۹ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۲۲
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85126276
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چین: خواستار احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین هستیم

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه چین به گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال» مبنی بر این که «لی هوی» نماینده ویژه چین در امور اوراسیا طرح آتش‌بسی را به مقامات اروپایی پیشنهاد داده که بر مبنای آن روسیه کنترل بخش‌هایی از اوکراین را که در حال حاضر در کنترل دارد، حفظ کند، رد کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از از سایت وزارت امور خارجه چین، مائو نینگ در پاسخ به خبرنگاری که از او خواست گزارش روزنامه آمریکایی را تایید کند، گفت: در خصوص سفر لی هوی نماینده ویژه، چین بیانیه‌های مطبوعاتی را به موقع منتشر کرد. لطفا، به بیانیه‌های منتشر شده از سوی طرف چینی مراجعه کنید ...

مائو نینگ افزود: لی هنگام دیدار با طرف‌های مرتبط با بحران اوکراین، موضع چین را توضیح داد و اجماع بین‌المللی بیشتری ایجاد کرد.

فرستاده ویژه چین از ۲۵ اردیبهشت به اوکراین، لهستان، فرانسه، مقر اتحادیه اروپا در بلژیک، آلمان و روسیه سفر کرد. طی این سفر لی هوی موضع اصلی چین در قبال بحران اوکراین را تکرار کرد و خواستار تلاش های مشترک طرف های مربوطه برای تقویت ارتباطات و حل و فصل سیاسی بحران کنونی شد.

طبق این گزارش، هدف اصلی از سفر لی، جمع آوری و تبادل اطلاعات، درک نگرانی های همه طرف ها و ترسیم محدوده ای برای همکاری های آینده بود. به عقیده ناظران، چین به تلاش بر ای اتحاد کشورهای بیشتری در آینده ادامه خواهد داد که به دنبال گفت وگو و صلح از طریق مکانیسم های دیپلماتیک است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال بعد از پایان سفرهای نماینده پکن به اروپا، به نقل از دیپلمات‌های اروپایی مدعی شد این مقام چینی از متحدان آمریکا در اروپا خواست از نفوذ خود استفاده کنند و آتش‌بس فوری اعلام کنند که به مرزهای اعلام شده روسیه رسمیت بین‌المللی می‌دهد.

بنابر اعلام رسانه های اوکراین، پس از انتشار این گزارش در وال استریت ژورنال، دیمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین بلافاصله با همکاران خود در پایتخت های اروپایی تماس گرفت و به سفر اخیر فرستاده ویژه چین اشاره کرد، اما هیچ یک از آنها تایید نکردند که مذاکراتی برای به رسمیت شناختن مناطق تحت کنترل روسیه انجام شده است.

کولبا در گزارشی به نقل از رسانه اوکراینی «صدای اوکراین» گفت: «من از شما می‌خواهم که خونسرد باشید و عقل سلیم داشته باشید. فریب نخورید و به گزارش هر نشریه ای واکنش احساسی نشان ندهید.»

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha