وزارت خارجه آمریکا دیدار با مقام‌های چینی را سازنده خواند

تهران- ایرنا- وزارت خارجه آمریکا دیدار و گفت‌وگوی سه مقام این کشور با مسئولان چینی در پکن را صریح و سازنده توصیف کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، وزارت خارجه آمریکا دوشنبه در بیانیه‌ای گفت که دانیل کریتنبرینک دستیار وزیر خارجه در امور آسیا و اقیانوس آرام، نیکولاس برنز سفیر ایالات متحده در پکن و سارا بران از مقام‌های شورای امنیت ملی کاخ سفید با «ما ژائوشو» و «یانگ تائو» از مسئولان وزارت خارجه چین ملاقات کردند.

در این بیانیه آمده است: دو طرف در راستای تلاش‌های جاری برای حفظ خطوط باز ارتباطی و برقراری دیپلماسی در سطوح بالا گفت‌وگوهای صریح و سازنده‌ای انجام دادند.

وزارت خارجه آمریکا افزود: دو طرف به تبادل آرا و دیدگاه‌های خود درباره روابط دوجانبه، تحولات مربوط به تنگه تایوان، کانال‌های ارتباطی و سایر موضوعات پرداختند. مقام‌های آمریکا صراحتا اعلام کردند که ایالات متحده مشتاقانه به رقابت خواهد پرداخت و برای حفظ منافع و ارزش‌های خود ایستادگی می‌کند.

پس از آنکه یک بالون جاسوسی چینی فوریه گذشته بر فراز حریم هوایی ایالات متحده به پرواز درآمد و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا سفر خود به پکن را لغو کرد، روابط دو کشور بیش از پیش تیره شده است.

اختلافات دو طرف در مورد تایوان و فعالیت‌های نظامی در دریای چین جنوبی مناسبات پکن و واشنگتن را بیش از پیش متشنج کرده است.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا هفته جاری در اجلاس امنیتی شانگری-لا ر سنگاپور گفت که اکراه چین از گفت‌وگو با ایالات متحده تلاش‌ها برای حفظ صلح در منطقه را تضعیف می‌کند.

لی شانگفو وزیر دفاع چین که به دلیل خرید تجهیزات نظامی از روسیه تحت تحریم آمریکاست، در اجلاس شانگری-لا حضور داشت و دعوت برای ملاقات با آستین را نپذیرفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha