به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی گل روز دوشنبه در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفهای در آموزش عالی کشور، اظهار داشت: در قانون برنامه هفتم توسعه که امروز در دولت نهایی و مصوب شد، حکمی را آورده ایم که بر اساس آن قرار شد وزارت علوم با همکاری وزارت بهداشت و آموزش پزشکی آیین نامه ای را تدوین کنند که بر اساس آن آییننامه، دستگاه های اجرایی و صنایع خصوصی و دولتی مکلف و موظف شوند در خصوص آموزش های مهارت محور خدماتی را ارائه دهند.
وی با بیان اینکه از ظرفیت قانون برنامه هفتم توسعه استفاده کردیم، افزود: در این آیین نامه، قرار است روسای دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های فنی حرفه ای و علمی کاربردی باید در زمینمه آموزش مهارت محور کمک کنند.
زلفی گل ادامه داد: در دنیا همیشه جدیدترین فناوری ها در نیروهای نظامی و انتظامی و ستاد کل نیروهای مسلح بروز و ظهور می کند و سرریز آن فناوریها بعدا داخل جامعه می آید و به خلق ثروت و خدمت تبدیل می شود، از این باب ارتباط وزارت علوم با ستاد کل نیروهای مسلح می تواند منشا خیرات و برکات باشد.
وی گفت: همایش مهارت افزایی در راستای اصلاح ساختار آموزشی و نیاز جامعه و نیاز روز است. پیش بینی بسته مهارتی برای آموزش های دانشگاهی، امروز دیگر یک ضرورت است. قبلاً شاید برای دانشگاهی که نوع نگاهش به مهارت ویژه بود، یک امتیاز بود، ولی امروز داشتن بسته مهارتی برای همه آموزش های دانشگاهی یک ضرورت است و دانش آموختگان دانشگاهی در کنار تسلط بر مفاهیم نظری و آموزشهای نظری لازم هست از مهارت های حرفه ای و صنفی هم برخوردار باشند تا بتوانند در بازار کار موثرتر باشند، کارآفرینی کنند، جایگاه خود را در محیط اشتغال تثبیت کنند و ارتقا دهند.
وزیر علوم تصریح کرد: دانشگاه های مهارت محور مانند دانشگاه فنی و حرفه ای که بیش از ۱۸۰ هزار دانشجو دارند در اقصی نقاط کشور در زمینه مهارت محوری نقش بارز دارند. میزان اشتغال در بین دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه ای بسیار بالاست. دانشگاه علمی کاربردی هم بخش دیگری از ماموریت آموزش های مهارت محور را پیگیری میکند.
زلفی گل از رییسان دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی کاربردی برای پیگیری توسعه آموزش های مهارت محور و اتخاذ خلاقیت های خاص و نیز انجام اصلاحات در ماموریت های هر دو دانشگاه بخصوص دانشگاه علمی کاربردی، قدردانی کرد.
وی گفت: طرح های نوآورانه و خلاقانه در این دانشگاه به کار گرفته شده و میزان کار، آمادگی و اشتغال پذیری دانشجویان این بخش بالا رفته است. کار بسیار زیبای طرح "آباد" که برای افزایش دانش مهارتی دانش آموختگان دانشگاهی به کار گرفته شده، جای تقدیر و سپاس را دارد.
وزیر علوم با بیان اینکه نوع نگاه دولت مردمی سیزدهم به آموزش عالی بخصوص آموزش های مهارت محور و نیاز محور ویژه است، گفت: در جلسه تصویب مصوبات سفر ریاست جمهوری در دور دوم به استان آذربایجان شرقی ۹۰ میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی کارگاهها و آزمایشگاههای هشت آموزشکده و دانشکده فنی در استان آذربایجان شرقی، اختصاص یافت این کمک علاوه بر آن حمایتی است که به زودی وزارت علوم برای تجهیز آزمایشگاه خواهد داشت.
وی تاکید کرد: در هر سفر ریاست جمهوری به هر کدام از استان ها، تکمیل پروژه های نیمه تمام آموزش های مهارت محور در اولویت است و موارد مناسبی برای تجهیز و تکمیل آموزشکده های فنی و دانشکده هایی که قرار است آموزش های نیاز محور و مهارت محور را گسترش دهند، اختصاص پیدا می کند.
زلفی گل گفت: نوع نگاه ما در وزارت علوم در این دوره از مسئولیت در وزارت علوم، توسعه آموزش های مهارت محور و نیازمحور است. معاونت پژوهشی و معاونت آموزشی و موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی پای کار آمده اند و ماموریت های آموزش های مهارت محور را پیگیری می کنند.
دانشگاه ها، وزارت علوم را در طرح مهارت محور کردن رشتهها یاری کنند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: ما با فلسفه اثربخشی آموزش مهارت محور کاری نداریم؛ از دانشگاه ها راهکار و اقدام می خواهیم؛ به ما بگویید که در این آیین نامه چه بندهایی باید وجود داشته باشد که آموزش مهارت محور را نهادینه کند.
وی با بیان اینکه اگر در آیین نامه نگاه الزامی و اجباری باشد، شاید خوب جواب ندهد، افزود: اگر بگوییم که وزارتخانه ها و صنایع موظفند دانشجویان را بپذیرند و امکانات رفاهی و ایاب ذهاب در اختیار آنها قرار دهند، جواب خوبی نمی گیریم؛ بنابراین این نوع نگاهمان را باید تغییر دهیم و باید در آیین نامه بیاید و اجازه داده شود که در هر صنعت خصوصی یا دولتی هر دانشجویی پذیرفته شود، امتیازی به آنها داده شود یعنی منافع دانشجویی را که قرار است مهارت بیاموزد، با منافع بستری که قرار است در آنجا حضور پیدا کند، گره بزنیم و همسو کنیم. هم سویی منافع ملی با منافع فردی باید در این آیین نامه دیده شود.
زلفی گل گفت: البته در توسعه رشتههای جدید، دانشکده های جدید و در کل آموزش عالی در کنار آن حتماً بسته مهارتی هم باید دیده شود. مهارت محور و نیازمحور کردن آموزش های عالی و دانشگاهی فقط در این حد که سایر بخش ها کمک کنند کافی نیست. باید برای ارکان آموزش عالی درس مهارت محور کردن و نقش آن را تعیین کنیم که استاد دانشگاه چه مواردی را باید برای مهارت محور کردن باید رعایت کند و چه آموزش هایی باید دیده باشد و در جذب اساتید به چه نکاتی باید توجه شود که بحث مهارت محور کردن در یک رکن اصلی که استاد است، رعایت شود.
وی افزود: همچنین باید در بحث محتوا، مشخص شود که کتاب های درسی چه ویژگی هایی باید داشته باشند، چه مقدار باید به مهارت ارتباط داشته باشند و چگونه بحث مهارت با توجه به نوع رشته در کتاب درسی بروز و ظهور داشته باشد. در بحث آزمایشگاه ها و کارگاه ها نیز باید مشخص شود که چه باید کرد. در بحث امور فرهنگی دانشگاه ها باید چه کارهایی انجام شود که فرهنگ دانشگاهی و فرهنگ جامعه اصلاح شود تا هر کس مدرک گرفت، در پی این نباشد که پشت میز بنشیند.
زلفی گل ادامه داد: علاوه بر این، باید نقش پارک های علم و فناوری مشخص باشد و اینکه چگونه پارک علم و فناوری را تبدیل به بیمارستانهای مهارت محور وزارت بهداشت کنیم. به طور کلی باید مشخص شود که چه کار کنیم تا دانشجویان روحیه و جسارت کارآفرینی داشته باشند،
وی گفت: راهی جز این نداریم که طرحی نو دراندازیم و فکری نو کنیم. اگر بخواهیم با همین دست فرمان گذشته آموزش دهیم و دانشگاهها با همان رویه گذشته کار کنند، این مطابق با نیازهای روز جامعه نیست. الان که تعیین کننده هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، علوم شناختی و بحث تاثیر فرازمانی و فرامکانی علم مطرح است، دانش مهارتی تعیین کننده است. اگر این کار را انجام ندهیم، دانش آموختگان ما برای پیدا کردن شغل با مشکل روبرو خواهند شد.
وزیر علوم اظهار داشت: شاید لازم باشد در دانشگاه ها دانشجویی که رشته نظری می خواند، رشته دیگر کاربردی بخواند و فوق دیپلم مهارتی هم بگیرد، شاید نیاز است مدرک های دوگانه را ترویج کنیم البته نیاز به پژوهش و کار کارشناسی دارد و اگر لازم باشد باید اول به صورت آزمایشی در چند دانشگاه یا یک دانشگاه اجرا شود، نتیجه گرفته شود و بعد تسری یابد.
وی خطاب به روسای دانشگاه ها گفت: راهی جز این نداریم. از شما می خواهم که به عنوان یک استاد دانشگاه و شهروند جمهوری اسلامی برای فرزندان خودمان تلاش و بررسی کنیم تا بدانیم باید چه کار کنیم که آموزش های دانشگاهی ما مهارت محور شود، قرار است دانشگاههای ما در آینده به کجا بروند و چه نیازهایی را برآورده کنند.
زلفی گی ادامه داد: امیدوارم اینگونه همایشها و نشست ها نتیجهاش راهنمایی کردن مجریان به مسیر درست باشد. ما در وزارت علوم تحقیقات و فناوری اعتقاد داریم که فکر از حکیمان، دانشمندان، استادان دانشگاه و دانش پژوهان و اجرا با حاکمان و کسانی است که مسئول هستند.
به گزارش ایرنا، «همایش یکروزه ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفهای در آموزش عالی کشور» در مرکز همایشهای بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
نظر شما