حکمرانی نخبگان فارس در دولت سیزدهم؛ وعده‌ای که روی زمین نماند

شیراز-ایرنا-استفاده از ظرفیت استانی نخبگان در نظام حکمرانی و شناسایی و رفع مشکلات هر منطقه در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد و استان فارس با راه‌اندازی پژوهشکده حکمرانی گام محکمی در مسیر تحقق این رویکرد مهم و حل مشکلات استان از طریق این مرکز مطالعاتی برداشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ در دنیای امروز علم و دانش محور و محرکه‌ اصلی قدرت، امنیت، مقبولیت و مشروعیت به شمار می‌رود و قدرت‌های سیاسی و اقتصادی سهم بیشتر از اقتدار در جغرافیای جهان را در پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز علمی جست‌وجو می‌کنند.

حوزه‌های پژوهشی و تحقیقاتی کانون آمال توسعه

در حال حاضر علم در عرصه قدرت چنان قامت برافراشته و نقش‌آفرینی می‌کند که از یک سو نبض اقتصاد و رفاه ملت‌ها را به دست گرفته و از یک سو موجب افزایش تنوع ابزار برای سیاستگذاری‌ کلان دولت‌ها می‌شود. بر همین اساس سالهاست که کشورهای پیشرفته حوزه‌های پژوهشی و تحقیقاتی را کانون آمال توسعه خود قرار داده‌اند و از ظرفیت علمی جامعه برای حل مشکلات و مسائل مختلف خود بهره می‌برند.

جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان کشوری که خواهان حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی و در نهایت افزایش اقتدار خود در جهان امروز است در سال‌های اخیر گام‌های محکمی در مسیر به‌کارگیری علم و دانش در عرصه‌های مختلف برداشته است.

از همین روست که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بسیاری از مناسبت‌ها تأکید بسیاری بر لزوم حفظ شتاب رشد تولید علم در کشور و عدم توقف آن داشته‌اند و همواره دانشگاه را جزو اساسی‌ترین مسائل انقلاب خوانده و با تبیین این موضوع گفته‌اند: جمهوری اسلامی به دانشگاه امروز خود افتخار می‌کند و جوان دانشجو، امروز باید با تفکر و اندیشه‌ورزی، عمیق شدن در مسائل اصلی کشور و پرهیز از هرگونه انفعال و ناامیدی، آرمانهای انقلاب و کار جدی و واقعی را از مسئولان کشور مطالبه کند.

ضرورت ارتباط پژوهشی بین دستگاه اجرایی با دانشگاه

دولت سیزدهم نیز با هدف اجرای منویات رهبر و همچنین افزایش بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی و حل مشکلات در مناطق مختلف کشور ارتباط پژوهشی بین دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی و خدماتی را در دستور کار قرار داده و از بر مقوله ارتباط پژوهشی بین دستگاه اجرایی با دانشگاه تأکید بسیاری کرده است.

اگرچه شعار ارتباط بین دانشگاه و دستگاه های اجرایی همواره داده شده است، اما این پرسش مطرح است که دولت سیزدهم تا چه اندازه توانسته به اهداف خود در این زمینه جامه عمل بپوشاند و پای دانشگاه را در همراهی با توسعه استان باز کند؟

بدون شک یکی از اقدامات اساسی دولت برای تحقق این امر راه‌اندازی اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های حکمرانی است؛ پژوهشکده‌هایی که در سال‌های گذشته آرمان‌ کسانی بوده که دغدغه بسیاری برای پیشرفت و حل مشکلات کشور از طریق علمی داشته و دارند.

حکمرانی نخبگان فارس در دولت سیزدهم؛ وعده‌ای که روی زمین نماند

اهمیت راه‌اندازی این پژوهشکده‌ها در کشور باعث شد که دانشگاه‌ها در مناطق مختلف کشور به دنبال راهکارهایی برای تحقق این امر باشند.

بر همین اساس دانشگاه تهران تمام تلاش خود را برای راه‌اندازی دانشکده حکمرانی به کار گرفت و در نهایت ساختمان دانشکده جدیدالتاسیس حکمرانی این دانشگاه، روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ با حضور دکتر سید مقیمی رئیس دانشگاه، دکتر علی‌اکبر فرهنگی استاد پیشکسوت و جمعی از اعضای هئیت رئیسه دانشگاه تهران افتتاح شد.

بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاهیان برای حل مشکلات استان

این رویکرد در استان فارس نیز با جدیت دنبال شد. استاندار فارس که معتقد است مسایل و مشکلات جامعه با پژوهشگری و مشارکت دانشگاه‌ها قابل حل است همواره تأکید کرده که نگاه مدیران استان به دانشگاه به دید مشکل‌گشا باشد نه یک مجموعه تشریفاتی، هرکجا که مدیران با بن بست مواجه شدند بدانند که ممکن است دانشگاه بتواند آن بن بست را بشکند.

بدین ترتیب مسئولان ارشد استان فارس نیز بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاهیان برای حل مشکلات و زمینه‌سازی جهت راه‌اندازی پژوهشکده‌ حکمرانی را در اولویت خود قرار دادند. می‌توان گفت برنامه‌ریزی برای تأسیس پژوهشکده‌ حکمرانی دانشگاه شیراز از خردادماه ۱۴۰۱ با تمرکز در دانشکده‌ حقوق آغاز شد و پس از گذشت حدود یک‌سال از فراهم‌سازی زیرساخت‌ها، این پژوهشکده صبح روز دوشنبه ۸خردادماه ۱۴۰۲ در مراسمی با حضور استاندار فارس، رئیس دادگستری کل استان، هیأت رئیسه دانشگاه شیراز و جمعی از مسئولان استان و دانشگاهیان، به‌طور رسمی افتتاح شد.

حکمرانی نخبگان فارس در دولت سیزدهم؛ وعده‌ای که روی زمین نماند

این پژوهشکده دارای ۱۰ مرکز مطالعاتی حکمرانی قضایی، اداری، اقتصادی، فرهنگی، امنیت، حکمرانی خلیج فارس، سیاستگذاری علم و فناوری، حکمرانی اساسی و منطق حکمرانی است.

همزمان با آغاز به کار این پژوهشکده چهارمین همایش ملی و اولین همایش استانی منطق حکمرانی مبتنی بر بینش تمدنی اسلامی در دانشگاه شیراز برگزار و در این همایش بر ضرورت استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه شیراز در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های مدیریتی استان تأکید شد.

در این همایش یک روزه که با حضور اساتید دانشگاه و دانشجویان دانشگاهیان فارس در تالار حکمت دانشگاه شیراز برگزار شد،محمدهادی ایمانیه استاندار فارس و رئیس مدرسه حکمرانی استان فارس و دکتر محمدهادی صادقی استاد ممتاز دانشگاه شیراز و دبیر کمیته علمی همایش، ابعاد حکمرانی را برای اعضای شورای اداری و مدعوین تببیین کردند.

اهمیت استفاده از ظرفیت استانی نخبگان در نظام حکمرانی

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس هم که معتقد است جامعه علمی و دانشگاهی بازوان توانمند جهت حل مشکلات استان هستند بر اهمیت استفاده از ظرفیت استانی نخبگان در نظام حکمرانی و شناسایی و رفع مشکلات هر منطقه با بهره‌گیری از این ظرفیت تأکید کرد و گفت: بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان در نظام حکمرانی و استفاده از پتانسیل و قابلیت‌های علمی هر استان‌ برای حل مشکلات و مسائل اساسی مناطق مختلف در دستورکار دولت سیزدهم قرار دارد.

عبدالعلی کریمی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در استان فارس نیاز مبرمی به زمینه‌سازی برای توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی با حضور دانشگاهیان و مدیران استان احساس می‌شد. از این رو تلاش بسیاری برای تحقق این امر شکل گرفت و برنامه‌ریزی برای تأسیس پژوهشکده‌ حکمرانی دانشگاه شیراز نیز از خردادماه ۱۴۰۱ با تمرکز در دانشکده‌ حقوق آغاز شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس ادامه داد: در این پژوهشکده اساتید و دانشجویان به‌صورت نظام‌مند با بینش و نگرش نوینی از ادبیات حکمرانی آشنا می‌شوند و رویکرد تمدنی و فلسفی این ادبیات با توجه به ریشه‌های تمدنی ایران اسلامی بازتحلیل می‌شود.

کریمی عنوان کرد: همچنین قرار است با اولویت قرار دادن شهر شیراز، استان فارس و جنوب کشور مسائل و چالش‌های ملی و منطقه‌ای از دیدگاه علمی مورد بررسی قرار بگیرد و در نهایت راهکارهای راهبردی و کاربردی حاصل از این ارزیابی‌ها به دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی ارائه شود.

وی بیان کرد: سازمان‌های دولتی و حاکمیتی می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت این پژوهشکده، تصمیمات و سیاست‌گذاری‌های خود را با منطق پژوهش‌محور دنبال کنند و افزون بر حل چالش‌ها و مشکلات، زمینه‌سازی لازم را برای مدیریت حاکمیتی در سطح کشور انجام دهند.

مقوله حکمرانی در پژوهشکده به شکل آکادمیک دنبال نمی‌شود

معاون استاندار فارس اعلام کرد: مقوله حکمرانی در این پژوهشکده تنها به شکل آکادمیک دنبال نمی‌شود؛ هرچند پیگیری این مقوله از حیث نظری و پژوهشی از اهمیت بسیاری برخوردار است اما هدف اصلی ما کاربردی شدن حکمرانی و عملیاتی کردن راهکارها در این بخش است.

وی با بیان اینکه در این پژوهشکده باید تعامل خوبی بین صاحبان ایده و مسئولان اجرایی یعنی اصحاب نظر و عمل شکل گیرد، گفت: افزون بر فعالیت اساتید و دانشجویان در این پژوهشکده بایستی زمینه حضور مدیران هم در این مکان مهیا شود تا شاهد برقراری ارتباط و تعامل میان دانشگاهیان و مدیران برای حل مشکلات استان باشیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس ابراز کرد: امیدواریم با افتتاح این مرکز، پژوهش‌های مؤثری برای حل مشکلات استان و حتی کشور در سطوح مختلف شکل بگیرد و این مشکلات هر چه سریعتر با حمایت اساتید و همکاری مدیران برطرف شود.

حالا باید منتظر ماند و دید که راه‌اندازی این پژوهشکده تا چه اندازه می‌تواند به اهداف تعیین شده در این عرصه جامه عمل بپوشاند و به عنوان بازوان قدرتمند استان برای بهره‌گیری از نیروهای علمی و نخبه جهت حل مشکلات در زمینه‌های مختلف بهره بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha