۹ خرداد ۱۴۰۲، ۲۰:۳۲
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 85127155
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیامدهای فاجعه‌بار اشتباه محاسباتی غرب در اوکراین برای جهان

تهران-ایرنا- شبکه خبری الجزیره در گزارشی نوشت: سیاست‌های غرب در حمایت از اوکراین در جهت خودکامگی غرب و نوعی جنگ صلیبی بوده است و جو بایدن رییس جمهور آمریکا در راس کسانی بود که در مورد جنگ روسیه و اوکراین اشتباه فکر می‌کردند.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری الجزیره در گزارشی نوشت: از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین در سال گذشته، کمتر درباره قضاوت‌های اشتباه و محاسبات غلط غرب و جو بایدن صحبت شده است و البته با وجود امپراطوری رسانه غرب این قضیه جای تعجب ندارد.

بایدن جنگ‌های غیرقانونی خود آمریکا را نادیده گرفت و از همان ابتدا جایگاه ژست اخلاقی در مقابل جنگ اوکراین گرفت و این جنگ را بین دموکراسی و خودکامگی عنوان کرد. او سعی کرد حمله روسیه را حمله به دنیای متمدن و قوانین بین‌المللی جلوه دهد ولی در عین حال سیاست‌های غرب در حمایت از اوکراین در جهت خودکامگی غرب و نوعی جنگ صلیبی بوده است و اینکه اشتباهات محاسباتی واشنگتن در اوکراین پیامدهای فاجعه باری برای جهان دارد.

در ماه‌های منتهی به جنگ، بایدن تلاش‌ها برای اجرای توافق‌نامه‌های مینسک را که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای پایان دادن به درگیری در منطقه دونباس امضا شد، تضعیف کرد. این قراردادها قرار بودند راه را برای ایجاد دو منطقه خودمختار روسیه در شرق اوکراین و جلوگیری از گسترش مداخله روسیه در این کشور باز کنند.

بایدن روی شکست روسیه از سوی اوکراین شرط بندی و اوکراین را به افغانستان تشبیه کرد ولی این مساله را نادیده گرفت که اوکراین برای روسیه بسیار حیاتی‌تر از افغانستان است.

بایدن همچنین ظرفیت اوکراین برای جنگ را بیش از حد برآورد کرده است ولی تا کنون همیشه جنگ در خاک این کشور انجام شده است. با وجود عقب‌نشینی‌های مکرر کی‌یف غرب همچنان اصرار به حمایت نظامی از اوکراین دارد.

به نظر می‌رسد اشتباه دیگر بایدن و غرب در ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین است که بدون در نظر گرفتن قدرت نظامی روسیه در آسمان این تصمیم گرفته شده است. خود غربی‌ها می‌دانند جنگنده نمی‌تواند مسیر جنگ را تغییر دهد و حتی کارشناسان هوایی غرب هم این روش را بی‌نتیجه قلمداد می‌کنند.

نکته بعدی اینکه همانطور که پوتین اتحاد غرب در حمایت از اوکراین را دست کم گرفت، بایدن نیز مساله طولانی شدن جنگ در اروپا را نادیده گرفته و حتی تحریم‌هایشان علیه روسیه نیز نتوانسته کارساز باشد چون بقیه جهان در حال تجارت با مسکو هستند.

در مجموع باید گفت که فعلا طبق پیش‌بینی‌ها در آینده نزدیک صلح اتفاق نخواهد افتاد و هنوز هم تهدید و ترس از جنگ هسته‌ای وجود دارد. دو طرف سیاست برنده شدن یا مردن را در پیش گرفته و اختلافات روسیه و غرب هر روز عمیق‌تر می‌شود و ممکن است شبیه اختلاف ۷۰ ساله کره شمالی و جنوبی چنین شرایطی در منطقه اروپا رخ دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha