۹ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۴۶
کد خبر: 85126273
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار چین به اروپا: تحریم تبعات دارد

۹ خرداد ۱۴۰۲، ۹:۴۶
کد خبر: 85126273
هشدار چین به اروپا: تحریم تبعات دارد

تهران- ایرنا -دیپلمات ارشد چین در اتحادیه اروپا گفت پکن قاطعانه به هرگونه تحریم اروپا برای چین درباره ادعای دورزدن تحریم های اتحادیه اروپا در قبال روسیه بدون فراهم کردن مدارک روشن قاطعانه پاسخ خواهد داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از چاینا دیلی، فو کونگ رئیس هیات چین در اتحادیه اروپا در مصاحبه ای و همزمان با دور یازدهم تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه که با تمرکز بر کشورهای ثالث برای دورزدن تحریم های موجود منتشر شد گفت چین قاطعانه به هرگونه تحریم اروپا درباره این ادعا بدون ارائه مدارک پاسخ قاطع خواهد داد.

وی در ادامه افزود چین هیچگونه تجهیزات نظامی برای روسیه فراهم نکرده است و درباره برخی کالاها که می توانستند موارد استفاده دوگانه داشته باشند بسیار محتاط عمل کرده است.

این دیپلمات ارشد چینی خاطرنشان کرد همزمان چین روابط اقتصادی عادی و همکاری با روسیه را حفظ می کند. و این همکاری اقتصادی عادی و فعالیت های این چنینی نباید با مسائل دیگر تداخل داشته باشد و نباید دلیلی برای هرگونه اقدام اجباری از هر طرفی یعنی چه از سوی آمریکا و چه از سوی اتحادیه اروپا باشد. چین در برابر تحریم های یکجانبه بی اساس و غیرقانونی و یا قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد می ایستد.

فو کونگ تاکید کرد: «بویژه ما قاطعانه در مقابل صلاحیت قضایی فراسرزمینی تمامی این اقدامات ایستادگی می کنیم. »

اتحادیه اروپا مدتها مخالف تحریم های خارج از قلمرو بود و معتقد بود چنین تحریم هایی مخالف قوانین بین المللی و تخطی از حق حاکمیت و استقلال کشورهاست. اتحادیه اروپا قانون اساسنامه تحریم در سال ۱۹۹۶ را در راستای ممنوعیت این اتحادیه از همکاری تحریم های فراسرزمینی تنطیم کرد. همچنین در برابر تحریم های آمریکا برای شرکت های اروپایی پس از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای با ایران در سال ۲۰۱۸ و اعمال تحریم ها مخالفت و مقاومت کرد.

این مقام چینی در پایان از تقلید اروپا از آنچه آمریکا در سالهای گذشته انجام داده است ابراز ناراحتی کرد و افزود این موضوع نقض موضع اروپا در برابر استفاده از تحریم های فراسرزمینی کشورهاست و درباره چنین تغییری در اتحادیه اروپا ابراز نگرانی کرد و گفت: «بگذارید موضوع را روشن کنم: اگر طرف اروپایی تحریم هایی بر شرکت های چینی بدون ارائه مداراک درباره دور زدن تحریم های روسیه و یا انجام فعالیت هایی در این راستا ارائه ندهد، ما قطعا دست به اقدامی تلافی جویانه خواهیم زد.»

با وجود این وی تاکید کرد چین خواستار حل و فصل مسائل از راه های دوستانه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha