۸ خرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۳۱
کد خبر: 85125812
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

گام دانشگاه شیراز در کنشگری حل مسایل جامعه پیرامون

شیراز - ایرنا - حل دانش‌پایه چالش‌ها و مسایلی که روح جامعه را آزار می‌دهد و برنامه‌ریزی علمی برای بهبود آن با رویکردی تمدن آفرین از ایده‌آل‌های حکمرانی است که همواره مطالبه دانشگاهیان و اندیشمندان کشور بوده از سوی مسئولان نیز به تکرار مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نگفته پیداست که علم زمانی می‌تواند در بهبود و تعالی زندگی بشر کارآمد باشد که در بطن و مدیریت آن بکار گرفته شود چرا که در غیر این صورت مسیری موازی و بیگانه با هدف خود را در پیش می‌گیرد.

این گفته درباره نظریه‌پردازی‌های علمی برای تبیین زندگی اجتماعی و زیر و بم‌های آن نیز حکم می‌کند چرا که به مثابه‌ای ریشه‌ای فکری برای سیاستگذاری‌ و تصمیم‌سازی‌ها نقش‌آفرین است.

ارتباط با دانشگاه و سپردن بررسی و راهکاریابی برای مشکلات، مسایل و چالش‌های جامعه از همان ابتدا مورد تاکید دولت سیزدهم قرار داشته و بارها مورد تاکید آیت‌الله رئیسی قرار گرفته است.

رییس دولت سیزدهم در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم در دیدار با روسای دانشگاه‌های کشور از آنها خواست تا برای حل مسایل کشور به کمک دولت بیایند و بالاتر از آن"اتاق فکر دولت باشند" چرا که به عقیده او روشنفکران کسانی هستند که در جایگاه دیده‌بانی به رصد مسایل جامعه می‌پردازند، به موقع درباره آسیب‌ها هشدار می‌دهند و برای رفع آنها راهکار ارایه می‌دهند.

او همچنین از مدیران و مسئولان بخشهای مختلف هم خواست تا به نظریات و سخنان دانشگاهیان و صاحب نظران توجه کنند.

در این راستا استاندار فارس نیز بارها بر اهمیت نقش‌آفرینی و مطالبه‌گری دانشگاه‌ها در مواجهه با مشکلات و برنامه‌ریزی برای پیشرفت و توسعه این استان تاکید کرد.

محمدهادی ایمانیه که مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شیراز را نیز در کارنامه دارد، چندین نوبت در دیدار با اساتید و مسئولان دانشگاه‌ها خواستار برقراری ارتباط مطلوب و تعامل بیش از پیش و کیفی میان مدیران اجرایی و مدیران علمی، پژوهشگران، فناوران و نخبگان دانشگاهی شد و اذعان کرد که برای رفع برخی چالش‌های جدی استان و شتاب‌بخشی به گره گشایی از مشکلاتی که مردم را رنج می دهد، نیازمند پژوهش‌های اصیل، علمی و جهت‌دهنده هستیم و در این راستا تحقیقات عالمانه و دانشگاهی در تعیین اولویت‌ها و ارایه راه حل های سازنده بسیار موثر است.

همت دانشگاه شیراز برای بهبود چالش‌های حکمرانی جنوب کشور

اکنون به دنبال حرکتی که برای تقویت ارتباط میان دانشگاه و دولت و دیگر بخش‌های حکمرانی شکل گرفته، صبح امروز(دوشنبه) دانشگاه شیراز محل افتتاح پژوهشکده حکمرانی این دانشگاه با تمرکز در دانشکده حقوق بود تا حرکتی بزرگ در راستای ایفای نقش دانشگاه مادر استان فارس و یکی از بزرگترین‌دانشگاه‌های کشور در ارایه مدل‌های کارآمد برای توسعه و بهبودی چالش‌های جامعه ایرانی باشد.

آنطور که دکتر محمد جواهر تهرانی، رییس پژوهشکده حکمرانی در این آیین افتتاحیه به خبرنگاران گفت: این پژوهشکده مبتنی بر ضرورت جهت‌دهی علمی و توسعه حکمرانی پژوهش‌محور و دانش محور تعریف شده و شکل گرفته تا ایجاد نسبت میان دانشگاه و مدیریت اجتماعی را دنبال می‌کند.

به گفته رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز، برنامه ریزی برای تاسیس این پژوهشکده از خردادماه ۱۴۰۱ در دانشگاه شیراز آغاز شد و اکنون آماده فعالیت است تا با دید علمی به مسایل و چالش‌های ملی و منطقه‌ای با اولویت شهر شیراز، استان فارس و جنوب کشور بپردازد و راه حل‌های کاربردی خود را برای هر یک از مسایل بررسی شده به دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی ارایه کند.

او بیان کرد: تصمیم‌گیری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های اداری، اجرایی و حاکمیتی و حتی مراکز معطوف به بخش‌های خصوصی موثر در حکمرانی کشور می‌توانند از سوی منطق پژوهش محور و دانش محور پژوهشگران دانشگاهی حمایت شوند.

جواهر تهرانی پیش‌بینی کرد: تحقق اهداف پژوهشکده حکمرانی دانشگاه شیراز روند ارتقای مدیریتی و حاکمیتی را در سطح کشور محقق کند.

رییس پژوهشکده حکمرانی دانشگاه شیراز درباره نحوه فعالیت این پژوهشکده توضیح داد: قرار است کارگروه‌ها و مراکز مطالعات تخصصی در این قالب شکل‌گیرد تا از نظر پرداختن به مبانی بینش تمدنی و مطق حکمرانی و مباحث بنیادی انتقادی ناظر به حکمرانی‌های مدرن و سکولار فعالیت کند.

او افزود: پژوهشکده حکمرانی دانشگاه شیراز با این رویکرد به مباحث عینی حوزه های تخصصی مانند جامعه شناسی، اندیشه سیاسی، فارس شناسی، حکمرانی امنیت، مطالعات خلیج فارس و شرق آسیا، مطالعات حقوقی و حقوق اداری، حکمرانی و سیاستگذاری علم فناوری و حکمرانی فرهنگی به عنوان یکی از مهمترین دغدغه ها و اولویت های کشور می‌پردازد.

پژوهشکده حکمرانی دانشگاه شیراز محل آمد و شد مدیران باشد

این حرکت می‌تواند گامی بزرگ در مسیر مسیر مشارکت دانشگاه در ارتقای کیفیت مدیریت و زندگی مردم کشور و به ویژه استان فارس باشد و آغازی برای شکل‌گیری پیوندی عمیق میان علم و جامعه باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز نیز که در این آیین افتتاحیه سخنرانی می‌کرد، اذعان کرد که حکمرانی نمی‌تواند یک امر صرفا آکادمیک باشد و اگرچه پرداختن به جنبه‌های نظری آن بسیار مهم است اما اهمیت این مباحث متوقف بر مشاهده آنها در عمل و اجرا است.

به اعتقاد دکتر محمدهادی صادقی تحقق این ارتباط ممکن نیست مگر در تعامل بین اصحاب نظر و عمل یعنی دانشگاه‌هیان و پژوهشگران با مدیران.

او تاکید کرد: حکمرانی، مهمترین عنصری است که غفلت از ماهیت و جهت گیری آن مانع جدی از رسیدن به اهداف بزرگی می‌شود که در تداوم حرکت انبیا است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز ادامه داد: شکل گیری تمدن اسلامی ایرانی نیازمند توسعه و درک مشترکی از مفهوم حکمرانی در بدنه جامعه است؛ امری که نظام آموزشی و تربیتی کشور تا کنون نسبت به سیاست‌گذاری و اقدام در این راستا غفلت کرده است.

او گفت که انتظار دارد، این پژوهشکده محل رفت و آمد مدیران ارشد استان باشد و اساتید دانشگاه نیز متاثر از رهنمودهای آنها درباره چالشهای موجود اقدام علمی کنند.

آغاز به کار پژوهشکده حکمرانی دانشگاه شیراز اگر چه گامی بزرگ اما نقطه آغازی برای نقش‌آفرینی جامعه در حل مشکلات جامعه پیرامون است که اگر در عمل کنش‌گر باشد چشم‌انداز روشنی را برای آینده فارس و ایران اسلامی رقم خواهد زد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha