رشد تولید صنایع با وجود اعمال برخی محدودیت‌های برقی در سال گذشته

تهران- ایرنا- تابستان سال گذشته به اذعان بسیاری از فعالان صنعتی محدودیت‌های برقی ایجاد شده توسط وزارت نیرو نه‌تنها مانعی برای تولید نبود،بلکه با تامین برق مورد نیاز رشد خوبی برای برخی صنایع سنگین به همراه داشت، به طوری که روند تولید صنایع در تابستان ۱۴۰۱ با رشد همراه بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تابستان سال گذشته وزارت نیرو باهدف عبور بدون خاموشی از اوج بار مصرف برق این فصل برنامه‌هایی را تدوین و اجرایی کرد که بخشی از این برنامه‌ها به بخش صنعت اختصاص داشت.

صنعت برق برای پوشش ناترازی تولید و تقاضا در فصل تابستان، اقدام به پیاده‌سازی برنامه مدیریت توان به‌صورت برنامه‌ریزی شده کرد؛ اما این برنامه‌ها به معنای کاهش انرژی تأمین شده برای صنایع کشور نیست؛ یعنی با وجود محدودیت مصرف برق در ساعات خاص، انرژی کسر شده در سایر ساعت‌ها برای صنایع جبران خواهد شد.

سال گذشته با وجود اعمال مدیریت مصرف برای ۸ درصد صنایع کشور اما انرژی تأمین شده برای این بخش نسبت به سال قبل از آن (۱۴۰۰) ۸ درصد افزایش‌یافت.

بنا بر این گزارش در فصل گرم سال ۱۴۰۱، میزان برق تامین شده برای صنایع نسبت به سال قبل از آن با رشد مواجه شد به طوری برای صنعت پتروشیمی ۲۷.۵ درصد، برای فولات ۱۷.۳ درصد، برای سیمان ۱۰.۵ درصد و برای خودروسازی ۳.۳ درصد بود.

رشد تولید صنایع با وجود اعمال برخی محدودیت‌های برقی در سال گذشته

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در همین رابطه با بیان اینکه در ماه ژوئن و جولای سال گذشته میلادی رشد تولید فولاد کشور به ترتیب عدد ۳۴ و ۶۴ درصدی را ثبت کرد، افزود: علت اصلی این مسئله کاهش مصرف انرژی در بخش خانگی و تزریق برق به بخش صنعت کشور بود و در کنار آن ظرفیت‌های جدید وارد مدار شد.

تأمین انرژی مورد نیاز صنعت در تابستان سال ۱۴۰۱ منجر به رشد تولید صنایع شد، به ترتیبی که رشد تولید صنایع بورسی در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۶ درصد، ۶.۷ درصد و ۶.۵ درصد افزایش را تجربه کرد.

بر اساس این گزارش، تغییرات موجودی انبار در صنایع منتخب ازجمله فلزات اساسی شامل فولاد (و کانی‌های غیرفلزی) شامل سیمان به‌عنوان شاخصی برای نسبت بین تقاضا و تولید در یک‌ساله منتهی به فروردین سال ۱۴۰۲ به ترتیب ۱.۲ درصد و ۰.۹ درصد افزایش داشته است.

رشد تولید صنایع با وجود اعمال برخی محدودیت‌های برقی در سال گذشته

بر اساس آمارهای موجود نشان می‌دهد نه‌تنها با اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق، بخش تولید با کمبود انرژی مواجه نشده است، بلکه بر خلاف ادعاهای مطرح شده برق مورد نیاز صنایع تامین شد به طوری که رشد تولید صنایع را در تابستان ۱۴۰۱ داشتیم.

وزارت نیرو امسال نیز مصمم است برق موردنیاز صنایع را در اوج پیک‌بار تابستان تأمین کند.

در همین باره «مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق گفت: امسال صنایع کوچک مشمول برنامه‌های مدیریت مصرف نمی‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ۹۲ درصد صنایع در ردیف صنایع کوچک قرار می‌گیرند که بیشترین میزان اشتعال را هم دارند؛ بنابراین مشمول برنامه‌های مدیریت مصرف نخواهند شد.

سخنگوی صنعت برق گفت: صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی فقط یک نصف روز محدودیت خواهند داشت که می‌توانند آن را در روزهای تعطیل و یا ساعت غیرپیک جبران کنند و در این زمان‌ها انرژی بیشتری برای آنها تأمین می‌شود.

رجبی مشهدی اظهار داشت: برق موردنیاز صنایع بزرگ از جمله سیمان، پارسال برای تولید پنج میلیون تن سیمان پیش‌بینی‌شده بود که در نهایت برای تولید ۵.۲ میلیون مهیا شد و امسال این میزان بیشتر خواهد شد.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: برای ۴۴۰ واحد صنعتی بزرگ همین برنامه تأمین انرژی انجام می‌شود و در زمان اوج بار با جابه‌جایی، انرژی موردنیاز آنها تأمین می‌شود

به گزارش ایرنا، بسیاری از کارشناسان بخش صنعت دلیل افت تولید در فصل تابستان طی سال‌های گذشته را مسئله تأمین انرژی عنوان کرده‌اند اما تابستان سال گذشته رشد تولیدات صنایع بورسی پس از ۲ سال که در تابستان‌های متوالی به دلیل محدودیت گسترده تأمین برق روند نزولی را طی می‌کرد، مثبت شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha