طرح امنیتی گروسی برای حفاظت از نیروگاه هسته ای زاپوریژیای اوکراین

 نیویورک – ایرنا- رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همزمان با تشدید جنگ میان کی یف و مسکو، طرح امنیتی خود را برای حفاظت از نیروگاه هسته ای زاپوریژیای اوکراین در نشست شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی عصر سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره اوکراین در توضیح طرح خود گفت: تمام ساختارها، سیستم ها و اجزای ضروری برای فعالیت ایمن و امن نیروگاه زاپوریژیا باید از حملات و اقدامات خرابکارانه محافظت شود.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که پیش از این نشست با لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا و واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل بصورت جداگانه دیدار و گفتگو کرده بود ، در نشست شورای امنیت به ۵ اصل جهت جلوگیری از یک حادثه هسته ای در اوکراین اشاره کرد و افزود: هیچ گونه حمله ای به نیروگاه زاپوریژیا، به ویژه علیه راکتورها، مخازن ذخیره سوخت مصرف شده، سایر زیرساخت های حیاتی، یا پرسنل نباید صورت گیرد.

وی تصریح کرد: نیروگاه زاپوریژیا نباید به‌عنوان انبار یا پایگاهی برای سلاح‌های سنگین یا پرسنل نظامی که می‌توانند برای حمله از نیروگاه مورد استفاده قرار گیرند، استفاده شود.

گروسی ادامه داد: منبع برق این نیروگاه که از خارج تامین می شود نباید در معرض خطر قرار گیرد. برای این منظور، تمام تلاش ها برای اطمینان از تامین همیشگی و ایمن برق این نیروگاه باید انجام شود.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: هرگونه اقدام تضعیف کننده این اصول نباید انجام شود.

گروسی ادامه داد: این اولین بار در تاریخ است که جنگی در میان تأسیسات یک برنامه بزرگ انرژی هسته ای در جریان است. این برنامه شامل چندین نیروگاه از پنج نیروگاه هسته‌ای اوکراین می‌شود و دیگر تأسیسات هسته ای این کشور زیر گلوله باران مستقیم قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: نیروگاه های هسته ای زاپروژیا  تحت کنترل نظامی و عملیاتی روسیه قرار گرفته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان آغاز جنگ هر روز اوضاع را زیر نظر دارد و به اوکراین کمک می‌کند.وضعیت ایمنی و امنیت هسته ای به ویژه در نیروگاه اتمی زاپوریژیا همچنان بسیار شکننده و خطرناک است.

گروسی تصریح کرد: این نیروگاه در هفت مورد تامین برق خود را از دست داده و مجبور شده است به ژنراتورهای اضطراری که  آخرین خط دفاعی در برابر حادثه هسته‌ای هستند روی آورد و  برای خنک‌سازی ضروری راکتور از آنها استفاده کند.

وی تاکید کرد: یک حادثه هسته ای یا رادیولوژیکی در طول درگیری های جاری می تواند عواقب فاجعه باری برای مردم اوکراین، برای مردم روسیه، و همچنین برای کشورهای همسایه و فراتر از آن داشته باشد. ما باید از انتشار خطرناک مواد رادیواکتیو جلوگیری کنیم.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: نباید هیچ گونه حمله ای به نیروگاه زاپوریژیا به ویژه حمله به راکتورها، مخازن سوخت مصرف شده، سایر زیرساخت های حیاتی، یا پرسنل نباید صورت گیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha