به گزارش حوزه دفاعی ایرنا از روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش در برنامه صف اول، با اشاره به دستاوردهای این نیرو با بیان اینکه هنگام حمله آمریکاییها به عراق، عراقیها پایگاهایی مانند عقاب ۴۴ نداشتند و دیدیم چه برای بر سر هواپیماهای آنها آمد گفت: بر همین اساس و بر اساس اصول پدافند غیرعامل ما بر آن شدیم تا از جنگندههای خودمان در برابر حملات احتمالی محافظت کنیم و چنین پایگاههایی را طراحی کرده و ساختیم تا از پرندههای استراتژیک نهاجا حفاظت کنیم.
وی با اشاره به ویژگیهای پایگاه های زیرزمینی نیروی هوایی ارتش افزود: این پایگاه در جایی ساخته شده که هیچچیزی از جمله بمبهای سنگرشکن نمیتواند به آن آسیب برساند و با اطمینان و در امنیت کامل میتوانیم به اجرای ماموریت بپردازیم.
امیر سرتیپ واحدی با اشاره به پایگاه زیرزمینی عقاب ۴۴ اظهار کرد: عقاب ۴۴ تمام امکانات یک پایگاه هوایی را در عمق زمین دارد. البته این یکی از دهها پایگاه زیر زمینی ما است و در آینده از سایر پایگاهها رونمایی میکنیم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به ارتقای جنگنده اف ۴ عنوان کرد: پروژه شهید دوران برای ارتقای هواپیمای فانتوم اف-۴ طراحی و اجرا شد. بار اصلی ماموریتهای ما در دوران دفاع مقدس برعهده این جنگنده بود و توانستیم در این پروژه تمامی سیستمهای فانتوم از جمله رادار، اویونیک، تسلیحات و همه بخشهای آن را ارتقاء دادیم.
امیر سرتیپ واحدی درباره تجهیزات جدید جنگندههای اف۴ گفت: ما اکنون این تجهیز را در حوزه تسلیحات از بمبهای دورایستا و موشکهای برد بلند استفاده میکنیم. این تسلیحات بر روی هواپیمای اف ۴ ماه تست شده و توانستیم از طریق آنها اهداف را از فواصل دور مورد اصابت قرار دهیم.
وی افزود: ما بمب هایی با برد ۴۰ و ۶۰ کیلومتر در اختیار داریم و در حال کار بر روی فواصل بیشتر نیز هستیم. هواپیما از فاصله ۶۰ کیلومتری از هدف بمب را رها کرده و این بمب با دقت کامل و بسیار بالا به هدف برخورد می کند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به افزایش برد تسلیحات جنگندههای اف ۴ عنوان کرد: همچنین؛ برد موشک های هوا به هوا، هوا به سطح و هوا به زمین نیز ارتقاء یافته است.
وی ادامه داد: هواپیمای اف ۴ که ما در اختیار داریم فقط یک پوستهای از هواپیمای قبلی باقی مانده و متخصصان ما بیش از ۸۰ درصد تجهیزات آن را به روز رسانی کردند.
امیر سرتیپ واحدی با اشاره به وضعیت جنگنده های اف ۱۴ در نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: هواپیمای اف ۱۴ یک هواپیمای بسیار مهم و یک هواپیمای شکاری قدرتمند است که در دنیا فقط ما آن را در اختیار داریم. ما در نیروی هوایی ارتش و وزارت دفاع توانستیم قطعاتی که آمریکاییها فکرش را هم نمی کردند را بسازیم به نحوی که اف ۱۴ های ما سرحال تر از گذشته در حال اجرای ماموریت هستند.
فرمانده نهاجا ادامه داد: یکی از کارهای مهم ما برای جنگنده اف ۱۴ این است که برخی قطعات هواپیمای اف ۱۴ مانند سیستم ناوبری آن را به تکنولوژی روز دنیا ارتقاء دادیم. چرا که تکنولوژی سیستم ناوبری در دنیا تغییر کرده بود و ما باید آن را به دانش روز دنیا میدادیم.
وی با اشاره نحوه همکاری نیروی هوایی ارتش با شرکت های دانش بنیان خاطر نشان کرد: یکی از افتخارات نیروی هوایی ارتش این است که ما نیاز خود را به شرکتهای دانشبنیان و جوانان نخبه خود اعلام و این عزیزان با تمام وجود و کمترین توقع نیازهای ما را برآورده می کنند.
امیر سرتیپ واحدی با اشاره به توانمندیهای این نیرو در حوزه پهپادی با بیان اینکه نیروی هوایی ارتش برای آموزش دانشجویان خلبانی پهپاد و همچنین حوزه فنی کشورهای دوست و همسایه آمادگی دارد تصریح کرد: ما درحال انجام کاری هستیم که بتوانیم پهپادهای خود را از چشم دشمنان مخفی کنیم.
وی درباره بهکارگیری رادار بومی هواپایه بر روی جنگندههای نیروی هوایی ارتش عنوان کرد: وزارت دفاع در این حوزه موفقیت بسیار خوبی داشته و این رادار تستهای خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است.
فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: یکی از تجهیزاتی که چندین سال است در وزارت دفاع بر روی آن فعالیت کردند، سیستم رادیوی پروازی است که باید ایمنی کامل را داشته باشد و مطابق با فناوری روز دنیا عمل کند. وزارت دفاع رادیوی بومی عرش را ساخته است و هواپیماهای ما به این رادیوهای ۱۰۰ درصد بومی تجهیز شده است.
امیر سرتیپ واحدی با بیان اینکه امروز ما در نیروی هوایی با کمک وزارت دفاع به پیشرفت های خوبی رسیدیم، گفت: هواپیمای شکاری بمبافکن کوثر با موتور ملی یکی از این دستاوردها است. تعدادی از این جنگندهها آماده شده و در حال گذراندن تست های نهایی هستند و در آینده نزدیک به نیروی هوایی ارتش الحاق میشوند. البته هواپیمای آموزشی یاسین نیز توسط وزارت دفاع ساخته شده است که امسال نمونه جدید آن پرواز میکند.
وی ادامه داد: هواپیمای آموزشی یاسین یکی از هواپیماهای آموزشی روز دنیا است. امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم از یاسین به عنوان هواپیمای جت آموزشی در نیروی هوایی ارتش استفاده کنیم.
امیر سرتیپ واحدی با بیان اینکه ما سال گذشته ۳۰ جنگنده را به طور کامل اورهال و باز آماده کردیم، تصریح کرد: امسال بیش از ۳۰ فروند هواپیمای را به طور کامل بازآماد میکنیم. البته اورهال کار بسیار سنگینی است و ما از طریق تجربیات پیشکسوتان و دانش جوانان این کار را به خوبی انجام میدهیم.
فرمانده نهاجا در ادامه با اشاره به استفاده این نیرو از هواپیمای ترابری سیمرغ گفت: ما برای تغییر کاربری سیمرغ درخواستی نداشتیم اما کارهای خوبی توسط وزارت دفاع صورت گرفته و سازمان های دیگر درخواست کننده آن بوده اند. البته اگر احساس نیاز کنیم از این هواپیما استفاده می کنیم.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره الحاق جنگندههای جدید سوخو ۳۵ به این نیرو گفت: ما به عنوان نیروی هوایی ارتش یک کاربر هستیم. البته ما باید نیروی هوایی ارتش را بهروزرسانی کنیم. هواپیمایی که الان مطرح شده، هواپیمای نسل ۴+ است و ما آماده تصمیم مقامات عالیرتبه کشورمان هستیم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: این موضوع در دستور کار ما قرار دارد و ولی از جزئیات آن اطلاعی ندارم. هنوز اطلاع نداریم که این جنگنده چه موقع وارد اسکادران ما میشود و هر موقع این جنگندهها خریداری شد آماده استفاده از آن هستیم.
امیر سرتیپ واحدی درباره توان نیروی هوایی ارتش در حوزه شبیهسازهای پرواز به عنوان کرد: نیروی هوایی ارتش قطب ساخت شبیهساز در منطقه است و شبیهساز همه هواپیماهای موجود در نهاجا را در اختیار داریم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ساخت موشکی شبیه فونیکس بیان کرد: درباره موشک هواپایه مقصود بنده اطلاع زیادی ندارم اما میدانم کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته ولی هنوز این موشک برای تست به ما تحویل نشده است.
فرمانده نیروی هوایی ارتش در پایان درباره نقش آفرینی نهاجا در محور مقاومت خاطرنشان کرد: نیروی هوایی ارتش پشتیبان مردم مظلوم تمام دنیاست و نه کشور سوریه. نهاجا در محور مقاومت کمکها و پشتیبانیهای بسیار خوبی انجام دادهاست.
وی افزود: ما در نقاطی که توان رساندن آذوقه، مهمات و سلاح وجود نداشت، توانستیم با هواپیماهای ترابری نیروی هوایی ارتش به صورت بسیار دقیق تجهیزات را به آنها برسانیم. مناطقی بود که چند سال در محاصره بودند اما با کمک های نیروی هوایی در مقابل داعش مقاومت کردند.
نظر شما