روزی به نام محیط‌بان

۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۳۷
کد خبر: 85126383
روزی به نام محیط‌بان

همدان- ایرنا- محیط بانان، این مجاهدان خاموش و بی سنگر با تأسی از امام مهربانی ها، مرزبان طبیعت و پرچمدار صیانت از گنج حیات هستند و در این مسیر جان خود را نیز فدا کردند.

امروز دهم خرداد همزمان با میلاد مبارک ضامن آهو، امام رئوف و مهربانی ها ثامن الحجج امام رضا (ع) روز گرامیداشت محیط بان نامگذاری شده است.

حافظان طبیعت با وجود دغدغه ها و چالش های شغلی و حقوقی، در برابر شکارچیان متخلف و متعرضان به محیط زیست سینه سپر کرده و برای حراست از محیط زیست به عنوان نعمت و مواهب الهی از هیچ کوششی دریغ نکردند.

حافظان غیور و بی ادعای طبیعت، در سرما و گرمای جانسوز، با وجود ناملایمات و سختی ها برای دفاع و حراست از حیات وحش و تنوع زیستی مجاهدانه با روحیه ای خستگی ناپذیر تلاش می کنند.

حافظان سبزپوش محیط زیست با وجود مظلومیت اما با غیرت و تعصب، دلسوزی، ایثار و جانفشانی برای حفظ انفال قدم در این راه حرفه گذاشتند.

قلب مملو از عشق، محبت و مهربان محیط بان بی توجه به ناملایمات روزگار و سختی های زمانه برای حفظ حیات وحش و طبیعت می تپد.

روزی به نام محیط‌بان

ارمغان عشق به طبیعت برخی مواقع سقوط از پرتگاه، قطع عضو و معلولیت، دیسک کمر و آرتروز زانو و دیگر بیماری ها است که محیط بانان با علم به این دشواری ها این حرفه را برگزیده هر چند امید به حمایت مسئولان و قرار گرفتن محیط بانی در جرگه مشاغل سخت و زیان آور دارند.

محیط بانان، به عنوان پیش‌قراولان حفاظت از طبیعت صادقانه و متعهدانه خدمت کرده و در این راه پر فراز و نشیب جان خود را نیز فدا کردند و تقدیم ۱۲۰ شهید و صدها جانباز گواه این مجاهدت و تلاش خاموش است.

روزی به نام محیط‌بان


محیط زیست همدان نیز یکسال سخت و پرمشقتی را پشت سر گذاشت به گونه ای که اوایل شهریور سال گذشته آتش سوزی اتاقک محیط بانی منطقه حفاظت شده خانگرمز تویسرکان موجب فوت یکی از محیط بانان و مصدومیت همکارش شد.

مرگ ناگوار حشمت الله ملکی از نیروهای باسابقه و تلاشگر به علت انفجار کپسول گاز در اتاقک محیط بانی، موجب تالم خاطر محیط زیست همدان شد.

کمتر از سه ماه از گذشت این واقعه، خبر ناگوار دیگری در اواخر آبان سال ۱۴۰۱ بار دیگر محیط زیست همدان را سوگوار کرد .

یاسین یاری محیط بان فعال در پاسگاه شهید یاری لشگردر ملایر حین ماموریت و عبور از مسیر صخره ای کوه سرده ملایر بر اثر سقوط از ارتفاع و در پی آسیب به سر جان باخت.

پیکر این محیط بان ۲۷ ساله پس از سه روز تلاش تیم های یگان حفاظت محیط زیست، هلال احمر، آتش نشانی و استفاده از سگ های زنده یاب و گروه های مردمی کشف و از دیواره های صخره به پایین منتقل شد.

یگان حفاظت محیط زیست همدان با وجود کمبود نیرو و فقر برخی از امکانات مورد نیاز اما دارای نیروهای زبده و توانمند در زمره محیط بانان نمونه و شاخص کشوری هستند که همواره برای صیانت از این طبیعت خدادادی و گونه های حیات وحش از هیچ تلاشی دریغ نکردند.

- سیده مریم محمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha