جدال کنگره و کاخ سفید بر سر سقف بدهی دولت آمریکا؛ اندکی پیشرفت پیش از پایان ضرب الاجل

نیویورک – ایرنا- در حالیکه قانونگذاران آمریکایی سه روز فرصت دارند تا با تصویب لایحه ای درباره سقف بدهی دولت آمریکا از ورشکستگی آن و تاثیر منفی بر بازارهای مالی جهانی جلوگیری کنند، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان می گوید که در مذاکرات میان کاخ سفید و کنگره پیشرفت هایی حاصل شده است.

به گزارش ایرنا، کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت، مذاکره‌کنندگان کاخ سفید و جمهوری‌خواهان در مذاکرات درباره افزایش سقف بدهی ۳۱.۴ تریلیون دلاری دولت آمریکا پیشرفت‌هایی بدست آوردند.

این مذاکرات درحالی انجام می شود که وزارت خزانه داری آمریکا هشدار داده است در صورتی که یک توافق برای افزایش سقف بدهی بدست نیاید و دولت آمریکا در اولین روز ماه ژوئن نتواند هزینه های خود را پرداخت کند، این امر به یک ورشکستگی اقتصادی فاجعه بار تبدیل خواهد شد.

جو بایدن رئیس جمهور دموکرات و مک کارتی رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان بر سر هزینه ها، مالیات ها و الزامات کاری برای برنامه های مبارزه با فقر در آمریکا اختلاف نظر دارند. اما هر دو طرف ساعت ها بحث و گفتگو در روز چهارشنبه را سازنده توصیف کردند.

مک کارتی روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: ما حتی پس از نیمه شب گذشته کار کردیم. من معتقدم پیشرفت هایی داشته ایم. هنوز برخی از مسائل باقی مانده است و من به تیم هایمان دستور داده ام تا برای حل این مشکل ۲۴ ساعته کار کنند.

کوین هرن که رهبری کمیته مطالعاتی قدرتمند جمهوریخواهان را بر عهده دارد، گفت که احتمال دارد تا بعدازظهر جمعه این توافق بدست آید.

ورشکستگی دولت آمریکا می تواند بر بازارهای مالی جهانی تاثیر منفی بگذارد و آمریکا را وارد رکود کند.

مک کارتی در پاسخ به این سوال که آیا خزانه داری می تواند تعهدات پرداخت هزینه دولت آمریکا را پس از یکم ژوئن بدون افزایش سقف بدهی انجام دهد، گفت: "همیشه جریان پول وجود دارد. اما من این وظیفه را به وزیر خزانه داری می سپارم. من یکم ژوئن را به عنوان آخرین مهلت در نظر می گیرم."

کنگره برای تصویب هرگونه توافقی از طریق مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری خواهان و سنای تحت کنترل دموکرات ها به چند روز زمان نیاز دارد. قانونگذاران به طور مرتب نیاز به افزایش سقف بدهی دولت آمریکا برای پوشش هزینه ها دارند.

قانون گذاران مجلس سه روز فرصت خواهند داشت تا هر گونه لایحه توافقی در خصوص سقف بدهی را ابتدا مطالعه و سپس در مورد آن رای گیری کنند.

مک کارتی تاکید کرده است که هر توافقی باید هزینه‌های دولت آمریکا را در سال آینده کاهش دهد و رشد مخارج را در سال‌های آینده محدود کند تا بدهی دولت آمریکا کاهش یابد.

بایدن پیشنهاد کرده است که هزینه ها را در سطوح فعلی در سال آینده متوقف کند و با افزایش مالیات برای مهار بدهی اقدام کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha