۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۰۸
کد خبر: 85130475
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مهرواره هوای نو و معرفی حرکت‌های نمادین در هیات‌ها

تهران- ایرنا- دبیر بخش فراهیات مهرواره هوای نو از ثبت نام ۴۰۰ نفر در این بخش از مهرواره سخن گفت و قرار است مجموعه‌هایی به مردم معرفی شوند که کارهای هنری، آموزشی و رسانه‌ای در هیات‌های مذهبی انجام داده‌اند.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، سازمان هیات و تشکل های دینی یکی از نهادهای وابسته به سازمان تبلیغات است که طی دو سال گذشته فعالیت های ویژه ای برای هیات های مذهبی داشته و یکی از این فعالیت ها برگزاری مهرواره هوای نو بود. این مهرواره از پاییز سال ۱۴۰۰ به منظور آشنایی عموم مردم با هیات‌ها و بهتر دیده‌شدن فعالیت این نهادهای دینی آغاز به کار کرد.

این مهرواره در سه بخش هیات، کتاب هیات و ستایشگران اهل بیت (ع) برگزار شد و استقبال هیاتی ها به گونه ای بود که بیش از ۲۹ هزار اثر در سه بخش به دبیرخانه رسید و سازمان تبلیغات اسلامی در فعالیتی دیگر تلاش کرد تا برنامه های متنوعی را برای پنج هزار هیات فعال از میان ۴۰ هزار هیات که در طول سال برگزار می شود، تدارک ببیند و به همین منظور دوره هایی تاثیرگذار را فعلا برای هزار و ۵۰۰ هیات با عنوان دوره معرفت و مهارت افزایی هیات و تشکل های دینی درنظر گرفته است.

از طرف دیگر امسال در فراخوان دومین مهرواره هوای نو شاهد بخشی جدید با عنوان فراهیات بودیم تا محورهای رویدادها و حامیان و بانیان به بخش‌های قبلی اضافه شود.حجت الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی در روزهای پایانی فروردین در نشست خبری این مهرواره گفت: امسال سعی کرده ایم مهرواره به عنوان جشنواره جشنواره ها باشد. چون در بحث فراهیات به دنبال آن هستیم آن دسته از جشنواره های موفقی را که پیرامون هیات برگزار شده، ارزیابی و تجلیل کنیم و همچنین این هیات ها را تقویت کنیم.

حجت‌الاسلام مرتضی وافی در گفت‌وگو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: بخش فراهیات یکی از چهار بخش مهرواره دوم است که دو محور دارد. یکی محور رویدادهاست که شامل سه رشته فراخوان‌ها، پویش‌ها و ویژه‌برنامه‌هاست. مانند مسابقات استعدادیابی و برنامه‌های گفت‌وگومحور. محور دوم نیز با عنوان حامیان و بانیان است که بخشی از حیات هیات وابسته به آن است. البته این حمایت، فقط حمایت مالی نیست. این محور شامل رشته‌های خدمات هنری و رسانه‌ای، خدمات آموزشی و پژوهشی، خدمات حمایتی و پشتیبانی و خدمات تشکیلاتی و سازماندهی است.

مهرواره هوای نو و معرفی حرکت‌های نمادین در هیات‌ها

وی درباره تفاوت بخش فراهیات با دیگر بخش‌های مهرواره هوای نو گفت: در بخش های دیگر، مباحثی همچون ارکان، نهاد، تولیدات هیات و افرادی که از دل جریان هیات بیرون آمده‌اند، به بخش تولیدات هیات مربوط می‌شوند اما بخش فراهیات مربوط به اشخاص مراکز، مجموعه‌ها و موسسات است که به عنوان هیات مطرح نیستند.

وافی گفت: جریان فراهیات را بر اساس اشخاصی تشکیل داده ایم که حرکت‌هایی را انجام دادند و به عنوان الگو و حرکت‌های نمادین برای هیات‌ها مطرح بودند. ما در این بخش به سراغ تولیدات نمی‌رویم بلکه مجموعه‌هایی را که کارهای هنری، رسانه‌ای و آموزشی انجام داده‌اند، معرفی می‌کنیم.

دبیر بخش فراهیات مهرواره هوای نو افزود: این بخش به مجموعه‌هایی می‌پردازد که هیات نیستند اما در زیست‌بوم هیات فعالیت دارند؛ یعنی مجموعه‌هایی که به هیات خدمات می‌دهند یا حمایت می‌کنند.

وی به ثبت‌نام ۴۰۰ نفر در این بخش اشاره کرد و گفت: اگر ثبت نام از طرف شرکت کننده‌ها به صورت کامل در سایت شکل نگیرد، دبیرخانه با رصد خود به این فرایند کمک می‌کند و مهم‌تر از آن، بارگزاری مستندات در سایت است که مجموعه کمک می‌کند تا مستنداتی که مدنظر داوران است، به ثبت برسد.

وافی درباره داوران رشته‌ها گفت: ما ۱۵ داور در بخش فراهیات خواهیم داشت که پنج داور در محور رویدادها، پنج داور در محور حامیان و بانیان در دو رشته هنری و رسانه‌ای، رشته حمایتی و پشتیبانی و همچنین پنج داور برای دو رشته آموزشی پژوهشی، سازماندهی و تشکیلاتی فعال خواهند بود.

وی از تجلیل برگزیدگان این بخش از مهرواره در هفت رشته اشاره کرد که قرار است در مرداد برگزار شود و افزود: علاوه بر معرفی برگزیدگان توسط داوران، چندین نفر و چندین مجموعه نیز تجلیل ویژه و خاص می‌شوند.

وافی گفت: مسائلی که در این پویش بسیار مهم است، حضور گسترده هیاتی‌ها و تشویق دلسوزانی است که خدمات خود را در هیات‌ها تکثیر می‌کنند. این اقدامات باید پررنگ‌تر شود.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در دومین دوره مهرواره هوای نو می‌توانند به پایگاه مهرواره هوای نو مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha