۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۴۱
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85132119
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۸۰ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی کلاله هزینه شد

۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۴۱
کد خبر: 85132119
۸۰ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی کلاله هزینه شد
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- فرماندار کلاله گفت: ۸۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی در طول ۱.۵ سال گذشته برای کمک به حل مشکل تنش آبی این شهرستان و تکمیل طرح آبرسانی و حفر و تجهیز چاه‌های جدید هزینه شد و ۴۰ میلیارد تومان دیگر هم به زودی تخصیص خواهد یافت.

فرهاد شیبک روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: کلاله جزو شهرهایی است که طرح آبرسانی آن از سال ۱۳۹۱ با هدف تامین آب آشامیدنی شهر کلاله و روستاهای اقماری آن شامل "ای‌درویش، کوسه، قوجمز و اجن‌یلی" در افق ۱۴۱۵ با جمعیت تحت پوشش بیش از ۷۸ هزار نفر آغاز شد.

وی افزود: در دهه ۹۰ وضعیت آبی منطقه به نسبت امروز بهتر بود و مسوولان وقت اجرای طرح آبرسانی را آن گونه که باید در اولویت قرار ندادند و از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار کافی عملیات اجرایی آن پیشرفت قابل توجهی نداشت.

به گفته وی، در ۱.۵ سال گذشته با افزایش سطح درگیری استان گلستان به ویژه شهر کلاله با مشکلات خشکسالی و کم آبی ناشی از کاهش حجم آب چاه‌ها و چشمه‌ها بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح آبرسانی و نصب و تجهیز چندین چاه و شبکه انتقال آن مصوب شد و در حال هزینه است.

فرماندار کلاله ادامه داد: طرح آبرسانی شهر کلاله شامل تجهیز و تکمیل چندین حلقه چاه، ساخت مخزن ۲ هزار متر مکعبی، خط انتقال و ایستگاه پمپاژ است که تاکنون در مجموع اجرای آنها بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

شیبک از کمبود ۷۵ تا ۹۰ لیتر بر ثانیه آب در شهر کلاله به دلیل کاهش بارندگی‌ها در سال گذشته و کم شدن سطح دبی چاه‌ها خبر داد و بیان کرد: نیاز آبی این شهر بیش از ۱۷۰ لیتر برثانیه است و پنج محله سطح شهر درگیر قطعی آب هستند.

وی اضافه کرد: با رفع برخی اشکالات شبکه و خط انتقال، چاه شماره ۲ با حجم آبی حداقل ۲۰ لیتر بر ثانیه وارد مدار می‌شود.

فرماندار کلاله افزود: ۲ چاه دیگر هم کامل شده و خط انتقال آنها در حال اجراست و حفر یک چاه دیگر هم شروع شده که نصب لوله‌های جی آر پی برای اتصال مخزن ۲ هزار متر مکعبی به مخزن پنج هزار متر مکعبی در حال انجام است و در نهایت با تکمیل این پروژه‌ها بخش قابل توجهی از مشکلات تنش آبی این شهر رفع خواهد شد.

شیبک گفت: پارسال و امسال چند مرحله مانور رفع مشکل شبکه‌های برق این شهرستان با هدف گذر از پیک مصرف به ویژه در تابستان اجرا شد که آخرین آن مربوط به روزهای پنجشبه و جمعه هفته گذشته بود که با حضور ۶۰ نفر در قالب ۹ تیم عملیاتی امور برق کل استان مشکلات ۲۸ کیلومتر از شبکه‌های برق کلاله برطرف شد.

وی یکی از دلایل سرقت کابل در کلاله را روند کند عملیات اجرای تبدیل سیم به کابل عنوان و بیان کرد: در ۲ سال اخیر پیشرفت اجرای پروژه تبدیل سیم به کابل در شهرستان از ۳۰ درصد به ۴۹ درصد رسیده است.

به گزارش ایرنا، آب ‌آشامیدنی شهر کلاله از طریق هشت حلقه چاه و چشمه آق‌سو تامین می‌شود اما طبق اعلام کارشناسان با تداوم خشکسالی‌ها، دبی آب چشمه آق‌سو در سال‌های اخیر کاهش یافته که اوج آن مربوط به چندین ماه گذشته است که از ۸۰ لیتر برثانیه به کمتر از ۱۵ لیتر بر ثانیه رسیده بود.

شهرستان کلاله ۱۳۰ هزار نفر جمعیت دارد که در دو نقطه شهری و ۱۲۰ روستا سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha