به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید احمد علم الهدی، رضا مراد صحرایی در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: هفدهمین وزیر آموزش و پرورش ایران در تاریخ انقلاب اسلامی هستم که در امتداد خط واحد قانونی وزرای قبل، برای تحقق چشم اندازی که قانون معین کرده حرکت می کنم اما آن چه ضرورت دارد، خلاقیت و ابتکار عمل است تا در قالب یک برنامه تحولی، نظام تعلیم و تربیت با سرعت بیشتری به سمت چشم انداز هدف حرکت کند.
وی با بیان این که راه نجات کشور از گذرگاه تربیت معلم می گذرد اضافه کرد: ثبت همه شئون نظام تعلیم و تربیت یک ضرورت است تا روشن شود که تا به امروز، در چه زمینه پیشرفت داشته و در چه زمینه دچار کمبود هستیم. بدون چنین ساحت نظارت و ارزیابی، بدیهی است با برنامه ریزی های سلیقه ای و مقطعی، مدرسه به دالان دانشگاه تبدیل می شود و در انتها، ماحصل آن نیز شکل گیری وضعیتی است که دیپلمه بیکار، جای خود را به لیسانسه بیکار می دهد و مدرکمحوری به جای مهارتمحوری در اولویت قرار می گیرد.
او با تأکید بر ضرورت ایجاد ساز و کار شفاف برای انتصابات مدیران در بدنه وزارتخانه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: طنز تلخ نظام تعلیم و تربیت است که ما برای شناسایی مدیران مدارس شاخصه های دقیق و مشخصی داریم اما برای تعیین مدیران کل در این نهاد هیچ اساسنامه و ملاکی وجود ندارد و این درحالی است که کار هیچ وزیری، مهمتر از وظیفه مدیران کل آموزش و پرورش نیست.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی هم گفت: باید در وزارت آموزش و پرورش، شرایط بهگونهای رقم بخورد که وزرا پیش از تصدی مسئولیت به اشراف و اطلاع کاملی از ظرفیتها، زیرساختها و البته نواقص و محدودیتها دست پیدا کنند تا این طور نشود که وزیری به امید بودجه آنچنانی به وزارت برسد اما در ادامه با انبوه مطالبات و مشکلات محاصره شود.
آیت الله سید احمد علم الهدی با تأکید بر ضرورت وجود سند تحول نظام آموزش و پرورش در برشهای استانی افزود: کلینگری، اساس اجرای ناقص سند تحول است. نمی شود وزیر متمرکز بر پایتخت باشد و براساس یک نسخه واحد، تدابیر یکسانی برای استان های مختلف ترتیب بدهد آن هم در شرایطی که استان ها از نظر ظرفیت ها، زیرساخت ها و ضرورت ها باهم تفاوت مبنایی دارند. به طور مثال، خراسان رضوی با وجود دانش آموزان مهاجر و مسائل دیگر، راهکار سازماندهی مشابهی با سایر استان های کشور نخواهد داشت.
وی ادامه داد: بعد از این که مسئولیت مدیریت معادن به عنوان منبع اصلی ثروت کشور در اختیار وزارت صمت قرار گرفت، توجه بر این وزارتخانه چندبرابر شد و بسیاری افراد و جریان ها، چشم شدند تا رویه مدیریتی وزیر صنعت، معدن و تجارت را زیر ذره بین بگیرند.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: حالا شما در نظر بگیرید که آموزش و پرورش بهعنوان دستگاه تربیت نیروی انسانی، سرمایه حقیقی کشور است و مدارس ما به عنوان کانون تعلیم و تربیت دانش آموزان، از هر معدنی ارزشمندتر هستند. اینجاست که اهمیت نظارت و مدیریت دقیق جریان تعلیم و تربیت ضرورت پیدا میکند تا فرزندان ملت در معرض ارزشمندترین مبانی تربیتی قرار بگیرند و تعالی آنها در خدمت آینده کشور باشد.
نظر شما