این خط را ادامه دادیم و امروز افتخار می‌کنیم که خط امام را همچنان در تمام ابعاد زندگی خود درست کردیم و سعی می‌کنیم که مطابق النعل با النعل پیرو حضرت امام خمینی (ره) و مطیع فرامین و دستورات و ارشادات خلف صالح ایشان باشیم.

وی افزود: خوشحالی دیگر ما از این بابت است که سعی کردیم یاد و نام امام خمینی (ره) را طی این مدت حفظ بکنیم و نگهداریم و با یاد نام آن حضرت زندگی کنیم، حالا چه در عرصه فعالیت‎های فکری، فرهنگی و رسانه‌ای و چه با برگزاری مجالس و محافل مختلف در سالروز ارتحال آن حضرت؛ امسال هم که با برگزاری وبینار بزرگ با حضور شخصیت‌های گرانقدر در خدمت مردم و امام‌دوستان هستیم.

حسینی مزاری در ادامه توصیفی از مردم افغانستان و مبارزات آنان ارائه کرده و گفت: مردم ما مردمی مسلمان بوده و هستند و طی سده‌های مختلف با تأسی به اسلام و فرامین و دستورات اسلام زندگی خودشان را سازمان داده‌اند و بخاطر همین رویه و شاخصه در برابر استکبار جهانی ایستادند و اولین ملت بزرگی‌ هستند که در برابر انگلیس‌ها جنگیدند و استقلال افغانستان را برگرفتند و در برابر ابرقدرت شرق، شوروی آن‌زمان مبارزه کردند و این ابرقدت را به زانو درآوردند و کشور را از اشغال شوروی‌ها نجات دادند و در سال‌های اخیر هم که در برابر بزرگترین قدرت مادی دنیا یعنی آمریکا حضور داشتند او را با شکست مفتضحانه مواجه کردند و کشور را از اشغال آمریکا رها کردند.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه طبیعی است همزمان با ظهور و بروز حضرت امام خمینی (ره) و بازتاب اندیشه‌های ایشان و آغاز انقلاب اسلامی و بنیانگذاری یک نظام اسلامی، چنین ملت و مردمی بیش از هر کشور و ملت دیگری از امام راحل تاثیر بپذیرد، گفت: با توجه به اینکه امام خمینی (ره) احیاگر اسلام در عصر ما بود و احکام و قوانین دین و فرامین و دستورات قرآن را در لابه‌لای زندگی اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و اقتصادی مسلمان‌ها آورد و به روز ساخت، مردم مسلمان افغانستان نیز متاثر از این اندیشه؛ بلکه متاثرتر از هر ملتی، از این اندیشه تاثیر گرفتند و انقلاب‌ و جهادشان را سازمان دادند.

رئیس مرکز تبیان با تاکید مجدد بر اینکه مردم افغانستان با پیروی از اندیشه‌های امام خمینی (ره) و تاثیرپذیری از این اندیشه توانستند بر شوروی‌ غلبه کنند و آنها را از کشور بیرون کنند، خاطرنشان کرد که خط امام خمینی (ره) همچنان بر روحیه‌ی مردم فداکار و مبارز افغانستان تاثیرگذار است و امروز هم مبارزانی که حقیقتا در راه اسلام خالصانه حضور دارند متاثر از اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره) هستند و سعی دارند در مسیر تفکر و اندیشه‌ی ایشان از طریق رهبری‌های داعیانه امام خامنه‌ای سعی و حرکت بکنند و حرکت مبارزاتی خودشان را به نتیجه برسانند.

امام خمینی (ره) نهضت خود را با دو شعار «حاکمیت دین و نه شرقی و غربی» به پیروزی رساند

«سید حسین عالمی بلخی»، رئیس مجمع محبان اهل بیت (ع) و یکی از سخنرانان این ویبنار گفت: زمانی که حضرت امام خمینی (ره) قیام را شروع کرد دو فرضیه تثبیت شده بود یکی اینکه دین افیون جامعه و از سیاست جدا است و دوم اینکه دنیا به دو قطب تقسیم شده بود که شوروی و امریکا قطب‌ها را رهبری می‌کردند.

وی افزود: در آن زمان هر نهضتی که در یکی از قطب‌های دنیا به وجود می‌آمد، باید متکی به قطب مخالف می‌بود تا به پیروزی برسد اما امام خمینی (ره) در اولین سخنرانی خود با سردادن شعار «نه شرقی و نه غربی» تاکید کرد که دین باید در جامعه حکومت کند و راه رستگاری مردم و جامعه نیز تمسک به احکام دینی است.

بلخی خاطر نشان ساخت: با این دو شعار «حاکمیت دین و نه شرقی و غربی» امام خمینی (ره) نهضت خود را آغاز و به پیروزی رساند و بعد از رسیدن به پیروزی نیز ثابت ساخت که حکومت دینی می‌تواند کشور را اداره و مدیریت کند و برنامه‌های خوبی برای رفاه داشته باشد.

بر اساس گفته‌های بلخی، حکومتی که امام خمینی (ره) پایه‌گذاری کرد، به جایی رسیده است که حتی روسیه –رهبر قطب شرق قبلی- امروز متکی به ایران است و بیشتر تسلیحات نظامی خود را از ایران بدست می‌آورد.

او تاکید کرد: امام خمینی (ره) ثابت ساخت که دین نه تنها عامل عقب‌ماندگی ملت‌ها است بلکه دین حکومت‌ها و مردم را به رفاه و پیشرفت می‌رساند و جمهوری اسلامی ایران امروز به خاطر «فعالیت‌های هسته‌ای» از سوی غرب تحریم می‌شود.

انقلاب اسلامی افغانستان از جهات مختلف شبیه انقلاب جمهوری اسلامی ایران بود

«حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مظفر»، امام جمعه جنوب کابل گفت: انقلاب جمهوری اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی ره روی همه‌ی جهان تاثیراتی از خود به جا گذاشت و مردم مجاهد افغانستان نیز با تاسی به امام خمینی ره و اندیشه‌های آن امام جهاد افغانستان را به پیروزی رساندند.

بر اساس گفته‌های مظفر، انقلاب اسلامی افغانستان از جهات مختلف شبیه انقلاب جمهوری اسلامی ایران بود و هردو برای احیای عدالت اسلامی و ظلم‌ستیزی و ترویج اندیشه‌های دینی اتفاق افتاده بود.

او خاطرنشان ساخت که نقش رهبری امام خمینی و نقش تفکرات و دلسوزی امام خمینی ره بر پیروزی جهاد مردم افغانستان کاملاٌ واضح است و راهکارهای ایشان موجب شد که جهاد مردم افغانستان به پیروزی برسد.

«سید عبدالله حسینی»، استاد حوزه و دیگر سخنران این ویبنار گفت: در سال ۱۳۵۷ دو انقلاب در منطقه به وقوع پیوست؛ یکی انقلاب هفتم اردیبهشت نظام کمونیستی که نظام جمهوری را در افغانستان سرنگون و نظام خلقی را جایگزین کرد و دوم انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷ که منجر به شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران شد.

او اضافه کرد که انقلاب کمونیستی هفتم ثور نتیجه فعالیت‌های مستقیم بیش از دو دهه‌ای شوروی در افغانستان بود که با فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی توانسته بودند نفوذ محکمی در افغانستان پیدا کنند و کشور را به دست گیرند؛ اما اندیشه‌های امام خمینی ره نقش مهمی در شکست حرکت چپی و کمونیستی داشت.

حسینی اشاره کرد که در دهه ۵۰ شمسی جنبش کمونیستی در تمام دنیا به ویژه افغانستان، یمن، سوریه و کشورهای دیگر رو به پیشرفت بود؛ اما انقلاب اسلامی جلو گسترش انقلاب‌های کمونیستی را گرفت و جریان را برعکس کرد.

او افزود که طی یک دهه نظام کمونیستی در کل دنیا با شکست مواجه شد و یک دلیل شکست نظام کمونیستی انقلاب جمهوری اسلامی بود.

بنا بر گفته‌های حسینی؛ امام خمینی ره، نقش مهمی بر بیداری مردم افغانسان بر ضد نظام کمونیستی داشت و همچنین مردم افغانستان را به سیاست‌های استعمارگرایانه و مخرب امریکا آگاه ساخت

حسینی خاطر نشان ساخت که بعد از ارشادات بیدارگرایانه امام خمینی ره، ملت افغانستان به نقش‌های مخرب امریکا پی بردند و فهمیدند که امریکا نه تنها حامی ملت‌های مظلوم نیست بلکه نقش مهمی در تداوم ستم و استبداد و حاکمیت ظلم بر خاورمیانه داشته و دارد.

حمایت قاطع امام خمینی از نهضت های اسلامی افغانستان

«حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد وحیدی»، رییس جامعه روحانیت امامیه هرات در این وبینار گفت: قبل از کودتای هفتم ثور سال ۵۷ در افغانستان در مراکز اکادمیک دانشگاه ها مبارزات فکری بین کسانی‌ که گرایش مارکسیزم داشتند و گروهی به عنوان اخوانی متاثر از جریان اخوان المسلمین مصر و یک بخش بزرگی هم متاثر از افکار انقلابی حضرت امام خمینی بودند. در میان توده های مردم علمای شیعه و سنی افرادی بودند که پیگیر حرکت و نهضت امام خمینی در جمهوری اسلامی ایران بودند. از طریق رسانه ها که آن‌زمان در حد رادیو بود مردم افغانستان و توده های مردم از جریانات انقلاب اسلامی ایران و همچنین اعلامیه ها و پیام های انقلابی امام که دست به دست میشد بین انقلابیون افغانستان این حرکت انقلاب اسلامی و اسلام خواهی و مبارزه با کمونیست ها را در افغانستان سرعت بخشید.

به گفته آقای وحیدی، بعد از اینکه انقلاب یا کودتای ۷ ثور صورت گرفت، بخش زیادی از کسانی‌ که به مبارزه مسلحانه و جهاد علیه رژیم مارکسیستی ترکی و حفیظ الله امین قیام کردند، متاثر از انقلاب اسلامی ایران بودند. وقتی پیروزی انقلابی اسلامی ایران در ۲۲ دلو سال ۵۷ اتفاق افتاد، شعارها و سرودهای انقلابی که از طریق رسانه های جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد و نوارهای آن و انعکاسش در داخل افغانستان بین انقلابیون وجود داشت و دست به دست می‌شد این به شور اتقلابی و سرعت حرکت جهادگران علیه رژیم کمونیستی و بعدا که تجاوز ارتش سرخ شوروی اتفاق افتاد مبارزه مردم افغانستان علیه شوروی و مزدوران آن در حاکمیت افغانستان را دو چندان کرد.

رئیس جامعه روحانیت امامیه هرات افزود: با اینکه هنوز پیروزی انقلاب و حکومت جمهوری اسلامی ایران تثبیت نشده بود و گرفتار منافقین داخلی بود و از طرفی گرفتار جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود با تمام این مشکلات امام خمینی(ره) تمام‌قد پشت سر انقلابیون و مجاهدین افغانستان ایستاد. حمایت همه‌جانبه و قاطع امام خمینی از حرکت اسلامی و نهضت اسلامی افغانستان بدون نگاه های قومی، مذهبی و سمتی نگاه امام حمایت از انقلاب اسلامی افغانستان بود. همه کسانی که از کشورهای مختلف، اقوام مختلف و از مذاهب مختلف علیه کفر و علیه تجاوز قیام کرده بودند امام خمینی حامی آنها بود و آنها علاقمند به امام خمینی بودند. این تعبیر یک شخصیت عالم و روحانی اهل سنت است که به صراحت گفته مذهبم حنفی رهبرم خمینی.

وحیدی تصریح کرد، احزاب، گروه ها و تشکل های جهادی افغانستان پیروان اهلبیت ارادت قلبی به حضرت امام و انقلابی اسلامی ایران داشتند. این انقلاب که سراسر منطقه را تکان داد بیشترین تاثیر را در انقلاب اسلامی افغانستان داشت. لذا قیام مردمی هرات را در ۲۴ اسفند، قیام مردم کابل، قیام دره صوف و دیگر حرکت های مردمی و توده ای بخش اعظمش متاثر از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و تفکرات اسلام‌خواهانه و استکبارستیزانه امام خمینی بود.



همچنین در این وبینار، حجت الاسلام و المسلمین حاج سعید رضا زاده، از کارشناسان برنامه و علمای بر جسته دین در ولایت هرات در رابطه با تاثیر اندیشه‌های سیاسی امام در پیروزی انقلاب اسلامی ایران در آغاز انقلاب در افغانستان بعد از حکومت کمونیستی و تجاوز ارتش سرخ شوروی در افغانستان سخن گفت.

حجت الاسلام رضا زاده بیان کرد: قیام یک مرجع بزرگ شیعه در نهضت صد ساله علما در جهان اسلام بعد از سید جمال‌الدین افغان با رویکرد مجاهدت و اندیشه سیاسی اسلام ناب بسیار تبلور کرد و ابتکاری بدون سابقه بوده است.

وی در ادامه اضافه کرد: این حرکت در میان حوزات علمیه و مراجع چه در ایران و چه در کشورهای اسلامی یک حرکت جدید و پویا بود، این انقلاب برای همه ملت ها مخصوصا ملت افغانستان پدیده ای بسیار تازه و جدید بود از این رو دارای ارزش و اهمیت بود.

حجت الاسلام رضا زاده خاطر نشان ساخت: این انقلاب در بستر و زمانی شکل گرفت که در افغانستان حکومت کمونیستی بر پا شده بود و اندیشه های حزبی و گفتمان هایی که بر خلاف اندیشه های دینی بوده در افغانستان شکل گرفته و تنفیذ قوانینی که برخلاف آموزه ‌های دینی بود را به عنوان منشور قوانین مطرح می کردند.

وی همچنین گفت: این ظلم حکومت کمونیستی و طاغوتی که در درون ملت افغانستان نسبت به مسلمانان و انقلابیون جریان داشت باعث شد تا در طول چند سال تجاوز روس‌ها بالای مردم افغانستان زمینه یک انقلاب را فراهم کند و این انقلاب نیاز به یک جرقه، تحرک، فریاد و الگو داشت تا ملت از این الگو حمایت نموده و فریاد خود را بلند کند و انقلابی شکل بگیرد.

این آگاه امور دین در هرات همچنین اظهار نمود: وقتی بحث از انقلاب اسلامی در ایران شد و حضرت امام پرچم دار این قیام بود، بر قیام مردم افغانستان بسیار تاثیر گذار بود که از جمله قیام ۲۴ اسفند هرات که بی سابقه است، قیام های چهارکنت، کابل، دره صوف و خیلی از قیام‌های دیگر که در افغانستان صورت گرفت.

وی همچنین اضافه کرد: حضور مجاهدین در جنگ و سنگرها و ایجاد احزاب گوناگون که با اندیشه سیاسی امام تا حدودی آشنا شدند و نقش رهبری حضرت امام در این انقلاب در نوع مبارزات و شکل گیری نهضت های آزادی بخش بی سابقه بود و برای شیعه و اهل سنت بسیار حائز اهمیت بود که بستر مناسبی بر علیه حکومت کمونیستی و اتحاد جماهیر شوروی به میان آمد.

رضازاده خاطر نشان ساخت: مردم افغانستان از قبل با اندیشه‌های امام آشنایی داشتند؛ زمانی که امام در نجف بود بعضی از نمایندگان ایشان در افغانستان ایفای وظیفه می‌کردند و از اندیشه‌های سیاسی امام برای مقلدین می‌گفتند و تعدادی که مقلد امام شدند، بوسیله همین اندیشه‌های استکبار ستیزی امام بود که بسیاری از نظریه‌های امام راحل در آن زمان به جوانان و علمای افغانستان منتقل می‌شد و این امر در ایجاد انقلاب در افغانستان بسیار حائز اهمیت بوده است.

این استاد حوزه علمیه در هرات همچنین اظهار کرد: زمانی که مردم هرات قیام کردند؛ رادیو کمونیستی در داخل افغانستان اعلام کرد که در هرات تنگ نظران ایرانی علیه حکومت قیام کردند، اما در اصل این مردم هرات بودند که با الگو گیری از اندیشه ‌های سیاسی امام قیام کردند که دشمن در تلاش منحرف ساختن افکار عامه بود.

وی همچنین تاکید کرد: این انقلاب و حرکت باعث شد تا بسیاری از فدائیان امام از افغانستان و بسیاری از کاروان‌ های حجاج که به طرف عراق و سوریه می‌رفتند، با مراجع دیدار داشته باشند و حضرت امام با آن دیدگاه و اندیشه سیاسی که داشتند با حجاج آشنا می شدند، حتی در آن زمان انتشار رساله حضرت امام در ایران جرم بود، اما توسط افغانستانی هایی که مقلد بودند به کشور منتقل می شد و این اثر گذاری همچنان باقی است.

حجت الاسلام رضا زاده در ادامه بیان کرد: حاکمیت های فاسد کمونیستی و اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان، بسیاری از شخصیت ها و عالمان دین را که پیرو اندیشه های سیاسی حضرت امام بودند را مفقود الاثر، زندانی، مجروح و شهید ساختند و امروز نیز بسیاری از خانواده های شهدا در افغانستان هستند که باورمند اندیشه های سیاسی و دینی حضرت امام هستند و ما نمی توانیم تاثیرات انقلاب اسلامی ایران بر انقلاب اسلامی در افغانستان را نا دیده بگیریم و این آمیختگی ها و مشترکات میان دو ملت همچنین ادامه دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی در هرات با بیان خاطره ای از حضرت امام گفت: حضرت امام با تحلیل و اندیشه ای که داشتند در مجلسی فرمودند که شوروی میتواند به افغانستان تجاوز کند اما دوام نخواهد آورد. این اندیشه سیاسی امام و شناخت عمیقی که از امت اسلامی به خصوص روحیه استکبار ستیزی ملت افغانستان علیه کشو های پیر انگلیس داشتند در دوران نه چندان بلندی بر اساس مبارزات با اخلاص مجاهدین افغانستان تحقق پیدا کرد.

امام خمینی(ره) عالم دینی برجسته و انسان کامل

«حجت الاسلام والمسلمین زاهدی»، رئیس شورای اهل تشیع قندهار در این وبینار گفت: امام خمینی(ره)عالم دینی برجسته، فقه، مفسر قرآن، فلیسوف، عارف، بنده خوب خدا و انسان کاملی به تمام معنی جهان اسلام بود، که شیعه و سنی وی را قبول داشتند و دارند و من کمتر دیده ام که شخصیتی در بین شیعه و سنی به این اندازه مقبولیت داشته باشد و میلیون ها نفر چه از عالمان شیعه و چه سنی به امام (ره) احترامی زیادی دارند.

وی افزود بنیانگذار نظام اسلامی (ره) با تمام توان با مبارزات مستمر و مخصلانه خود در راه خدا، یک نظام فاسد به تمام معنی را سرنگون کرد و یک نظام اسلامی را بنیان گذاشت.

وی همچنین اضافه کرد امام خمینی (ره) مرجع تقلید شیعه های جهان بود، یک مرجع تقلید قوی که در تمام جهان مقلیدین شیعه زیادی داشت و در افغانستان به یاد دارم که مجاهدین شیعه در زمان جهاد با روس ها و حکومت کمونیستی آن زمان افتخار می کردند که از مقلدین امام خمینی(ره) هستند.

وی با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) گفت: در یک جای مطالعه کردم که امام (ره) فرمودند:«ایران را مدرسه کنیم» که هدف شان این بود؛ اگر یک کشور اسلامی می خواهد پیشرفت و ترقی کند باید تمام کشور را به یک مدرسه تبدیل کنند، تا از در و دیوار ها آن علم ببارد.

وی در پایان گفت خداوند متعال به جوانان ما توفیق بدهد تا از بزرگان خود پیروی کرده و حرف شنوی داشته باشند و از جوانان خواست تا سخنان امام خمینی(ره) را مطالعه نموده و به آنها عمل کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha