استاندار گلستان: اجرای درست قانون امر به معروف بسیار پراهمیت و ارزشمند است

گرگان- ایرنا- استاندار گلستان گفت: اجرای درست قانون امر به معروف و نهی از منکر بسیار پراهمیت و ارزشمند است.

به گزارش ایرنا، علی‌محمد زنگانه پنجشنبه در جلسه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر به ریاست آیت الله نور مفیدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه گرگان اظهارداشت: اجرای درست قانون امر به معروف و نهی از منکر بسیار پراهمیت و ارزشمند است و البته سطوح مختلف قلبی، زبانی، نوشتاری و عملی دارد که سطح عملی آن تنها وظیفه دولت و حاکمیت است.

وی افزود: قانون حمایت کاملی از امران به معروف و ناهیان از منکر دارد و البته به هیچ عنوان کسی حق تعرض به جان، مال، مسکن، شغل، حریم خصوصی و حقوق افراد را ندارد.

استاندار گلستان گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیازمند برنامه پنج ساله است و ضرورت دارد تمامی موضوعات ذیل این برنامه پیگیری و اقدام شود.

زنگانه ادامه داد: اقدامات عفاف و حجاب ذیل قرارگاه امام حسن عسگری در ۱۷ بند طراحی شده و بر اساس هم‌افزایی در حال انجام است.

استاندار گلستان گفت: کارهای حوزه امر به معروف و نهی از منکر باید براساس مُر قانون باشد نه اینکه به صورت سلیقه‌ای آن را اجرا کنیم.

وی یادآور شد: البته قانون در بخش آمران به معروف و ناهیان از منکر وارد شده و به آنان اجازه نمی‌دهد که از حد وظایف و مسوولیت‌های خود براساس قانون فراتر بروند که در غیر این صورت با متخلفان برخورد خود شد.

وی ادامه داد: هیچ کس حق ندارد در حریم خصوص دیگران، جز در موارد قانونی تجسس کند و امر به معروف در صورت مشاهده عمومی، قابل انجام است که آن هم باید از سوی مردم قلبی، زبانی، نوشتاری و در نهایت از سوی دولت عملی باشد.

استاندار گلستان گفت: هیچ کس براساس قانون حتی آمران به معروف و ناهیان از منکر حق تعرض به جان، مال، مسکن، شغل، حریم خصوصی و حقوق افراد را ندارد.

زنگانه یادآور شد: خودرو در یک مسیر در حال تردد، به عنوان منظر و فضای عمومی تلقی می‌شود که در صورت مشاهده مورد منکراتی راننده یا سرنشینان، نیروی انتظامی باید براساس قانون و با استفاده از ابزارهای در اختیار با این مساله برخورد کند و هیچ کس دیگر به عنوان افراد عادی نمی‌توانند فرد خاطی را امر به معروف کنند.

وی افزود: وقتی ما خلاف قانون در اجرای امر به معروف و نهی از منکر عمل می‌کنیم در واقع خود عامل نهی از منکر می‌شویم، تاکید داریم که هیچ یک از نیروهای امر به معروف و نهی از منکر نباید به خود اجازه دهند، وارد درگیری فیزیکی شوند.

نماینده ولی فقیه در گلستان: آمران به معروف خود نباید گرفتار منکر شوند

نماینده ولی فقیه در گلستان نیز در این جلسه گفت: آمران به معروف و ناهیان از منکر، خود نباید گرفتار منکر در کار شوند.

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی اظهار کرد: مساله امر به معروف و نهی از منکر براساس آیات قرآنی و روایات و احادیث الهی و ائمه اطهار (ع) مساله مهمی است.

وی افزود: در قانون مربوط به امر به معروف و نهی از منکر، مطالب خوب و اساسی گنجانده شده که باید براساس آن عمل کنیم.

وی تصریح کرد: یک آمر به معروف شرط اولش علم و آگاهی و شرط دیگر، احتمال تاثیرپذیری کارش است، زیرا اگر کاری که انجام می‌دهد، منکر را انکار شود، موجب وهن دین و شریعت خواهد شد.

آیت‌الله نورمفیدی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر سه مرحله، قلبی، زبانی و عملی دارد، اضافه کرد: ورود به مرحله میدان عملی حق کسی نیست، جز با اجازه قانون.

نماینده ولی فقیه در گلستان افزود: در مساله امر به معروف باید خیلی دقیق باشیم و نگذاریم به اسم امر به معروف هر کاری انجام شود، زیرا اگر این مهم به درستی اجرایی شود، همه چیز درست خواهد شد.

وی ادامه داد: بهترین مکانی که می‌شود، امر به معروف و نهی از منکر را تبیین کرد، حوزه آموزش و پرورش است، اما متولیان امر باید بدانند که چه کسی صلاحیت این کار و پذیرفته شدن از سوی دانش‌آموزان را دارد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه بخواهیم به یکباره همه مدارس را تحت این کار و مساله مهم انجام دهیم، بدون شک با توجه به برخی مشکلات، امکان چنین اقدامی نیست، اما بهتر است در هر شهر و نقطه‌ای چندین مدرسه انتخاب و کار تبیینی را در آنها آغاز کنیم.

آیت‌الله نورمفیدی گفت: در ادارات افراد عضو شورای امر به معروف و نهی از منکر باید کارمند متعهد و متخصص باشند و افرادی را انتخاب نکنیم که اثرگذاری در ادارات ندارد.

امام جمعه گرگان اظهار کرد: در مراکز شلوغ و پرتردد، چگونه وارد شدن و چه کسانی وارد شدن در این مساله نقش مهم و اساسی دارد که نیاز است، دستگاه‌ها با یکدیگر  جلسات هم‌افزایی برگزار کنند.

وی بیان کرد: در جلسات ستادی باید از کلی‌گویی پرهیز شود و به سمت کارهای قابل اجرا با برنامه‌ریزی اصولی و منجسم برویم.

نماینده ولی فقیه در گلستان تصریح کرد: کارها در مجموع باید اصولی و براساس یک برنامه‌ریزی دقیق و درست انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha