۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۸
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85124411
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بارش‌های سیل‌آسا به آثار تاریخی خراسان شمالی خسارتی وارد نکرد

بجنورد- ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی گفت: سیل شب گذشته خسارتی به آثار و ابنیه تاریخی استان وارد نکرده است.

محمدرضا قهرمانیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در پی وقوع بارش‌ها و سیلاب شب گذشته، خسارات چندانی به ابنیه تاریخی استان وارد نشده و تنها حمام و مسجد تاریخی روستای "استاد" در فاروج دچار کمی آبگرفتگی شد.

وی افزود: پیش از این با توجه پیش‌بینی شدت بارش در خراسان شمالی، اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه در مکان‌های تاریخی که در معرض خطر بودند، انجام شد.

قهرمانیان با اشاره به آغاز عملیات اجرایی مرمت "سبزه میدان" بجنورد و "رباط عشق" گرمه، گفت: مرمت بافت تاریخی "سبزه میدان" بجنورد با هشت میلیارد ریال و کاروانسرای "رباط عشق گرمه" نیز با پنج میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال اعتبار آغاز شده است.

وی اضافه کرد: "سبزه‌میدان" بجنورد متشکل از یک کاروان‌سرا، حمام، راسته‌بازار و چند قهوه خانه از آثار دوره قاجار است که در این مرحله مرمت، سقف حجره‌ها، جداره‌های کاروان‌سرا، اجرای اندود در جداره‌های کاروان‌سرا و اجرای سر درب و در چوبی غرفه‌ها اجرا خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: "رباط عشق" نیز از مجموعه رباط‌های راه تاریخی جرجان به نیشابور است که مرمت دیواره‌های سنگی، طاق های سنگی و آواربرداری به‌منظور خواناسازی پلان در این مرحله انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا در پی بارش‌های شدید باران و وقوع سیل شامگاه شنبه، ششم خردادماه بسیاری از روستاهای شهرستان شیروان، فاروج، جاجرم و اسفراین دچار آبگرفتگی و سیلاب شدند.

بر اساس گزارش اولیه، سیل شب گذشته به ۴۰ واحد مسکونی روستای "استاد" فاروج و ۲۱ دستگاه خودرو خسارت وارد کرده است.

همچنین بر اثر این حادثه طبیعی ۲ نفر در روستای "گلیان" شهرستان شیروان و ۲ نفر نیز در روستای "استاد" شهرستان فاروج جان باختند.

تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی، ۵۳ اثر طبیعی، ۱۰۹ اثر ناملموس و ۲۶ اثر منقول تاریخی است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha