جایزه ملی داستان حماسی در امتداد هنر انقلاب اسلامی است

مشهد- ایرنا- رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی گفت: جایزه ملی داستان حماسی که از سال ۹۷ در حوزه هنری خراسان رضوی پایه گذاری شد، یک نوع بازگشت و احیای جریان هنر حماسی در امتداد هنر انقلاب اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدمهدی دادمان در مراسم پایانی سومین دوره جایزه ملی داستان حماسی که شامگاه پنجشنبه ۴ خرداد در آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد، گفت: فرهنگ ایرانی در امتداد تاریخی خود، پر از حماسه‌هایی است که از پرداخت هنری و ادبی به آنها غفلت شده است.

دادمان با تقدیر از کوشش های صورت گرفته در دبیرخانه هنر حماسی تاکید کرد: باید از استاد سعید تشکری که امروز جایش اینجا خالیست و در دوره های پیشین جایزه ادبیات حماسی دبیری علمی این جایزه را برعهده داشت یاد کنیم. ضمنا لازم می دانم از آقای محمدرضا شرفی خبوشان تشکر می کنم که نگذاشتند جای خالی مرحوم تشکری را در این حرکتی که در دوره او شروع شده، حس کنیم.

وی افزود: امیدوارم این حرکت فرهنگی، فکری و تمدنی که آغاز شده، آرام آرام در عرصه فرهنگ و هنر ایرانی اثرگذارتر به پیش برود و برکات و نشانه های حرکت زنده آن را بیش از پیش مشاهده کنیم. امیدواریم هنر حماسی نقش و جایگاه خودش را در ادبیات، سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی ایرانی پیدا کند.

هنر حماسی یکی از محورهای اصلی هنر متعهد است
مجید عسکری، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی و رئیس سومین جایزه ملی داستان حماسی ضمن ارائه گزارشی مختصر از روند برگزاری این جایزه، به تشریح برنامه های حوزه هنری خراسان رضوی در پاسداشت ادبیات انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: به همت بخشی از دوستان در حوزه هنری خراسان رضوی، امروز با رشد جدی و اتفاقات خوبی از جمله ۲ دوره برگزاری سینما حماسه و ۳ دوره برگزاری جایزه ملی داستان حماسی مواجه هستیم. در سال های فعالیت خود، توانسته‌ایم این گفتمان را در فضای ملی نیز افزایش دهیم و امروز مفهوم هنر حماسی به عنوان یکی از محورهای اصلی هنر متعهد ایران اسلامی توانسته است جای خود را باز کند.

جایزه ملی داستان حماسی در امتداد هنر انقلاب اسلامی است

وی افزود: دبیرخانه هنر حماسه وارد عرصه جدیدی شده است و با اتفاقات صورت گرفته در کارگروه‌های پژوهشی و نظری درباره مفهوم هنر حماسی، وارد عرصه تولیدات هنر حماسی خواهیم شد. امسال زندگی و اشعار شاعر بزرگ کشور مرحوم حمید سبزواری را در قالب پرده نقالی رونمایی خواهیم کرد. همچنین یک اثر هنری را درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با مفهوم و مضامین حماسی و با اقتباس از شاهنامه رونمایی خواهیم کرد و در کنار آن، طرح های داستانی که در کنار جایزه داستان حماسی شکل می گیرد نیز نویدبخش تولیدات جدید خواهد بود.

معرفی برگزیدگان

بر اساس نظر هیات داوران، نفرات برتر این جایزه به شرح زیر معرفی شدند:

الف) داستان کوتاه
در این بخش پنج اثر بدون رتبه بندی به عنوان رتبه‌های برتر معرفی شدند:
۱- «مرصع موسی الرضایی» با داستان «دستمال سرخ»
۲- «وحید آقاکرمی» با داستان «برگ‌های درخت گردوی عزیز»
۳- «احسان قائدی» با داستان «دلارام»
۴- «زهرا شنبه زاده سرخابی» با داستان «روز سعد گلک»
۵- «محبوبه حاجیان نژاد» با داستان «سایه سرخ ها»

جایزه ملی داستان حماسی در امتداد هنر انقلاب اسلامی است

ب) بخش رمان:

اسامی نفرات برتر بخش رمان به شرح زیر است:
۱- «علیرضا محمودی ایران مهر» با رمان «بی چهرگان»
۲- «محمد رودگر» با رمان «ابرشهر»
۳- «مهدی زارع» با رمان «پارابان»
در این بخش سه نفر به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند:
۱- «میثم فرهمندیان» با رمان «وول»
۲- «حمید بابایی» با رمان «ده تن»
۳- «حسینعلی جعفری» با رمان «درخت سنگستان»

به هر یک از برگزیدگان بخش داستان کوتاه مبلغ ۱۰ میلیون تومان، به افراد شایسته تقدیر در بخش رمان ۱۵ میلیون تومان و به نفرات اول تا سوم جایزه داستان حماسی به ترتیب ۱۰۰ میلیون تومان، ۵۰ میلیون تومان و ۳۰ میلیون تومان تقدیم شد.

در این مراسم، از پوستر چهارمین دوره جایزه ملی داستان حماسی نیز رونمایی شد.

همچنین همزمان با برگزاری این مراسم، نشان دستار فردوسی به علی محمد مودب و نشان فیروزه حوزه هنری خراسان رضوی به هادی حاجتمند اهدا شد.
در این آیین از پوستر چهارمین دوره جایزه ملی داستان حماسی هم رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، فراخوان سومین دوره جایزه ملی داستان حماسی مهر ۱۴۰۱ منتشر و ۷۷۴ اثر به دبیرخانه این دوره ارسال شده بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha