نخست وزیر انگلیس هفته آینده میهمان بایدن در کاخ سفید؛ مسایل بین المللی در دستور کار

نیویورک - ایرنا- سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس هفته آینده به واشنگتن سفر می کند و گفتگو درباره مسایل بین المللی از جمله جنگ اوکراین و امنیت انرژی محور گفتگوهای او با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را تشکیل خواهد داد.

به گزارش ایرنا، کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی در خصوص سفر ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس به آمریکا گفت: جو بایدن رییس جمهور آمریکا مشتاقانه منتظر استقبال از ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس در یک سفر کاری رسمی به کاخ سفید در روز پنجشنبه، ۸ ژوئن است.

سخنگوی کاخ سفید افزود: این سفر به تعمیق بیشتر همکاری نزدیک و تاریخی آمریکا و انگلیس کمک می کند.

وی اضافه کرد: رهبران دو کشور با تکیه بر تعاملات اخیر خود، طیفی از مسائل جهانی، از جمله حمایت قاطع آنها از اوکراین در دفاع از خود در برابر جنگ تهاجمی بی رحمانه روسیه و همچنین اقدامات بیشتر برای تقویت امنیت انرژی و رسیدگی به بحران اقلیمی را بررسی خواهند کرد.

ژان پی یر ادامه داد: رئیس‌جمهورآمریکا و نخست‌وزیر انگلیس درباره تلاش‌ها برای ادامه تقویت روابط اقتصادی‌ با وجود چالش‌های مشترک اقتصادی و امنیت ملی بحث خواهند کرد. آنها همچنین تحولات در ایرلند شمالی را به عنوان بخشی از تعهد مشترک خود به حفظ دستاوردهای توافقنامه بلفاست/جمعه نیک بررسی خواهند کرد.

جو بایدن که فروردین ماه برای شرکت در مراسم بزرگداشت بیست‌وپنجمین سالگرد پیمان جمعه نیک که در سال ۱۹۹۸ با میانجی‌گری آمریکا، به دهه‌ها درگیری‌های فرقه‌ای در ایرلند شمالی خاتمه داد، به این جزیره سفر کرده بود، ملاقاتی کوتاه با نخست وزیر انگلیس داشت.

بایدن در بدو ورود به فرودگاه بلفاست، مورد استقبال ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس قرار گرفت و روز بعد نیز  به صرف نوشیدن قهوه بمدت ۴۵ دقیقه در گراند هتل بلفاست با سوناک دیدار کرد. ملاقاتی که رسانه‌های انگلیسی از آن دیدار نیم‌بند دوجانبه یاد می‌کنند.

اما زمان کوتاهی که بایدن، بر خلاف اسلافش برای سپری کردن با رهبر نزدیک‌ترین متحد کشورش (ریشی سوناک) در این سفر اختصاص داد، برای ناظران سووال برانگیز شد و  حزب اتحادگرای دمکراتیک ایرلند شمالی (DUP) که از وفاداران انگلیس بشمار می‌رود، بایدن را یک عنصر ضد انگلیسی توصیف کرد که از این کشور بیزار است.

کاخ سفید این ادعا را رد کرد و گفت که بایدن از روابط قوی میان دو کشور حمایت می‌کند. نخست وزیر انگلیس نیز پس از دیدار کوتاهش با بایدن گفت که روابط لندن- واشنگتن در وضعیت مناسبی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha