۹ خرداد ۱۴۰۲، ۲۳:۰۶
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85127252
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روسیه سطح روابط دیپلماتیک با فنلاند را کاهش می‌دهد

تهران- ایرنا- وزارت خارجه روسیه سه‌شنبه اعلام کرد که سفیر فنلاند در مسکو را احضار کرد تا وی را از تصمیم مسکو برای تعطیلی کنسولگری خود در شهر «لاپینرانتا» فنلاند و بستن سرکنسولگری آن کشور در سنت‌پترزبورگ مطلع کند.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت که به آنتی هیلانترا سفیر فنلاند در مسکو اعلام کرد که کنسولگری روسیه در لاپینرانتا از اول ژوئیه (دهم تیر ماه) تعطیل خواهد شد.

روسیه همچنین هلانترا را از تصمیم مقام‌های این کشور برای بستن شعبات کنسولگری فنلاند در سنت‌پترزبورگ مطلع کرد.

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که این تصمیم‌ها در پی رویکرد تقابلی فنلاند در قبال مسکو اتخاذ شده است.

بنا به اعلام وزارت خارجه روسیه، رویکرد فنلاند زیان جدی به روابط دوجانبه دو کشور وارد کرده است.

این وزارتخانه تاکید کرد که به دلیل اقدامات فنلاند «گفت‌وگوهای سیاسی دوجانبه محدود، همکاری تجاری و اقتصادی چندوجهی تخریب، شبکه روابط میان شهرها و مناطق دو سوی مرز از بین رفته و خدمات ریلی فسخ شده است.»

در پی آغاز مناقشه اوکراین، فنلاند و سوئد خواستار عضویت در ناتو شدند. هلسینکی سرانجام در ماه آوریل به این پیمان نظامی پیوست.

در همین حال، هفته‌نامه نیوزویک اخیرا گزارش داد آمریکا ممکن است بزودی با امضای یک توافق همکاری دفاعی، نیروهایش را به پایگاهی در نزدیکی مرز روسیه با فنلاند اعزام کند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به این خبر اظهار داشت: اگر ناتو از خاک فنلاند استفاده کند، روسیه مجبور خواهد شد اقدامات تلافی‌جویانه نظامی - فنی و سایر اقدامات تلافی‌جویانه را انجام دهد.

وی افزود: ما از نزدیک برنامه‌های ناتو در مورد فنلاند را دنبال می‌کنیم و در صورت لازم قادر به اقدامات تلافی جویانه هستیم.

زاخارووا گفت: هم فنلاند و هم ناتو باید بدانند که اقدام اروپای شمالی عزام نیروهای نظامی فقط موجب افزایش تنش‌های نظامی و سیاسی در این منطقه می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha