۷ خرداد ۱۴۰۲، ۴:۲۳
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85123981
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

وزیر کشور روسیه: سیاست عربستان در جنگ اوکراین بی‌طرفی است

تهران- ایرنا- وزیر کشور روسیه شنبه شب گفت که سیاست عربستان سعودی در جنگ اوکراین با وجود فشارهای خارجی، بی‌طرفی است.

به گزارش ایرنا از تارنمای خلیج آنلاین، «ولادیمیر کولوکولتسف» افزود: عربستان سعودی علی رغم فشارهای خارجی به «ائتلاف اوکراین» نپیوسته است و همچنان به سیاست بی طرفی خود ادامه می‌دهد.

وزیر کشور روسیه که سه‌شنبه هفته گذشته به عربستان سعودی سفر کرده و با مقام‌های این کشور دیدار کرده بود، گفت: روابط دوجانبه ریاض و مسکو همچنان در حال توسعه و گسترش است.

وی در ادامه به عوامل مشترک روسیه و عربستان اشاره کرد و افزود: کشورهای ما در بسیاری موارد دارای پیوندهای مشترک هستند و موضع ملت عربستان و روسیه در خصوص حفظ ارزش‌های سنتی بی شائبه و واضح است.

کولوکولتسف گفت: عربستان سعودی تسلیم فشارهای خارجی نشده و به ائتلاف اوکراین نپیوسته و همچنان به دنبال سیاست مستقل و حاکمیتی از جمله با روسیه است.

وزیر کشور روسیه اضافه کرد: از جمله زمینه‌های همکاری ریاض و مسکو، مبارزه با تروریسم و ‌تبادل اطلاعات درباره تروریست‌ها و افراط گرایان، تحرکات و تامین مالی آنها است.

ریاض با مسکو در زمینه‌های مختلف روابط نزدیکی دارد؛ روسیه و عربستان متحدانی هستند که گروه «اوپک پلاس» را رهبری می‌کنند و پیشتر واشنگتن پس از تصمیم اوپک برای کاهش تولید، عربستان را به جانبداری از روسیه متهم کرد اما عربستان با بیان اینکه این تصمیمات صرفا اقتصادی است، این اتهامات را رد کرد.

عربستان همچنین در طول جنگ روسیه و اوکراین نقش برجسته‌ای ایفا کرد، زیرا روسیه در سپتامبر ۲۰۲۲ با میانجیگری «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان ۱۰ اسیر که دارای تابعیت از پنج کشور بودند را آزاد کرد.

روسیه همچنین یکی از مهم‌ترین کشورهایی است که در زمینه‌های مختلف به ویژه در زمینه صنایع نظامی و توسعه آن‌ها در حوزه‌های دریایی، هوایی و زمینی با عربستان همکاری می‌کند و برای تامین تسلیحات با ریاض قراردادهای میلیاردی امضا کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha