تمرکز ناتو بر افزایش حضور روسیه و چین در آمریکای لاتین

تهران- ایرنا- دبیرکل ناتو با ابراز نگرانی نسبت به آنچه همکاری های منطقه ای روسیه و چین در سراسر جهان عنوان شده است، گفت: ائتلاف آتلانتیک حضور این دو کشور در آمریکای لاتین را از نزدیک دنبال می‌کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو طی سخنانی در مجمع جوانان ناتو تاکید کرد: می‌بینیم که چین و روسیه روز به روز به هم نزدیک‌تر می‌شوند و تلاش می‌کنند تا حضور خود را افزایش دهند و با کشورهای مختلف در سراسر جهان اتحاد ایجاد کنند. و البته این چیزی است که ما از نزدیک دنبال می‌کنیم.

استولتنبرگ دراین نشست با حضور مجازی مخاطبان جوان از بروکسل و واشنگتن، در توضیح پیامدهای ژئوپلیتیکی روابط چین و روسیه با کشورهای آمریکای لاتین گفت: من فکر می‌کنم پاسخ اصلی این است که وقتی می‌بینیم قدرت‌های اقتدارگرا به یکدیگر می‌پیوندند، مسئله مهم‌تر این است که مطمئن شویم همه کشورهایی که به دموکراسی و آزادی اعتقاد دارند در ناتو، آمریکای شمالی و اروپا کنار هم بمانند.

این سیاستمدار نروژی همچنین بر اهمیت گسترش ناتو به کشورهای دیگر فراتر از منطقه یورو آتلانتیک یا اقیانوس اطلس شمالی تاکید کرد.

وی به عنوان نمونه یادآور شد که از سران کشورها و دولت‌های ژاپن، کره جنوبی، نیوزیلند و استرالیا برای نشست سران ناتو در ویلنیوس در ژوئیه آینده (تیر- مرداد) دعوت کرده است که نزدیک‌ترین شرکای ناتو در منطقه ایندوپاسیفیک هستند.

استولتنبرگ تاکید کرد که در دنیایی خطرناک‌تر، "امنیت" دیگر منطقه‌ای نیست بلکه واقعا جهانی است.

استولتنبرگ در راستای متهم کردن چین مدعی شد این کشور نه تنها تایوان را تهدید می کند بلکه مسئول اقدامات قهری علیه همسایگان خود است و تلاش می‌کند دریای چین جنوبی را کنترل کند. وی افزود: همچنین می‌بینیم که چین و روسیه چطور با برگزاری رزمایش‌های دریایی مشترک و استقرار هر چه بیشتر گشت‌زنی‌های چینی و روسی دریایی و هوایی به هم نزدیک تر می شوند.

دبیرکل ناتو گفت: البته این چیزی است که برای امنیت ما اهمیت دارد و همچنین دلیلی است که ناتو و مفهوم استراتژیک جدیدی که در نشست مادرید بر سر آن توافق کردیم، واقعاً به این موضوع می‌پردازد.

استولتنبرگ یادآور شد: قدرت رو به رشد نظامی، اقتصادی و سیاسی چین، امنیت و ارزش‌های ما را به چالش می‌کشد.

وی با تاکید بر اینکه متحدان ناتو به شدت به مواد خام و محصولات چین وابسته هستند، کسب اطمینان از مرتکب نشدن اشتباهی که وابستگی بیش از حد به گاز روسیه رقم زد را خواستار شد.

دبیرکل ناتو گفت: البته، شما باید با چین تجارت کنید، اما ما نباید زیاد به آن وابسته باشیم تا جایی که ما را به ویژه در بخش انتقال انرژی آسیب‌پذیر کند.

بر اساس اجلاس پیشین ناتو (۲۹ و ۳۰ ژوئن/ هشتم و نهم تیر ماه) که در مادرید اسپانیا برگزار شد، روسیه به عنوان یک تهدید مستقیم و قریب‌الوقوع طبقه‌بندی شد و بر نگرانی‌ها در مورد حمله احتمالی روسیه علیه هر یک از متحدان اروپایی صحه گذاشته شد. درگیری که می‌تواند باعث تشدید تنش مسلحانه جهانی بین قدرت‌های اصلی هسته ای جهان شود. دومین نکته مورد بحث در نشست مادرید، بحث چین و قرار گرفتن این غول آسیایی در آستانه دسته‌بندی تهدید مشابه روسیه بود. متحدان اروپایی از تشدید بیشتر تنش با پکن حمایت نکردند اما چین نه به عنوان یک تهدید، بلکه به عنوان یک چالش ژئواستراتژیک و سیستمی بلندمدت توصیف شد.

دبیرکل ناتو در حالی از حضور رو به رشد پکن و مسکو در آمریکای لاتین ابراز نگرانی کرده است که از زمان پایان عصر دوقطبی، آمریکا با معرفی خود به عنوان مالک جهان، از ناتو برای گسترش سلطه خود در سراسر کره زمین از جمله آمریکای لاتین استفاده کرده است.

در مقاله‌ای که پیشتر با عنوان حضور نظامی رو به رشد ناتو در آمریکای لاتین و کارائیب در تارنمای خبرگزاری پرسنزا (pressenza) منتشر شد، آمده است که تا پایان سال گذشته میلادی (۲۰۲۲)، آمریکا ۱۲ پایگاه نظامی در پاناما، ۱۲ پایگاه در پوئرتوریکو، ۹ مورد در کلمبیا، ۸ پایگاه در پرو، ۳ مورد در هندوراس و ۲ پایگاه نظامی در پاراگوئه ایجاد کرد. تاسیساتی از این دست، در آروبا، کاستاریکا، السالوادور، کوبا (گوانتانامو)، پرو و سایر کشورها نیز وجود دارد که هدف از استقرار آن‌ها، پوشش کامل زمینی و دریایی منطقه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha