۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۱۳
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85128207
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیپلماسی توسعه صادرات غیرنفتی با فرش دستباف مهیا می‌شود

زنجان - ایرنا - رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه با شناخت زنجیره فرش می‌توانیم برای جوان‌های متعددی شغل ایجاد کنیم، گفت: در این دولت تلاش می‌کنیم برای اولین‌بار دیپلماسی اقتصادی، فرهنگی و توسعه صادرات غیرنفتی را با فرش دستباف ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرحناز رافع روز چهارشنبه در اولین جشنواره نوآوری و کارآفرینی زنجیره ارزش فرش دستباف و پنجمین جشنواره تجلیل از فعالان حوزه فرش دستباف استان زنجان، افزود: بیمه عشایر جایگزینی برای بیمه تامین اجتماعی است و طبق توافق‌نامه‌ای که منعقد شده قالیبافان بدون پرداخت وجهی می‌توانند بیمه صندوق عشایر را به بیمه اجتماعی منتقل کنند و نباید اینگونه باشد که یک بافنده عمری در حوزه فرش کار کند و سرانجام نیز بیمه‌ای نداشته باشد.

وی با بیان اینکه بیشتر هنرمندان قالیباف بانوان هستند که بیمه زنان خانه‌دار در این حوزه می‌تواند فرصت خوبی برای آنها باشد، اضافه کرد: در این دولت در حوزه فرش اقداماتی همانند ایجاد تفاهم‌نامه با تامین اجتماعی انجام گرفته است و در این شرایط بیش از ۲ هزار نفر را جایگزین بیمه‌ای کرده‌ایم.

این مسوول ادامه داد: بحث صادرات و فروش فرش اهمیت زیادی دارد که به عنوان پیشران صنعت فرش دستباف است زیرا فرش متعلق به مردم بوده و اقتصاد آن مردمی است و در رشد ناخالص ملی جایگاه ویژه‌ای دارد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه در تلاش هستیم تا مراکز رشد و خانه‌های خلاق راه‌اندازی شود، افزود: ما با بهره‌مندی از هوش مصنوعی، بحث قالیشویی را متحول کرده‌ایم و به دنبال طراحی و اجرای برنامه ماشین پشم هستیم.

وی اظهار داشت: با بهرمندی از هوش مصنوعی در بازاریابی می توان کارهای بزرگی انجام داد و همچنین همه کسانی که در حوزه تولید فرش کار می‌کنند یا تاجر هستند باید جوانان را در کنار خود داشته باشند و از آنها استفاده کنند.

رافع به مشکلات حوزه رنگرزی نیز اشاره کرد و افزود: استان‌هایی که یک روزی تولیدکننده دانه‌های رنگزا بودند امروزه دیگر نیستند و دانه‌های رنگزا وارد می‌شود.

این مسوول گفت: فرش کالای صددرصد اقتصاد مقاومتی است ولی در زمان حاضر ارز برای آن هزینه می‌شود و درحال وارد کردن دانه رنگزا، پشم و ابریشم هستیم و این موارد به دلیل دقت نداشتن در آموزش است و باید بدانیم آموزش فقط بافتن گره نیست و مباحثی مثل اصلاح نژاد دام را شامل می شود.

وی خاطرنشان کرد: خلاقیت و نوآوری باید در زنجیره ارزش فرش وارد شود تا شاهد موفقیت در این حوزه باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha