بسیاری از سکونتگاه‌ها در برابر زلزله‌های بزرگ به ایمن‌سازی نیاز دارند

اهواز - ایرنا - استاد و بنیان‌گذار پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی‌زلزله گفت: بسیاری از سکونت­گاه­‌ها و زیرساخت­‌های موجود در کشور در برابر زلزله­‌های بزرگ آسیب­‌پذیر هستند بنابراین ارتقای درک عمومی از راه‌های کاهش آسیب‌پذیری و ایمن‌سازی ساختمان‌ها بسیار مهم است.

پروفسور محسن غفوری آشتیانی شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اهمیت خطر زلزله در ایران بیان‌کرد: براساس بررسی‌های زمین‌شناختی هر ساله رخداد زلزله‌هایی با بزرگی بیش از ۶ و هر ۱۰ سال بیش از هفت در مقیاس ریشتر در نقاط مختلف کشور دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به نقش مهم انجمن‌های تخصصی در آموزش علوم تخصصی با برگزاری آموزش‌های موظف معمول و انتشار مقالات، کتب و نشریات تخصصی به اهمیت و نقش ویژه آنها در ارایه محتوای آموزشی برای عموم مردم، فعالان در صنعت و جامعه تاکید کرد.

پروفسور غفوری آشتیانی ادامه‌داد: صنعت ساختمان نیز حوزه‌ای فراگیر است، زیرا تمامی آحاد جامعه به سرپناهی امن برای زندگی، کار و تجارت نیاز دارند، بنابراین آگاهی‌رسانی عمومی در ارتباط با این صنعت، مقدمه و موتور محرکی برای بهبود و ارتقای تاب‌آوری است.

عضو موسسین انجمن مهندسی زلزله ایران گفت: در این راستا مجموعه آموزشی "ساختمان‌های ایمن در برابر زلزله" که در قالب دانشنامه جهانی ساخت مسکن، با هدف گسترش درک خطرپذیری و افزایش تاب‌آوری لرزهای جوامع با زبانی ساده توسط یک تیم بین‌المللی از کارشناسان، نگاشته، داوری و برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ توسط مؤسسه جهانی تحقیقات مهندسی زلزله منتشر شده است.

وی اضافه‌کرد: با توجه به اینکه برنامه دانشنامه جهانی ساخت مسکن، انتشار این مجموعه به زبان‌های مختلف سازگارسازی آن با شرایط کشورها است، انجمن مهندسی زلزله ایران در اردیبهشت ۱۴۰۲ این مهم را انجام داده است.

پروفسور غفوری آشتیانی اظهارکرد: این مجموعه شامل ۲۵ مقاله مفهومی کوتاه مناسب برای افراد شاغل در صنعت ساختمان و همچنین عموم مردم ایران به نگارش درآمده است.

بنیانگذار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: در این مجموعه در مقالاتی مستقل و کوتاه به موضوعاتی از قبیل کشور ایران و زلزله‌ها، مشکلات خاک و پی در هنگام زلزله، سیستم‌های سازه‌ای برای مقاومت در برابر زلزله، ضعف‌های سازه‌ای رایج در سیستم‌های ساختمانی، اهمیت بازبینی حین طراحی و نظارت بر اجرا در طول دوره ساخت، مقاوم سازی، برنامه‌ریزی شهری و خطر سونامی به نحوی که برای مخاطب عام و خاص جذاب و آموزنده باشد پرداخته شده است.

بر اساس این گزارش، برگردان فارسی و سازگار کردن متن برای شرایط ایران توسط اعضای انجمن مهندسی زلزله ایران آقایان دکتر رضا رؤفی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، دکتر بهرخ حسینی هاشمی ازپژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و رییس انجمن مهندسی زلزله ایران، مهندس امیر شاه محمدیان، دانشجوی دکتری مهندسی زلزله واحد علوم و تحقیقات تهران و دکتر محسن غفوری آشتیانی از پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و انجمن مهندسی زلزله انجام شده و نسخه الکترونیکی آن به‌صورت رایگان برای همگان در دسترس است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha