مقابله با کشتار غیرمجاز دام در معابر شهر کرمانشاه نیاز به مقبولیت‌زدایی دارد

کرمانشاه- ایرنا- رییس مرکز بهداشت و سلامت شهرستان کرمانشاه با اشاره به رواج گسترده ذبح و کشتار غیرمجاز و غیر بهداشتی دام در برخی از معابر و خیابان‌های شهر کرمانشاه؛ یکی از مهم ترین راهکارها برای مقابله با این پدیده را مقبولیت‌زدایی با آگاهی سازی مردم نسبت به خطرات و بیماری‌های ناشی از آن اعلام کرد.

«محمدرضا نادری» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا؛ به بیمارهای ناشی از انتقال دام به انسان مانند تب کنگو، انواع بیماری های انگلی و قارچی، تب مالت و دیگر بیمارهای اشاره کرد و افزود: برخی از این بیماری ها مانند تب کنگو کشنده و برخی دیگر موجب برخی از امراض و بیماری های عفونی، انگلی و قارچی می شود که بعدا علائم آن در افراد نمایان می گردد.

وی همچنین به محیط بسیار غیربهداشتی ذبح دام در معابر و خیابان ها شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: از خونابه، فضله، تجمع و تردد این دام ها در محیط شهری انواع حشرات نیش زننده، سوسک، موش و سگ ولگرد جمع می‌شود که سلامت شهروندان ساکن در محله و مصرف کنندگان را به خطر می اندازند.

نادری اظهار داشت: حوزه بهداشت و سلامت دانشگاه علوم پزشکی، دامپزشکی و دیگر دستگاه های استان در برخورد با این پدیده غیر بهداشتی در چند سال اخیر تلاش فراوان کردند اما واقعیت آن است تا زمانی خریدار گوشت دام زنده غیر مجاز در شهر کرمانشاه وجود دارد این مقابله ها به جایی نمی رسد.

مقابله با کشتار غیرمجاز دام در معابر شهر کرمانشاه نیاز به مقبولیت‌زدایی دارد

وی تاکید کرد: بارها با عوامل کشتار غیرمجاز دام در معابر و خیابان ها شهر کرمانشاه برخورد شده اما سود این کار برای آنها آنچنان است که باز در جا و مکان دیگر شروع به کار می کنند.

فقر عامل خرید گوشت از کشتارهای غیر مجاز دام نیست

رییس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه در ادامه دلایل برخی از افراد که فقر و مشکلات مالی را عامل سوق دادن مردم به طرف گوشت کشتارهای غیرمجاز می دانند را رد کرد و گفت: طبق مشاهدات اکثرا کسانی که به کشتارهای غیرمجاز دام مراجعه می کنند اغلب چند کیلو به بالا گوشت می خرند؛ یک شقه و حتی خود لاشه را کامل خریداری می کنند در حالی که بیشتر کسانی به قصابی می روند گاها یک کیلو و حتی به صورت گرمی به خاطر مشکل معیشتی گوشت می خرند.

نادری همچنین گفت: قیمت گوشت در قصابی ها با گوشت در کشتارهای غیر مجاز دام آنچنان نیست که مردم به طرف کشتارهای غیرمجاز هجوم ببرند فقط در حد ۳۰ هزار تومان است بنابراین فقر عامل اصلی خرید گوشت از کشتارگاه های غیرمجاز در شهر کرمانشاه نیست.

وی گفت: اما با این وجود پس چرا مردم کرمانشاه به کشتارهای غیرمجاز که سلامت آنها را به خطر می اندازد؛ روی می آورند؟ گفت: این عامل بیشتر در مسائل اجتماعی، روانی و فرهنگی مردمان زاگرس نشین که به گوشت دام زنده پیش روی چشم خودشان بیشتر اعتماد دارند ریشه دارد و نه صرفا مباحث معیشتی زیرا تفاوتی در قیمت قصابی ها و کشتار غیرمجاز نیست.

نادری تاکید کرد تنها چیزی که در این زمینه راهگشا است این است که اطلاعات بهداشتی مردم از خطرات کشتار غیرمجاز دام را بالا ببریم و آگاه شوند برای چند هزار تومان ارزان تر خطر انواع بیماری ها انگلی و قارچی را به جان نخرند.

وی ادامه داد: وقتی مقبولیت اجتماعی مراجعه به کشتار غیرمجاز دام از بین برود؛ برخورد با این پدیده کار خیلی راحت تری خواهد شد، بنابراین بحث آموزش و اطلاع رسانی در این زمینه خیلی مهم است.

چند مورد تب کنگو در استان کرمانشاه مشاهده شده است

رییس مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه در بخش پایانی صحبت های خود؛ با اشاره به فصل شیوع بیماری تب کنگو که کنه ها ناقل آن است؛ نسبت به بروز این بیماری به افرادی که با دام سرکار دارند هشدار داد و گفت: باید تمام مواردی که دامپزشکی نسبت به محیط نگهداری دام و سم پاشی دام روی آن تاکید دارد، باید رعایت شود.

نادری با بیان اینکه در سال گذشته موارد ابتلا به بیماری تب کنگو در استان ثبت قطعی شد، این بیماری ما بین انسان و حیوان را کشنده توصیف کرد و از دامداران و مصرف کنندگان گوشت قرمز خواست موارد بهداشتی را رعایت کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha