۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۱۰
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85126370
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

میدان تاریخی امام (ره) اصفهان ، جولانگاه موتورسیکلت‌سواران

ایرنا - اصفهان - نزدیک به یک سال از اعلام ممنوعیت ورود موتورسیکلت به عرصه میدان تاریخی امام(ره) اصفهان و نظام‌مند شدن آن می‌گذرد، اما همچنان تردد آزاد انبوه موتور سواران در این مجموعه کهن دیده می شود و گویا اراده ای برای حل این معضل وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، چندی سالی است؛ موضوع ورود و تردد موتورسواران به بازار بزرگ و سپس میدان امام(ره) اصفهان ، پس از ممنوعیت خودرو بحث‌انگیز و محل مناقشه شده است ، برخی تقصیر را به گردن سازمان میراث فرهنگی می‌اندازند ، عده‌ای شهرداری و شماری پلیس را مقصر این ماجرا و نتیجه این وضع را اختلافات بین دستگاهی می‌دانند.چنانچه به دفعات در فضای مجازی انتشار تصاویر مختلف از وضعیت نابسامان و آشفته پارک موتورسیکلت در میدان میدان اصفهان، سوژه روز شده و گلایه‌های فراوانی را از سوی شهروندان و نیز برخی از مسئولان به همراه داشته است.

مواجه روزانه با صحنه‌ پارک موتورسیکلت در جای جای این میدان به خصوص مقابل بازار قیصریه و تردد در بازارهای پر رفت‌وآمد موجب شده است که برخی کارشناسان میراث فرهنگی معترض این وضع باشند؛ از سوی دیگر لابه لای مخالفت‌های پی‌درپی و نقض قوانین؛ برخی از بازاریان و کسبه برای مقرون به صرفه بودن رفت‌وآمد و حمل‌ونقل بار در دل بازار و مغازه‌های خود، موافق ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ نیستند و از هر تَرفندی نیز برای ورود به محور میدان استفاده می‌کنند.

رییس پلیس راهور اصفهان شهریور پارسال ممنوعیت تردد موتورسیکلت به میدان امام(ره) اصفهان را اعلام کرد و گفت که با متخلفان "برخورد قاطعانه"صورت می‌گیرد.

سرهنگ محمدی رسیدگی و ساماندهی به وضعیت موجود را نیازمند همت جمعی از جانب مسئولان شهری، شهروندان و کسبه‌ای فعال در میدان دانست و گفت باید همه در اجرای این طرح به پلیس کمک کنند.

محمد باقر کلاهدوزان مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان نیز دو ماه پس از اعلام پلیس، در آبان ماه ۱۴۰۱، گفت: به‌زودی ورود موتورسیکلت به میدان امام (ره) با همکاری پلیس و دیگر نهادهای مسئول ممنوع خواهد شد زیرا یکی از درخواست‌های مکرر شهروندان و کسبه از مدیریت شهری، ممانعت از ورود موتورسیکلت به محوطه تاریخی میدان (ره) بوده است.

میدان تاریخی امام (ره) اصفهان ، جولانگاه موتورسیکلت‌سواران

اما چند صباحی از اجرایی شدن این طرح نگذشت که روال به حالت سابق بازگشت و موتورسواران مجدد به میدان راه پیدا کردند و روبه‌روی بازار قیصریه دوباره مملو از موتور شد، هرچند ورودی میدان دارای گیت و نگهبانی شهرداری است.

یکی از پارکبانان در محل ورودی گیت در گفت‌وگو با ایرنا بیان داشت: ما از ورود موتورسیکلت به محوطه میدان جلوگیری می‌کنیم، با این حال قدرت قانونی مقابله با شهروندان را نداریم به همین خاطر گاهی این مساله سبب بروز مشاجره بین ما و موتورسواران متخلف و ورود به حریم میدان امام(ره) می‌شود.از طرفی بسیاری از شهروندان راه‌های فرعی ورود به بازار یا ورودی‌های دیگر میدان را می‌دانند و از طریق این ورودی‌های بدون گیت و کوچه پس کوچه‌ها وارد میدان می‌شوند، به نحوی که ما توان مقابله با کسبه یا سایر شهروندان را نداریم و هنوز حتی برخی مغازه‌داران اجناس خود را با موتورسیکلت حمل می‌کنند.

حسین زمانی یکی از شهروندانی است که با موتورسیکلت به همراه چند نفر از خانواده خود به سمت میدان آمده و موتور خود را پارک کرده بود به خبرنگار ایرنا در مورد اینکه چرا با موتورسیکلت به میدان آمده است، گفت: چند نفر از افراد خانواده با اتوبوس به میدان آمده‌اند اما مادر پیر و توان راه رفتن زیاد را ندارد، برای همین ایشان و تعدادی وسایل مورد نیاز را با موتور به میدان آوردم، تا ساعتی را در کنار هم تفریح کنیم.

وی افزود: خودروهای برقی برای رفت‌وآمد به داخل میدان هزینه دریافت و فقط در یک قسمت کوتاه از میدان رفت‌وآمد می‌کنند. در صورتی که اگر فردی از یک طرف میدان بخواهد به دیگر طرف میدان برود یا باید هزینه با خودروی برقی پرداخت کند و یا پیاده راه برود که در عمل امکان آن برای افراد مُسن مقدور نیست.

حاج رمضان صادقی از کسبه اهالی بازار تیمچه ملک و از جمله افرادی است که هر روز با موتورسیکلت خود به محل کار می‌رود؛ هنگام وارد شدن به میدان در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود ممنوعیت تردد موتورسیکلت به بازار از آن استفاده می‌کنید؟ پاسخ داد: من سالهای سال است که با موتور خود سرکار می‌روم، از زمان جوانی تا کنون؛ اما اکنون پیرمرد و توان اینکه پیاده تا دل بازار راه بروم ندارم بنابراین از برخی گذرهای کم رفت‌وآمد تردد می‌کنم، زیرا توان پیاده‌روی از خیابان حکیم تا دل بازار ندارم.

میدان تاریخی امام (ره) اصفهان ، جولانگاه موتورسیکلت‌سواران

بازار بزرگ اصفهان و میدان امام(ره) نیاز به هیات امنا دارد

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان درباره ورود مجدد موتورسیکلت به میدان امام(ره) و بازار بزرگ اصفهان به ایرنا گفت که بسیاری از مردم شهرداری را مقصر ورود موتورسیکلت‌ها به بازار و میدان امام (ره) می‌دانند اما نه تنها شهرداری، بلکه هیچ سازمانی به تنهایی قادر به حل مشکلات مربوط به میدان و بازار بزرگ اصفهان نیست.

کلاهدوزان افزود: شهرداری اختیارات قانونی برخورد با موتورسواران را به عنوان وسیله‌ای پلاک شده ندارد.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان تصریح کرد: به دفعات مختلف اجرای طرح با تبلیغات رسانه‌ای شروع شد اما فقط نگهبان‌های شهرداری در مبادی ورودی میدان و بازار بزرگ به وظیفه خود عمل کردند و در نهایت نیز این طرح رها شد.

وی ادامه داد: از مصوبه سال ۱۳۸۹ در خصوص وظایف سازمان‌ها و تعداد نیروهای لازم جهت استقرار سالیان سال می‌گذرد و با اینکه در آن مصوبه مقرر شده بود ؛در مبادی مورد نظر شهرداری درب و کانکس نصب شود، این مهم در همان سال توسط شهرداری انجام و نگهبان‌ در مبادی ورودی خیابان حافظ و سپاه به صورت ۲۴ ساعته مستقر شد.

کلاهدوزان بیان داشت: مصوبه مذکور با توجه به افزایش مشکلات بازار بزرگ، افزایش تعداد موتورسیکلت‌ها و کسب و کارها نیاز به‌روز رسانی دارد و بایستی نقش و وظایف هر سازمانی مشخص و مصوبات لازم جهت تضمین اجرای طرح از سازمان‌های مرتبط دریافت شود.

وی با بیان اینکه اخیرا مرکز پژوهش‌های شورای شهر نسبت به مطالعه و پژوهش در زمینه تجربیات چند دهه اخیر تحقیقاتی کرده است، اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته از سایر شهرهای مشابه مانند زنجان، مدیریت بازار بزرگ اصفهان و نیز میدان نیاز به هیات مدیره از بدنه کسبه دارد.

مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان گفت: پیش از این هیات امنای میدان امام علی(ع) ایجاد شده و به زودی هیات امنای بازار بزرگ اصفهان و میدان امام(ره) نیز تشکیل می‌شود تا از طریق آن مسائل و مشکلات بازار به گوش مسئولان برسد.

میدان تاریخی امام (ره) اصفهان ، جولانگاه موتورسیکلت‌سواران

ساماندهی موتورسوران به میدان امام(ره) کار سختی است

علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در باره پارک کردن موتورسیکلت‌ در داخل میدان امام به‌ویژه در مقابل ورودی بازار قیصریه نیز توضیح داد: تاکنون تلاش زیادی برای ساماندهی این موضوع و حمل‌ونقل در داخل میدان صورت گرفته است اما باید پذیرفت که این موضوع کار سختی است و مسائل زیادی نیز به همراه دارد.

وی افزود: تردد خودرو داخل میدان امام و خیابان‌های مُنتهی به آن یعنی حافظ و سپه ممنوع است و اکنون این معابر به پیاده‌راه تبدیل شده که یک گام موثر و رو به جلوست و برای ممنوعیت تردد موتورسیکلت هم باید راهکارهای مناسبی در نظر گرفت و اجرایی کرد.

زیرساخت ممنوعیت موتورسواران باید فراهم شود

سرهنگ علی مولوی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان اصفهان نیز در خصوص نقض ممنوعیت تردد موتورسواران در میدان امام(ره) و بازار بزرگ اصفهان گفت: موضوع تردد موتورسیکلت در جلسات مختلف با حضور مسئولان شهرداری و سایر دستگاه‌ها بررسی شد ، اما اجرای این طرح به تلاش همه جانبه و زیرساختی و محدودیت تردد نیاز دارد.

وی افزود: اقدام خوبی شهرداری برای ایجاد راه‌بند انجام شد اما بازاریان و کسبه باید به این مساله ورود پیدا کنند، ضمن اینکه باید برای کسبه اطراف میدان و بازار پارکینگ ایجاد و نیز ساعت مشخصی برای تردد به داخل بازار و تخلیه بار مغازه‌داران مشخص شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان اصفهان تصریح کرد: بازار بزرگ کلان‌شهر اصفهان سرمایه‌ این شهر است و جای تردد موتورسواران و بی‌نظمی حاصل از آن نیست.

وی تاکید کرد:معتقدیم؛ علاوه بر زیرساخت‌های لازم،خود کسبه باید به این موضوع ورود کنند تا بتوان با موتورسواران متخلف برابر ضوابط و قوانین برخورد کرد.

مجموعه میدان تاریخی امام (ره) یا نقش جهان ، مشتمل بر مسجدهای امام و شیخ لطف الله ، عمارت کاخ عالی قاپو ، بازار قیصریه و شماری دیگر از آثار تاریخی و فرهنگی است که در فهرست میراث جهانی سازمان ملل متحد ( یونسکو) ثبت شده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha