گزارش خبرگزاری سوریه از رایزنی سران ایران و عمان در تهران

دمشق - ایرنا - خبرگزاری دولتی سوریه در گزارشی پیرامون سفر سلطان عمان به جمهوری اسلامی ایران نوشت که در دیدار آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و هیثم بن طارق السعید سلطان عُمان ، طرفین در مورد تقویت روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای گفت وگوهای مفصلی انجام دادند.

به گزارش ایرنا، آیت الله رئیسی رئیس جمهور ایران در تهران با هیثم بن طارق آل سعید سلطان عُمان ، درباره ی تقویت روابط دوجانبه دو کشور و اوضاع منطقه گفت وگو کرد.

سران ایران و عمان در چهارچوب تقویت روابط بین دو کشور برادر و پایه‌گذاری اصول و چارچوبی جهت حفظ و استمرار این روابط از مسئولان دولتی خواستند اقدام لازم را برای تنظیم سند همکاری‌های راهبردی در زمینه‌های مختلف و امضای آن به نحوی که همکاری و منافع متقابل را تحکیم نماید، انجام دهند.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران و آقای «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان در بیانیه پایانی سفر رسمی و دو روزه سلطان عمان به کشورمان ضمن تأکید بر نقش سازنده بخش خصوصی دو کشور در توسعه افق‌های همکاری اقتصادی، نسبت به افزایش مستمر مبادلات تجاری و افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک، ابراز خرسندی، از امضای موافقتنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، ترانزیت، سرمایه‌گذاری، انرژی و فرهنگی استقبال و بر ضرورت فعال شدن توافقات موجود میان دو کشور و همکاری برای رسیدن به توافقات جدید که در راستای خدمت به مصالح مشترک باشد، تأکید کردند.

خبرگزاری دولتی سوریه : همگرایی دوجانبه و همکاری منطقه ای میان ایران و عمان

بر اساس گزارش سانا خبرگزاری دولتی سوریه ، دکتر رئیسی در جلسه مشترک اظهار داشت: روابط ایران و عُمان از سطح تجارت به سطح سرمایه گذاری افزایش یافته است .

در ادامه این گزارش آمده است : رئیس جمهور ایران همچنین با تشریح مواضع مشترک و چشم انداز ارتقای نزدیک شدن منطقه ای دو کشور در زمینه های موجود ، گفت: به گسترش روابط دوجانبه در سطوح دوجانبه و منطقه ای، اعتقادداریم.

آیت الله رئیسی اعلام کرد که ظرفیت های موجود در حوزه های مختلف از جمله فرصت های گسترش همکاری های دو کشور مد نظر است و خواستار حل و فصل توافقنامه ایجاد صندوق مشترک برای حمایت از توسعه سرمایه گذاری شد.

سانا در ادامه به نقل از هیثم بن طارق سلطان اعلام کرد: روابط بین تهران و مسقط شاهد رشد در سطوح دوجانبه و منطقه ای بوده است و تبادل بین آنها به دو برابر افزایش یافته است .

وی همچنین خواستار تقویت تلاش های مشترک برای فعال کردن ظرفیت بین دو طرف شد.

در بیانیه پایانی این سفر نیز آمده است : روسای دو کشور در این سفر درباره روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن برپایه برادری و منافع مشترک به ویژه در زمینه‌های تجاری، انرژی، سرمایه گذاری و فرهنگی که تامین‌کننده مصالح مشترک و تقویت کننده روابط و منافع دو ملت دوست باشد، گفتگو کردند.

دو طرف ضمن ابراز خرسندی از سطح عالی روابط دوجانبه، بر رشد مستمر این روابط به ویژه بعد از دیدار سال گذشته رئیس جمهوری اسلامی ایران از عمان به دعوت سلطان هیثم بن طارق آل سعید اشاره کردند.

طرفین با ابراز علاقه نسبت به رشد روزافزون روابط در آینده، از تشکیل کمیته‌های مشترک و تبادل کارگروه‌ها و دیدارهای مختلف با هدف پیگیری توسعه روابط تاکید کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha