۱۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۰۵
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85130072
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زلنسکی: اوکراین به تلاش برای دریافت ضمانت‌های امنیتی غرب ادامه می‌دهد

تهران- ایرنا- ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفت: تنها عضویت کامل در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌تواند به معنای واقعی از این کشور محفاظت کند و کشورش به تلاش برای دریافت ضمانت‌های امنیتی از سوی غرب ادامه می‌دهد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، تارنمای راشاتودی نوشت: رئیس جمهوری اوکراین گفت کشورش جایگزینی برای ناتو را نمی خواهد.

زلنسکی دیروز (جمعه) بعد از دیدار با آلار کاریس (Alar Karis) رئیس جمهوری استونی در کی یف، گفت ما به دنبال جایگزینی برای ناتو نیستیم و مهم است که شرکای ما این را از ما بشنوند. به همین دلیل است که ما این تعداد نشست در سطح مقامات عالی رتبه برگزار کردیم.

زلنسکی چنین استدلال کرد که تعهدات کنونی اعضای ناتو برای دفاع از یکدیگر «بهترین ضمانت امنیتی برای اوکراین» خواهد بود.

اشاره زلنسکی به ماده ۵ پیمان ناتو است که حمله به یک کشور عضو این ائتلاف نظامی تحت امر آمریکا را به مثابه حمله به همه آنها قلمداد می کند.

دفتر رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد زلنسکی در عین حال تایید کرد که محال است کشورش تا وقتی درگیری مسلحانه با روسیه تمام نشده بتواند به عضویت ناتو در آید.

وی گفت دلیل آن این نیست که نمی خواهیم عضو ناتو شویم بلکه امکان آن وجود ندارد.

اظهارات زلنسکی پس از آن مطرح شده که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه این هفته پیشنهاد داد که کی یف می تواند برخی ضمانت های امنیتی «محسوس» را بدون ملحق شدن رسمی به ناتو دریافت کند.

اوکراین سپتامبر (شهریور/مهر) ۲۰۲۲ درخواست خود برای پیوستن به ائتلاف غربی ناتو را به بهانه عملیات نظامی مسکو علیه این کشور مطرح کرد.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز روز چهارشنبه اعلام کرد که زلنسکی به متحدان غربی خود گفته که در نشست سران ناتو در لیتوانی که قرار است ژوئیه (تیر) برگزار شود شرکت نمی کند مگر این که این ائتلاف ضمانت های امنیتی «محسوس و محکمی» یا نقشه راهی برای عضویت این کشور در ناتو را ارائه کند.

راشاتودی نوشت: روسیه گسترش ناتو به شرق را تهدیدی علیه امنیت خود قلمداد می کند و کمک های کشورهای این ائتلاف به اوکراین را به عنوان یکی از دلایل آغاز عملیات نظامی خود علیه این کشور همسایه در فوریه (اسفند) ۲۰۲۲ اعلام کرده است.

مسکو به تازگی اعلام کرد که بی طرفی اوکراین یکی از شروط کلیدی برای صلح پایدار خواهد بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha