۷ خرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۵۷
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85124987
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اوکراین: آموزش خلبانان جنگنده‌های اف- ۱۶ با آماده شدن شرایط فنی آغاز می‌شود

تهران-ایرنا- الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین روز یکشنبه گفت که خلبانان اوکراینی جنگنده‌های اف - ۱۶ انتخاب شده‌اند و پس از مهیا شدن شرایط فنی، آموزش آن‌ها برای پرواز با این جنگنده‌ها آغاز می‌شود.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا از "اسپوتنیک", وزیر دفاع اوکراین در مصاحبه با یک رسانه این کشور گفت: وقتی همه شرایط از نظر فنی برقرار شود، آموزش را شروع می‌کنیم. خلبانان ما آماده هستند، فرماندهی نیروی هوایی هم اکنون تعدادی از خلبانان و همچنین مهندسان، تکنسین‌ها و مکانیک‌ها انتخاب کرده زیرا چنین تجهیزاتی نه تنها به مهارت‌های پروازی بلکه به دانش تعمیر و نگهداری نیز نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع اوکراین پیش از این اعلام کرده بود که برای آزادسازی سرزمین‌هایش از روسیه به ۴۸ فروند جنگنده اف-۱۶ نیاز دارد.

اوکراین ماه‌هاست که از متحدان غربی خود درخواست می‌کند تا جنگنده‌های اف-۱۶ را برای جنگ با روسیه در اختیار این کشور قرار دهند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه در پی چراغ سبز کاخ سفید برای انتقال اف-۱۶ به کی‌یف اعلام کرد که آموزش استفاده از این جنگنده‌ها برای خلبانان اوکراینی در اروپا آغاز شده است.

وی ادعا کرد که این تصمیم برای دفاع اوکراین در برابر روسیه ضروری است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که آموزش خلبانان اوکراینی در کدام کشورها جریان دارد، به لهستان اشاره اما از ارائه توضیح بیشتر خودداری کرد.

وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد شدید از برنامه غرب برای تجهیز اوکراین با جنگنده‌های اف-۱۶ آن را اقدامی غیر قابل قبول در جهت تشدید تنش‌ها توصیف کرد.

سرگئی لاوروف روز یکشنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، طرح غرب برای ارائه جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین را یک اقدام غیر قابل قبول در جهت تشدید تنش‌ها خواند و افزود: عده‌ای در مجموعه غرب از این مساله آگاهی دارند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به تازگی در نشست سران گروه هفت در ژاپن به متحدانش گفته بود که در حال تصویب طرح‌هایی برای آموزش خلبانان اوکراینی برای کنترل و هدایت جنگنده‌های اف-۱۶ است.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نیز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت بایدن در هفته‌های اخیر با مخابره پیام به متحدان اروپایی خود، اعلام کرده است که واشنگتن به آن‌ها اجازه صدور جنگنده‌های اف-۱۶ را می‌دهد.

با این وجود، درحالی که تاکنون چندین عضو از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تمایل خود را برای آموزش خلبانان اوکراینی اعلام کرده‌اند، هیچ کشور اروپایی برای ارائه این جت‌ها پیش قدم نشده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha