عدم صعود فجرشهید سپاسی به لیگ برتر فوتبال پایان کار نیست

۶ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۵۶
کد خبر: 85122867
حمیدرضا خلیقی
عدم صعود فجرشهید سپاسی به لیگ برتر فوتبال پایان کار نیست
تیم فجر سپاسی

شیراز-ایرنا- تیم فجرشهید سپاسی شیراز که تا هفته آخر مسابقات فوتبال لیگ دسته یک جام آزادگان شانس صعود به لیگ برتر را داشت اما در پایان این امر محقق نشد از این رو عدم صعود پایان کار نیست و باید برای فصل جدید برنامه ریزی بهتری داشته باشند و مدیریت زمان هم که بسیار مهم است را نباید از دست داد.

به گزارش خبرنگارایرنا همواره ازسوی علاقه مندان به فوتبال این پرسش مطرح می شود که چرا تیم فجردر این فصل به لیگ برتر صعود نکرد، باید ببینیم چه بذری در ابتدای فصل کاشته ایم که بخواهیم آن را در پایان فصل درو کنیم؟

وقتی تیم برای صعود به لیگ برتر که نیاز به سرمایه گذاری بیشتر و استفاده از بازیکنان خلاق دارد، بسته نشده باشد نباید به انتظارمعجزه و اما اگر نشست برای همین هم باشگاه و کادر فنی تیم تلاش کردند و تا پایان هم مدعی بودند هرچند فرصت هایی هم از دست رفت که می توان به دیدار فجر برابر شهرداری آستارا اشاره کرد، ابتدا باید ببینیم آیا تیم برای صعود به لیگ برتربسته شده بود که بخواهیم ارزیابی و نقد دراین باره کنیم و یا خیر؟

تیمی که از لیگ برتر سقوط می کند از نظر شرایط روحی روانی دچار مشکل می شود و جمع کردن اینگونه تیم ها بسیار سخت است هر چند باشگاه فجر و کادرفنی تیم همین که تا آخرین هفته شانس صعود داشتند کار بزرگی کردند.

عدم صعود فجرشهید سپاسی به لیگ برتر فوتبال پایان کار نیست
نداشتن حاشیه کار خوب فجریها

برنامه ریزی بهتر برای فصل جدید

حال اینکه فجریها از صعود به لیگ برتر باز ماندند به عنوان پایان کارقلمداد نمی شود چرا که باید برای فصل جدید لیگ دسته اول برنامه ریزی بهتری کرد و تیم را با گرفتن چند بازیکن مطرح که بتوانند درکسب نتایج و بُرد تیم تاثیرگذار باشند، راهی فصل جدید مسابقات کنند.

زمانی که تیمی خوب بسته نشود با توجه به فرسایشی بودن مسابقات امکان آسیب دیدگی بازیکنان زیاد است اما اگر پشتوانه خوبی داشته باشند دیگر کادر فنی نگران آسیب دیدگی بازیکنانش نیست چرا که بازیکن جایگزین دارند و می توانند خلا آن را پُر کنند.

مصدومیت ۲بازیکن تاثیر گذار فجردر یک مقطع حساس

فجریها دراواخر لیگ که بازیها به مرحله حساس تر رسیده بود ۲ بازیکن تاثیرگذار و کلیدی خود را همچون حسین مهربان وعلی آل کثیر را به دلیل مصدومیت از دست دادند، اینجاست که تیمی که خوب بسته شده باشد دیگر نگرانی برای مصدومیت بازیکنان که امری اجتناب ناپذیر است، وجود ندارد.

نداشتن حاشیه ها کار خوب فجری ها در لیگ دسته یک

آن چیزی که می تواند درموفقیت یک تیم تاثیر بسزایی بگذارد همانا نداشتن حاشیه است. برخلاف فصل گذشته که فجریها در لیگ برتر فصل پرحاشیه ای داشتند و نیامده غزل خدا حافظی از لیگ برتر را خواندند در این فصل تیمی بی حاشیه در لیگ دسته اول بودند.حتی مشکل مالی هم که سالهاست برای تیم فجر وجود دارد نتوانست فجری ها را وارد حاشیه کند و این مهم با تدبیر دست اندرکاران باشگاه و کادر فنی حاصل شد که تصمیم گرفتند این مشکل همیشگی را رسانه ای و باز گو نکنند و فقط خواستار حمایت معنوی مسئولان استان و هواداران بودند.

عدم صعود فجرشهید سپاسی به لیگ برتر فوتبال پایان کار نیست
تکلیف کادر فنی تیم فجر مشخص شود

چه باید کرد ؟

کارشناسان فوتبال بر این باور هستند که تیمی که می خواهد لیگ برتری شود باید از تمام ظرفیت ها استفاده کنند، اینکه بخواهند از ظرفیت بازیکنان سرباز استفاده کنند تا جایی که بازیکنان خوب و مطرحی باشد کار خوبی است اما نباید تکیه گاه فجریها فقط به اینگونه بازیکنان باشند.

بنابراین مدیران باشگاه فجر و در راس آن سردار یدالله بوعلی فرمانده سپاه فجر فارس که به واقع بهترین پشتوانه و سرمایه این باشگاه است باید برای فصل آینده فوتبال لیگ دسته یک فکراساسی کنند تا از همان ابتدای شروع لیگ با قدرت ظاهر شوند و درپایان هم با خیال راحت حتی زودتر از پایان لیگ جواز حضور در لیگ برتر را بگیرند همان کاری تیم که دست اندرکاران تیم شمس آذر قزوین کردند و در حالی که چند هفته به پایان مسابقات باقی مانده بود، لیگ برتری شدند.

از رده سیزدهم تا صعود به لیگ برتر

از اتفاقات مهم دیگری که در این فصل از لیگ دسته یک رخ داد صعود تیم استقلال خوزستان به لیگ برتر بود، شاگردان پور موسی سر مربی این تیم در یک مقطع از لیگ حتی در رده سیزدهم جدول قرارگرفتند اما به هیچ عنوان ناامید نشدند و با برنامه ای که در دستور کار داشتند رفته رفته شرایط تیم را تغییر دادند طوری که مدعی شدند و در پایان هم جشن صعود به لیگ برتربه عنوان تیم دوم گرفتند و این بهترین درس برای فجریهاست تا نا امید نشوند و با قدرت در لیگ دسته یک فصل آینده شرکت کنند.

مدیریت زمان، ابتداتکلیف کادر فنی مشخص شود

تا شروع لیگ دسته یک در فصل آینده که معمولا همه ساله در اوایل شهریور ماه آغاز می شود حدود سه ماه فرصت باقی مانده تا فجریها بتوانند خوب برنامه ریزی کنند و تیمشان را برای حضور در لیگ برتر دوره بیست و چهارم قوی ببندند.

بنابراین مدیریت باشگاه فجرباید قدراین فرصت را بداند وابتدا تکلیف کادر فنی را برای فصل آینده که کارنامه نسبتا خوبی داشتند، مشخص کنند تا آنها هم با توجه به فرصت باقی مانده خیلی راحت برنامه ریزی و تمرینات را زود شروع کنند ازاین رو مدیریت زمان نباید برای تیم ریشه دار فجر شهید سپاسی از دست برود.

عدم صعود فجرشهید سپاسی به لیگ برتر فوتبال پایان کار نیست
هواداران تیم فجر سپاسی

بازیکنان بومی، یا غیر بومی مسئله این است

درفوتبال ایران که سالهاست نام حرفه ای را یدک می کشد، بحث بومی گرایی نمی تواند بدون در نظر گرفتن زیر ساخت مناسب مطرح شود، اینکه از ظرفیت های استانی برای تیمی استفاده شود بسیار خوب است اما باید ببینیم دراین سال ها بازیکن خوبی وجود داشته که از حضور آن استفاده شود؟ و یا اینکه چرخه فوتبال فارس اصلا این اجازه را داده که بازیکنان خوبی ساخته شوند؟

باید تعصب بومی گرایی را موقتا کنارگذاشت و ابتدا فوتبال فارس را با یک تحول اساسی به سمت سازندگی پیش برد که هم تیم های استان در لیگ های مختلف از بازیکنان بومی سود ببرند وهم بتوان آنها را به تیم های دیگر استانها صادر کرد.

تیم برق شیراز کجاست ؟

دردوره ای که فوتبال فارس حال روز خوشی با ۲ تیم در لیگ برتر داشت اکثربازیکنان برق و فجر را بازیکنان بومی تشکیل می دادند چرا که زیر ساخت های مناسب در این ۲ باشگاه برای سازندگی وجود داشت.

هرچند دیگر نامی از تیم برق نارنجی پوش شیراز خبری نیست و این باشگاه ۷۷ ساله در سال ۱۳۹۱ قربانی واگذاری غیرکارشناسانه به بخش خصوصی شد تا چراغش برای همیشه خاموش شودضمن اینکه گاه گاهی هم صدای روشن شدن دوباره برق به گوش می رسد اما این اتفاق خوب نمی افتد.

عدم صعود فجرشهید سپاسی به لیگ برتر فوتبال پایان کار نیست
تیم برق شیراز در جام تخت جمشید

نگاهی به کارنامه تیم فجر در لیگ دسته یک گذشته

فجریها در لیگی که گذشت پس از انجام ۳۲ بازی ۱۴ برد ، ۱۱ مساوی و هفت باخت و با ۴۵ گل زده و ۲۵ گل خورده و قرار گرفتن در رتبه چهارم جدول به کار خود پایان دادند.

در لیک دسته یک ۱۷ تیم شرکت داشتند و در پایان هم تیم های شمس آذر قزوین و استقلال خوزستان با قرار گرفتن در رده اول و دوم جدول جواز حضور در لیگ برتر دوره بیست و سوم را به خود اختصاص دادند.

شهرداری همدان و چوکا تالش هم به دسته دوم سقوط کردند و از لیگ برتر دوره بیست و دوم هم تیم های مس کرمان و نفت مسجد سلیمان هم راهی دسته یک شدند.

عدم صعود فجرشهید سپاسی به لیگ برتر فوتبال پایان کار نیست
دیدار فجر و استقلال تهران در لیگ دوره بیست و یکم

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha