۱۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۱۶
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85129250
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشاورزان شوش از آتش زدن بقایای محصول اجتناب کنند

۱۳ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۱۶
کد خبر: 85129250
کشاورزان شوش از آتش زدن بقایای محصول اجتناب کنند

دزفول- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شوش با اشاره به وقوع آتش سوزی‌های متعدد در مزارع این شهرستان گفت: کشاورزان شوش از آتش زدن کاه و کلش و بقایای محصولات کشاورزی خود به طور جدی اجتناب کنند چراکه نتیجه‌ای جز آسیب زدن به زمین‌های کشاورزی ندارد.

گودرز بهرامیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بخش زیادی از آتش سوزی‌های مزارع و درختان حاشیه جاده شوش به اهواز را عمدی دانست و افزود: کلاس‌های آموزشی متعددی برای کشاورزان برگزار و آسیب جدی آتش سوزی مزارع بر میکروارگانیسم‌های خاک در کارگروه‌های آموزشی تشریح شده است.

وی ادامه داد: آتش زدن کاه و کلش مزارع در این شهرستان با وجود برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی همچنان ادامه دارد که این کار موجب تضعیف مواد مغذی موجود در خاک و در نتیجه ضرر به خاک می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شوش با ممنوع دانستن هر گونه آتش سوزی کاه و کلش مزارع تاکید کرد: آتش سوزی‌های متعدد بقایای محصولات کشاورزی به ویژه گندم و سرایت این آتش سوزی به درختان حاشیه جاده شوش به اهواز علاوه بر خسارت‌های سنگین به خاک و محیط زیست موجب ایجاد بیماری‌های تنفسی در منطقه می‌شود.

وی با بیان اینکه باید از کاه و کلش به عنوان سرمایه و خوراک دام استفاده شود، افزود: بخش زیادی از کاه مورد نیاز دامداری‌های استان‌های مختلف کشور توسط خوزستان تامین می‌شود که به دلیل بارندگی‌های خوب ماه‌های اخیر و رکوردشکنی برداشت گندم در کشور، خرید کاه از کشاورزان شوش و خوزستان کاهش یافته که این امر موجب افزایش آتش زدن کاه وکلش مزارع شده است.

بهرامیان تامین امنیت غذایی کشور را در گرو کشاورزی پایدار دانست و گفت: خاک، مهمترین رکن در کشاورزی است و اگر از نظر مواد آلی و میکروارگانیسم‌های مورد نیاز آن دچار فقر شود، پایداری در تولید محصول کشاورزی دچار چالش می‌شود.

به گزارش ایرنا، خوزستان در برداشت گندم رتبه اول و رکورد دار کشور است و شهرستان‌های شوش و کرخه نیز در مجموع در خوزستان دارای بالاترین آمار برداشت گندم هستند.

بیش از ۲۶۰ هزار تن گندم در شوش و کرخه از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون از کشاورزان این ۲ شهرستان خریداری شده که از این آمار ۱۵۰ هزار تن گندم خریداری شده در شوش است.

طی هفته‌های اخیر با پایان فصل برداشت، آتش‌سوزی کاه و کلش مزارع به صورت تصاعدی در شوش افزایش یافته این در حالی است که به دلیل بارندگی‌های اخیر و وجود مراتع مستعد آتش‌سوزی و احتمال گسترده شدن آتش در مزارع و مراتع، هرگونه آتش زدن کاه و کلش ممنوع اعلام شده است.

به استناد ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع درصورت سرایت آتش از مزارع و باغات مجاور اراضی ملی، متخلف به ۲ ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha