۷ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰
کد خبرنگار: 1258
کد خبر: 85124157
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 قیام ۱۵ خرداد موجب وحدت بیشتر مردم و مسئولان جنوب‌شرق تهران شده است

پیشوا - ایرنا - امام جمعه پیشوا گفت: قیام خونین ۱۵ خرداد مردم دشت ورامین نه تنها زمینه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را فراهم کرد که در عصر حاضر نیست موجب وحدت و انسجام هرچه بیشتر مردم و مسئولان جنوب‌شرق تهران شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام حجت الله باقری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با تشریح ویژه برنامه‌های شهرستان پیشوا به مناسبت قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ اظهار داشت: نام شهرستان پیشوا با شهید و شهادت عجین شده و هویت این دیار به واسطه میزبانی از امامزاده جعفربن‌موسی الکاظم(ع) فرزند بلافصل امام هفتم شیعیان جهان، با عشق و ارادت به ولایت شناخته می‌شود.
وی گفت: در بررسی ابعاد مختلف قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ و چگونگی شکل گیری آن، عوامل مختلفی وجود دارد که قطعا علاوه بر هویت‌های ملی، مذهبی و بومی، وجود بارگاه ملکوتی امامزاده جعفر نقش به سزایی دارد و حرکت کفن پوشان در قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ که مصادف با ایام سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بود، از این مکان مقدس آغاز شد.
این مسئول افزود: قیام کفن پوشان در ۱۵ خرداد سال ۴۲ در شرایطی شکل گرفت که به دلیل خفقان دوران ستم شاهی، کسی جرأت حرف زدن نداشت چه برسد که لب به اعتراض باز کند، در این شرایط، مردم شهرستان پیشوا از اقشار مختلف جامعه با درک صحیح از شرایط آن روز جامعه، بدون داشتن رهبری ویژه و خاص در منطقه، برای دفاع از مرجعیت شیعه و امام خود به میدان آمده و در این مسیر جان خود را فدا کردند.
باقری خاطرنشان کرد: رژیم ستم‌شاهی تصور می‌کرد که با ریختن خون قیام کنندگان ۱۵ خرداد سال ۴۲، حرکت انقلابی مردم را در نطفه خفه می‌کند، غافل از این که قطره قطره خون شهدای مظلوم این قیام، به دریایی عظیم تبدیل شده و سلطه نظام شاهنشاهی را از بنیان بر می‌کند و زمینه پیروزی انقلاب اسلامی مردم در ۲۲ بهمن سال ۵۷ را فراهم می‌سازد.
امام جمعه شهرستان پیشوا ادامه داد: این قیام خونین نه تنها زمینه پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کرد که امروز نیز موجب شده تا وحدت، انسجام و همدلی مردم و مسئولان شهرستان‌های پیشوا، ورامین و قرچک بیش از پیش شده و همه یکصدا برای اعتلای نام این دیار که با ۱۵ خرداد گره خورده، تلاش کنند.
وی اظهار داشت: دیدار مسئولان این سه شهرستان با رؤسای قوای سه‌گانه و بیان مطالبات مردمی یکی از اثرات و برکات قیام خونین ۱۵ خرداد و خون شهیدان این قیام است.
این مسئول با اشاره به اجرای ویژه برنامه‌های شهرستان پیشوا به مناسبت قیام خونین ۱۵ خرداد گفت: همزمان با شصتمین سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲، ویژه برنامه‌های متعدد فرهنگی، ورزشی، علمی و ... در مناطق مختلف شهری و روستایی با محوریت مردم برگزار می‌شود که مهمترین این برنامه‌ها برگزاری کنگره ملی ۱۵ خرداد است که در هر یه شهرستان ورامین، پیشوا و قرچک برگزار می‌شود.
باقری افزود: کنگره ملی ۱۵ خرداد شهرستان پیشوا روز دهم خرداد با سخنرانی سیدصولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در صحن مطهر امامزاده جعفر(ع) برگزار می‌شود.
به گزارش ایرنا، در قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲، مردم شهرستان‌های ورامین و پیشوا با اطلاع از دستگیری امام راحل پای پیاده و کفن پوش به سمت تهران به حرکت در آمدند در این مسیر هفت تن از جوانان این دیار به نام‌های سیدمرتضی طباطبایی، حسن خانی، عزت الله رجبی، امیرهوشنگ ،معصومشاهی، جعفر عرب مقصودی، مسیب مهابادی و ابوالقاسم اردستانی در پل تاریخی باقرآباد به دست نیروهای رژیم شاهنشاهی به شهادت رسیدند.
شهرستان پیشوا با بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha