راه‌اندازی یکهزار و ۲۷۱ واحد نیروگاه خورشیدی برای اقشار کم درآمد هرمزگان

بندرعباس - ایرنا - سال گذشته همزمان با هفته دولت عملیات احداث پنج هزار واحد نیروگاه خورشیدی برای خانواده‌های کم درآمد تحت پوشش کمیته امداد هرمزگان با حضور معاون وزیر نفت و استاندار هرمزگان آغاز شد که تاکنون یکهزار و ۲۷۱ مورد از این نیروگاه‌ها راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان هرمزگان به علت شرایط شرجی و آفتابی بودن هوا و با متوسط روزانه ۱۰ تا ۱۲ ساعت تابش نور خورشید، یکی از استان‌های مستعد کشور برای نصب نیروگاه‌های خورشیدی است که کمیته امداد استان با استارت این طرح از هفت سال پیش، در این طرح پیشقدم بوده است.

نصب نیروگاه‌های تولید انرژی برق خانگی در منازل مددجویان کمیته امداد هرمزگان به عنوان یکی از انرژی‌های پاک، از سوی شرکت توزیع هرمزگان از سال ۹۶ با هدف توانمندسازی و ایجاد اشتغال خانگی پایدار و درآمدزایی مستمر خانواده‌های تحت حمایت این نهاد بویژه زنان سرپرست خانوار و افراد از کارافتاده و سالمند کلید خورد.

کمیته امداد در چند سال اخیر با برنامه‌ریزی منسجم تلاش کرده تا ضمن بهره‌گیری از الگوهای اسلامی ایرانی، نسبت به معرفی و اجرای طرح‌ها و مدل‌های نوین ایجاد اشتغال پایدار برای مددجویان اقدام کند که اجرای طرح نیروگاه‌های خورشیدی نیز باهدف توانمندسازی اقتصادی و کمک خودکفایی خانواده‌های تحت حمایت این نهاد انجام‌شده است.

ظرفیت تولید برق در هر نیروگاه پنج کیلووات و ضمانت عمر مفید نیروگاه‌های خورشیدی ۲۰ ساله است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان در این راستا بااشاره به اهمیت توانمندسازی مددجویان کمیته امداد گفت: ساخت‌ این نیروگاه‌های خورشیدی خانگی پنج کیلوواتی، برای یکهزار و ۲۷۱ خانوار ۲ تا سه نفره شغل ایجاد کرده است.

حسین فخاری روز سه‌شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: افتتاح این نیروگاه‌های خورشیدی خانگی، برای هر خانواده تحت حمایت نهاد کمیته امداد در سال نخست، ماهانه افزون بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد خواهد داشت که البته در سال‌های آینده این میزان افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: به ازای هر واحد نیروگاه خورشیدی ۱۱۵ میلیون تومان اعتبار هزینه شده است که ۱۰۰ میلیون تومان در قالب تسهیلات بانکی و ۱۵ میلیون تومان نیز از محل اعتبارات داخلی کمیته امداد بوده است.

«براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته‌ برق تولیدی این نیروگاه‌ها، طبق تعرفه شرکت توزیع برق از خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد خریداری و به‌حساب بانکی آن‌ها واریز می‌شود.»

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد هرمزگان اظهار کرد: مجموع تولید برق هر نیروگاه خانگی روزانه ۳۰ کیلووات و سالانه ۹ هزار و ۵۰۰ کیلووات ساعت است.

فخاری گفت: رویکرد کمیته امداد از راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی خانگی، توانمندسازی، خوداتکایی و کسب درآمد پایدار برای خانواده‌های نیازمند تحت حمایت این نهاد و اقشار کم درآمد، افزایش تولید برق است و همچنین باتوجه به اینکه انرژی پاک بوده به مسائل زیست محیطی کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نصب نیروگاه‌های خورشیدی تنها برای خانوارهایی است که به دلیل کهولت سن یا از کارافتادگی توانایی انجام کار نداشته باشند، گفت: بیشترین متقاضیان نصب نیروگاه‌های خورشیدی هرمزگان مربوط به شهرستان‌های بستک، بندرعباس، میناب و بندرلنگه است.

ساخت نیروگاه خورشیدی تجمیعی درهرمزگان

معاون اشتغال کمیته امداد هرمزگان همچنین به ساخت نیروگاه خورشیدی تجمیعی در استان اشاره کرد و گفت: افرادی که زمین و ملکی نداشته باشد و منزل مسکونی آن‌ها قدیمی و سقف استحکام لازم برای نصب نیروگاه نداشته باشد، نیروگاه تجمیعی با کمک خیران برای این دسته از خانوارها ایجاد می‌شود که این کار در میناب در دست انجام است.

استان هرمزگان بین ۳۴۰ تا ۳۵۰ روز در طول سال بهترین ظرفیت برای استفاده از انرژی پاک و بدون آلایندگی خورشید و تولید برق از این منبع انرژی دارد که این امر هم یکی از ظرفیت‌های بی‌نظیر این منطقه جنوبی در کشور به شمار می‌رود.

گرمای شدید هوا در بیشتر روزهای سال، بالابودن میزان مصرف برق و همچنین افزایش مدت زمان مفید تولید برق خورشیدی در هرمزگان از متوسط کشوری از دیگر دلایل مهم برای حمایت و استقرار نیروگاه‌ها و سامانه‌های خورشیدی در این استان جنوبی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha