روزنامه پاکستانی: ابتکار ائتلاف دریایی ایران یک معادله برد-برد برای منطقه است

اسلام‌آباد - ایرنا - روزنامه پاکستانی «اکسپرس تریبیون» نوشت: ایده جمهوری اسلامی ایران برای یک ائتلاف دریایی مشترک امری بسیاری خوشایند در راستای هدایت تجارت جهانی در مسیر امن، معادله برد-برد برای منطقه است لذا کشورهای پیشنهادی برای عضویت در آن باید پاسخ مناسبی را ارائه کنند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبیون در سرمقاله خود با عنوان «ابتکار دریایی ایران» تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای عادی‌سازی روابط با همه کشورهای منطقه عاری از فضای انزوا و گشایش همکاری‌های جدید است لذا کشورهایی که برای مشارکت در این ائتلاف دریایی به آن‌ها پیشنهاد شده است، باید پاسخ مناسبی به ابتکار فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران بدهند.

در این سرمقاله آمده است: تلاش ایران برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی با نقش آفرینی چین، از چشم‌اندازهای همکاری جدیدی را با دیگر همسایگان خلیج فارس و خاورمیانه گشوده است. این رویکرد نیروی دریایی ارتش ایران مبنی بر بررسی یک ائتلاف‌ دریایی چند جانبه‌ متشکل از امارات، بحرین، قطر و عراق بسیار خوشایند است.

تریبیون گنجاندن دو رقیب سنتی جنوب آسیا، پاکستان و هند در ائتلاف دریایی را شگفت انگیز و گامی در مسیر کمک به عادی‌سازی روابط بین این دو دولت تعبیر کرد و نوشت: این یک معادله برد-برد است. ابتکار دریایی ایران به رقابت با همسایگان عرب این کشور در تنگه هرمز پایان خواهد داد و به هدایت تجارت جهانی به شیوه‌ای عمیق‌تر با احساس امنیت کمک خواهد کرد.

این روزنامه نوشت که ابتکار امیردریادار شهرام ایرانی باید پاسخ مناسبی از سوی کشورهای پیشنهادی عضو داشته باشد. نگاه به پارادایم گسترده‌تر همکاری در عصر بلوک‌های جدید ضروری است. پاسخ مثبت کشورهای عربی خلیج فارس یک نتیجه منطقی خواهد بود.

این روزنامه پاکستانی نوشت: همکاری‌های دریایی چندجانبه باید به صورت موثرتر و روی کاغذ دیده شود. این گونه است که دولت‌ها می‌توانند در چارچوب تعاملات تجاری و نظامی خود برای شکست دادن دشمن نامرئی در قالب بازیگران غیردولتی و عناصر فراسرزمینی که تا به امروز منطقه‌گرایی را زیر پا گذاشته‌اند، جمع شوند.

این روزنامه خواهان صداقت کشورها برای بهره برداری از ابتکار عمل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد و نوشت: ابتکار عمل می‌تواند بازی ساز باشد و تنها چیزی که نیاز دارد صداقت فکری است.

مناسبات دفاعی میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در کنار گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری آنان در سال‌های اخیر و رفت و آمد هیات‌های بلندپایه نظامی به ویژه بازدید ناوها و هیات‌های نیروی دریایی از کشورهای یکدیگر با رشد چشمگیری همراه بوده است.

روز سی‌ام مرداد ۱۴۰۰ دریابد «محمد امجد خان نیازی» فرمانده نیروی دریایی پاکستان طی سفر به تهران با امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

اخیرا امیر دریادار ایرانی از تشکیل ائتلاف دریایی در شمال اقیانوس هند با حضور کشورهایی نظیر ایران، عربستان، امارات، قطر، بحرین، عراق، پاکستان و هند و تقریباً همه کشورهای این حوزه خبر داد.

وی گفت: امروز کشورهای منطقه به این نقطه رسیده‌اند که اگر قرار است امنیتی در منطقه برقرار باشد، حتماً با هم‌افزایی و همکاری یکدیگر قابل انجام و برقراری است. فرمانده نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: در این راستا، ائتلاف‌های جدیدی در حال شکل‌گیری در منطقه و فرامنطقه است.

وی با اشاره به ائتلاف دریایی ایران، روسیه و چین بیان کرد: این ائتلاف سه‌جانبه به همراه روسیه و چین که سالیانه رزمایش‌هایی را هم در قالب آن برگزار می‌کنیم در حال توسعه است؛ علاوه بر این، ائتلاف‌های منطقه‌ای در حال شکل‌گیری است.

امیر دریادار ایرانی ادامه داد: به‌زودی شاهد آن خواهیم بود که منطقه ما از هر نیروی غیرموجه عاری شده و مردم منطقه با استفاده از سربازهای خود در حوزه امنیتی خود مسلط باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام کشورها تقاضا دارند تا در اقدام اشتراکی منطقه‌ای به همراه ایران حاضر باشند، گفت: ما پیش از این با عمان اقدام اشتراکی را داشتیم و اکنون عربستان این هدف‌گذاری را انجام داده و به آن ورود کرده است؛ امارات، قطر، بحرین، عراق، پاکستان و هند هم جزو این کشورها هستند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران افزود: تقریباً همه کشورهای حوزه شمال اقیانوس هند به این باور رسیده‌اند که باید در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرند و به‌صورت مشترک با هم‌افزایی قابل توجه امنیت را برقرار کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha