۷ خرداد ۱۴۰۲، ۳:۳۰
کد خبر: 85123979
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مقام پیشین روسیه: خطر کودتای گروه واگنر در کمین کرملین است

تهران-ایرنا- یک افسر سابق سرویس امنیت فدرال روسیه مدعی شده است که روسیه به زودی با شورش گروه واگنر و یوگنی پریگوژین رهبر آن روبرو خواهد شد و خطر انجام کودتا توسط این گروه در کمین کرملین است.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا به نقل از نیوزویک، ایگور گیرکین که زمانی گروهی از شبه‌نظامیان روسی را در دونتسک رهبری می‌کرد و اکنون یک وبلاگ‌نویس برجسته جنگ و منتقد استراتژی نظامی روسیه در اوکراین است، این سخنان را در ویدئویی که توسط حساب توئیتری «WarTranslated» به اشتراک گذاشته شده، مطرح کرده است.

به نوشته نیوزویک، گروه واگنر یکی از برجسته‌ترین گروه‌های شبه نظامی در روسیه است که یوگنی پریگوژین به عنوان رئیس این گروه رابطه نزدیکی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دارد.

مقام پیشین روسیه: خطر کودتای گروه واگنر در کمین کرملین است

گروه واگنر در درگیری‌های جاری در اوکراین به ویژه در نبرد باخموت که به ادعای پریگوژین در آن نبرد، هزاران نفر از افرادش از دست رفته‌اند، حضور پررنگی دارد.

پریگوژین روز پنجشنبه اعلام کرد که جنگجویانش تا اول ژوئن (۱۱ خرداد) از باخموت عقب‌نشینی خواهند کرد و مواضع، مهمات و همه چیز از جمله جیره خشک را به ارتش روسیه تحویل خواهند داد.

در روند اعلام این اقدام، پریگوژین انتقادات شدیدی را نیز علیه مقامات روسی به دلیل نحوه تعامل آنها با نبرد در باخموت وارد کرده و گفته است که حمله به اوکراین نتیجه معکوس داشته است.

پریگوژین در مصاحبه اخیر خود گفت: در رابطه با خلع سلاح کردن (اوکراین)، اگر آنها در آغاز عملیات ویژه ۵۰۰ تانک داشتند، اکنون ۵ هزار تانک دارند. اگر ۲۰ هزار نفر داشتند اکنون ۴۰ هزار نفر دارند که می‌دانند چگونه بجنگند. ما چگونه اوکراین را خلع سلاح کردیم؟ اکنون واضح است که دقیقا بر خلاف قصد و نیتی که داشتیم، باعث شدیم اوکراین تا بن دندان مسلح شود.

مقام پیشین روسیه: خطر کودتای گروه واگنر در کمین کرملین است

ملی‌گرای روسی‌الاصل و فرمانده سابق نیروهای جدایی‌طلب در منطقه دونباس اوکراین، با اشاره به این اظهارات انتقادی رئیس گروه واگنر، گفت: پریگوژین در حال فراهم کردن زمینه برای شورش و انجام کودتا علیه کرملین با استفاده از جنگجویان گروه خود است.

گیرکین افزود: توهین پریگوژین به ارتش روسیه غیرقابل قبول و نشان‌دهنده شکافی در نخبگان نظامی روسیه است که رئیس گروه واگنر با ارتش خصوصی خود که در حال عقب نشینی از باخموت است از آن سوء استفاده خواهد کرد.

وی تاکید کرد: وضعیت سیاسی کشور ممکن است تا پایان تابستان غیرقابل تشخیص شود.

گیرکین خاطرنشان کرد: اگر پریگوژین همچنان رئیس گروه واگنر باقی بماند، شورش به سرعت و ریشه‌ای اتفاق خواهد افتاد.

وی یادآور شد: تلاش برای کودتا اعلام شده است و من نمی‌دانم بعداً چه اتفاقی خواهد افتاد اما اگر گروه واگنر فوراً به پایگاه‌های پشت جبهه عقب کشیده شود، خطر وقوع یک کودتا در آینده مثل روز روشن است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha