روح خدا، اندیشه‌ای آسمانی که ماندگار شد

مشهد - ایرنا - اگرچه روح خدا در خرداد ۱۳۶۸ از این عالم خاکی پر کشید و جامعه از نعمت وجود مبارکش محروم شد اما آموزه‌های ماندگار و اندیشه‌های بلندش، که منبعث از تعالیم قرآنی و نگاه آسمانی او بود همچنان با جان و دل ما مردم ما پیوند دارد و سرمشق‌دهنده افراد بی‌شماری است که تشنه نوشیدن از سرچشمه تفکر ناب او هستند.

به گزارش ایرنا، حضرت امام خمینی (ع) به گواه بسیاری از صاحبنظران و اندیشمندان، شخصیتی چندوجهی داشت و در کنار تسلط بر فقه و کسب جایگاه مرجعیت، سیاستمداری ژرف بود که توانست پس از قرنها، حکومتی اسلامی را در میان کشورهای جهان ایجاد کند؛ و آرزویی را که بسیاری از بزرگان شیعه و حتی جهان اسلام در طول قرنها در سرمی پروراندند، بر روی زمین به اجرا درآورد.

او خود را وقف دین و حکومت اسلامی کرده بود و تمام مرارت ها و سختی هایی که در طول دوران تبعید و حبس بر او گذشت را، به جان خرید ولی دست از آرمان خود نکشید و مردم کشورمان نیز با راهنمایی های پیامبرگونه او، مسیر درست را شناختند و حکومت اسلامی را در بهمن ۱۳۵۷ جایگزین سلطنت طاغوت کردند.

سیدروح الله الموسوی الخمینی، تنها یک عالم دینی نبود که به دنبال تصحیح قرائت نماز و توصیه به اخلاق و بیان احکام دین باشد، بلکه اعتقاد داشت که تنها با ایجاد حکومت اسلامی است که اعمال دینی و تعیین قواعد شرعی می تواند به رسیدن مردم به وعده الهی، که همان سعادت بشر است، منجر شود.

بسیاری از حکومت های مستقر در جهان با بیان احکام دینی و اسلامی، هیچ مشکلی نداشتند همانگونه که محمدرضا شاه پهلوی خود زائر حرم رضوی بود و پدرش در دسته عزاداری سینه زنی می‌کرد، ولی این ظواهر هیچ سنخیتی با حکومت اسلامی ندارد، چرا که جامعه اسلامی باید تفکر دینی داشته باشد تا مسیر رسیدن انسان به فلاح و رستگاری را طی کند.

دیدگاه شاه به حکومت اسلامی کاملاً مبتنی بر اصول و ارزش‌های پادشاهی و نگاه به تحولات کشورهای اروپایی و آمریکا تعریف شده بود ولی امام (ره) حکومت را بر اساس فرهنگ و تمدن اسلامی و آیات قرآن کریم و روایات اسلامی که مفهوم ولایت فقیه را نشان می‌دهد، تعریف و تأسیس کرد.

شرق و غرب دنیا تصور ایجاد انقلاب اسلامی را نداشتند اما اکنون پس از چهار دهه مجبور به پذیرش آن شده اند.امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه امام راحل نظام مقدس جمهوری اسلامی را با کمک مردم به راه انداخت و دین را به زندگی و مدیریت اجتماعی مردم بازگرداند تا دین بر بشریت حاکم شود و معادلات استکبار را برهم زند، گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دین از زندگی مردم و مدیریت اجتماعی حذف شده بود، اما با آمدن انقلاب اسلامی دین به زندگی و مدیریت اجتماعی بازگشت و این معادلات سیاسی استکبار را برهم‌ زد و زمینه‌ساز ظهور امام زمان (عج) شد.

آیت الله سیداحمد علم الهدی با بیان اینکه انقلاب اسلامی دنیا را تغییر داده است، افزود: امروز حاکم قطعی بر این منطقه که نگین دنیا است، دین و انقلاب اسلامی و رهبری و از همه بالاتر مهدی موعود (عج) است و دشمن با این مساله مشکل دارد.

به گفته وی، دنیا گمان می کرد که انقلاب اسلامی وابسته به امام راحل است، لذا آنان برنامه زیادی برای بعد از رحلت امام (ره) داشتند، در حالی که این انقلاب با رهبری حضرت آیت الله خامنه ای نه تنها تداوم یافت بلکه به سایر نقاط دنیا نیز صادر شد.

انقلاب اسلامی مختص به ایران نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این انقلاب مختص ایران نیست، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی از ایران در بستر تفکر شیعه اسلامی آغاز شد، اما به ایرانی و شیعیان تعلق ندارد. امام خمینی (ره) به بازسازی امت اسلام در سراسر جهان می‌اندیشید.

حسن رحیم پور ازغدی با اعتقاد به اینکه دشمنی ها با این انقلاب مردمی همچنان ادامه خواهد داشت و پایانی بر آن وجود ندارد، افزود: شرق و غرب دنیا تصور ایجاد انقلاب اسلامی را نداشتند اما اکنون پس از چهار دهه مجبور به پذیرش آن شده اند.

روح خدا، اندیشه‌ای آسمانی که ماندگار شد

وی در خصوص چگونگی مبارزه با استعمارگران افزود: در روایات ائمه (ع) به سبک زندگی و فعالیت سیاسی، روابط خانوادگی و جهانی پرداخته‌ شده است که با مراجعه به آنها می‌توان پایه‌های تمدن نوین اسلامی در مقابل تمدن‌های پوشالی غربی را ایجاد کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دشمنی ها با انقلاب اسلامی ادامه خواهد داشت، گفت: بدی و پاکی در تاریخ عوض نمی شود بلکه مصادیق آن مدام در حال تغییر است. چرا که هرچند بشر در ابزار، تکامل یابد ولی در منش و اخلاق همان رویه قرن های پیش را دنبال می کند.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه سعادت و رستگاری فردی منحصراً با دین‌داری فردی تامین نمی‌شود، اضافه کرد: اصحاب ثروت و قدرت با کسانی که به طور مطلق، اهل نماز و روزه و دعا هستند، کاری ندارند، بلکه باکسانی مشکل‌دارند که به همه ابعاد دین‌داری عمل کنند.

نقش طلاب در حکومت اسلامی

در واپسین روزهای سال گذشته همایشی با عنوان منشور روحانیت در سالروز صدور این منشور توسط امام خمینی (ره) در مشهد برگزار شد. آنچه که از مفاد این منشور بر می‌آید نقش روحانیت در ادامه مسیر حکومت اسلامی است و اگر این قشر از جامعه خود دچار مشکل شوند، انقلاب به حکومتی همچون قرون گذشته تبدیل می‌شود.

در این همایش یک عضو شورای نگهبان با بیان اینکه علمای حوزه های علمیه در حفظ دین تاکنون نقش مهمی داشته اند، افزود: بیم نفوذ بیگانگان در جایگاه و فرهنگ حوزه‌های علمیه منجر شد تا امام راحل در دفاع از مسیر درست در مقابل کجروی و عدم پیروی از مسیر دنیا و توجه دادن آنها به آخرت و ادامه دادن مسیر راه خدا، این بیانیه را به نگارش درآورد.

آیت الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار با اشاره به اینکه منشور روحانیت چراغ راه آینده حوزه‌ علمیه است، افزود: منشور روحانیت بیم‌های امام راحل نسبت به آینده طلاب را بازگو می کند و چراغ راه حوزه‌های علمیه است.

یکی از مصادیق جهاد تبیین که مقام معظم رهبری فرمانش را صادر کردند، «تبیین امام» است، اگر واقعیت امام به درستی تبیین نشود، این شخصیت بزرگ دچار تحریف خواهد شد. وی اظهار کرد: امام راحل از به هم خوردن وحدت طلاب و علما نگران بودند و نسبت به آن هشدار دادند زیرا موضوع وحدت آنقدر مهم است که در کلام رهبری بیان شده است که دشمنان کمر همت برای ایجاد اختلاف بین مردم، حوزه ها و انقلابیون بسته اند و این در حالی است که الفت و صمیمیت در کنار اختلاف نظرها نباید به نظام خدشه وارد کند و بزرگان حوزه باید به آن توجه داشته باشند.

آیت الله شب زنده دار افزود: دشمن با تبلیغات مختلف علیه روحانیت، سعی می‌کند که مشکلات جامعه را به خاطر حضور روحانیون در جامعه نشان دهد، چنانکه در دوران اغتشاشات بر این موضوع بسیار تمرکز کرد.

یکی از اساتید حوزه علمیه خراسان نیز در این همایش گفت: امام راحل (ره) اگر مطلبی را متوجه می‌شدند، حتماً به آن عمل می‌کردند.

آیت‌الله اشرفی افزود: ایشان قبل از اقدام به هر عملی در خصوص جوانب آن تفکر کرده و سپس اقدام می‌کردند.

منشور روحانیت، چشم‌انداز روشنی برای ارتباط آنان با انقلاب

مدیر حوزه علمیه خراسان نیز با اشاره به اینکه منشور روحانیت در اواخر سال ۱۳۶۷ صادر شده بود، گفت: این بیانیه چشم انداز روشنی را برای حوزه مطرح و بیان می کند و چکیده و نگاه امام راحل درباره حوزه، آینده روحانیت و ارتباط آنان با نظام و انقلاب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط افزود: امام راحل خطر نفوذ در میان روحانیت را درک کرده بودند، زیرا در آن زمان بین روحانیت سکولار ضددین و حتی روحانیت انقلابی، اختلاف سلیقه های بسیاری مطرح شده بود که در دل حوزه‌های علمیه مقابل هم قرار گرفته بودند و امام در این بیانیه آنچه که انقلاب اسلامی را از پای در می‌آورد را دوری حوزه ها از انقلاب اسلامی بیان کردند.

وی گفت: امام به عنوان یک مرجع دینی و مبارز انقلابی در این بیانیه سعی کردند، زاویه نگاه دشمنان را معرفی و راه آینده را تبیین کنند؛ زیرا غرق شدن حوزه ها در احکام فردی و دوری از تشکیل جامعه اسلامی، ایجاد فضیلت نمایی و تقدس‌مابی، در کنار سرایت تفکر اهل جمود به طلاب جوان، اعتقاد به جدایی دین از سیاست و قرار دادن روحانیت جوان در مقابل مسیر روحانیت اصیل از جمله مواردی است که در این بیانیه به آن اشاره شده است.

تبیین راه امام برای ادامه مسیر

با توجه به اینکه بسیاری از جوانان و نوجوانان جامعه ما، با فاصله نسلی بین خود و امام خمینی (ره) مواجه هستند، لازم است تا مسوولان و دغدغه مندان به تبیین نگاه امام راحل بپردازند و اندیشه پویایی او را برای نسل کنونی و نسل های آینده بیان کنند.

روح خدا، اندیشه‌ای آسمانی که ماندگار شد

آنچه که لازم است به آن توجه شود، نگاه به نوآوری و استفاده از فناوری ها و دستاوردهای جدید اطلاع رسانی در بازطراحی و الگوسازی برای نسل جدید است.

در این زمینه نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی نیز گفت: یکی از مصادیق جهاد تبیین که مقام معظم رهبری فرمانش را صادر کردند، «تبیین امام» است، اگر واقعیت امام به درستی تبیین نشود، این شخصیت بزرگ دچار تحریف خواهد شد و راه و روش این شخصیت بزرگوار از سوی جریان‌های داخل و خارج به گونه‌ای دیگر بیان می‌شود.

آیت الله سیداحمد علم الهدی افزود: افرادی که روزگاری به گفته رهبر معظم انقلاب سوپر انقلابی بودند و اکنون خسته شده‌اند، رفتار کنونی خود را به امام نسبت می‌دهند و یا افراد عدالت خواهی که فکر می‌کنند با ایستادن در مقابل ولایت در حال پیمودن راه امام هستند، از این جمله اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha