رئیس مجلس: اقتصاد باید مردمی‌سازی شود‍‌

۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۵۸
کد خبر: 85121712
رئیس مجلس: اقتصاد باید مردمی‌سازی شود‍‌

بیرجند - ایرنا - رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اجازه دهیم مردم در اقتصاد حضور پیدا کنند و به عبارتی اقتصاد باید مردمی‌سازی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدباقر قالیباف روز پنجشنبه در سومین کنگره سرداران و ۱۵۴ شهید شهرستان بشرویه اظهار داشت: با همه وجود تلاش می کنیم که مجلس و دولت در برنامه هفتم به سمت مولدسازی حرکت کنند و تحولی در اقتصاد اتفاق بیفتد.

وی یادآور شد: در اقتصاد باید توکل به خداوند کنیم و روی پای خود بایستیم، جیب برای خودمان ندوخته باشیم و اجازه دهیم مردم در اقتصاد حضور پیدا کنند.

وی با این اعتقاد که مشکلات اقتصادی جامعه امروز مربوط به کمبود امکانات و منابع انسانی نیست افزود: امروز در حوزه تولید دانش که محل تولید ثروت است، بهترین جوانان را در بهترین شرایط سنی داریم که شاید چند سال دیگر این پنجره جمعیتی را نداشته باشیم لذا این فرصت بزرگ در اختیار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ضعف ما در اندیشه‌ها و باورها است که باید به سنت الهی تکیه دهیم و به گونه‌ای مدیریت کنیم که شامل عنایت خداوند متعال شویم لذا امروز به سازمان رزم ما که کارآفرینان و جوانان هستند، باید توجه ‌کنیم و فرصت در اختیار آنان قرار دهیم.

وی گفت: در حوزه اقتصاد باور ما این است که ربا جنگ با خداوند بوده اما آیا این مسائل را رعایت می‌کنیم؟ آیا امروز مدیرانی که به دنبال تغییر نگاه هستند داریم تا فرصت ها را در اختیار جوانان بگذارند.

قالیباف با اشاره به وضعیت تورم در کشور یادآور شد: امروز ۱۲۰ هزار دلار ثروت و بیش از ۲۵ درصد تورم در کشور داریم که یک چالش بوده روزی هم که درآمد کشور از محل نفت ۲۰ هزار دلار بود باز هم ۲۵ درصد تورم داشتیم پس داشتن پول، تورم را کم نمی‌کند.

مردم و جوانان در میدان کار جهادی قرار گیرند

رئیس مجلس یازدهم گفت: جوانان باید این مسئله را مطالبه کنند و در میدان این کار قرار گیرند کما اینکه در مقطع دفاع مقدس همین روحیه حاکم بود.

وی افزود: دانش‌آموزان، دانشجویان و روحانیون بیش از بقیه قشرها به جبهه رفتند و شهید دادند لذا در این مقطع لازم است جوانان بیش از سایر افراد در میدان باشند.

قالیباف اظهار داشت: با همه وجود مجلس و دولت در برنامه هفتم تلاش می‌کند این مبانی را به عنوان پیشران‌های قطعی در دستور کار قرار دهد و از ظرفیت‌های مادی کشور به سمت مولدسازی حرکت کنیم تا تحول در اقتصاد رخ دهد.

وی با اشاره به مشکلات حوزه مسایل اقتصادی گفت: فرهنگ جهادی اگر بر مسایل اقتصاد حاکم شود دستاوردهای زیادی به دست می‌آید که نمود این موضوع را در تفاوت بین صنعت هوا و فضای کشور و صنعت خودروسازی می‌توان مشاهده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تکنولوژی اقتصاد گرفتار تفاوت ۲ فرهنگ بوده که باید توسط جوانان حل شود ادامه داد: در حوزه بازدارندگی نظام سلطه و در راس آن رژیم صهیونیستی جرات فشار نظامی به ایران را ندارند اما در حوزه اقتصاد که ضعف‌هایی داریم دشمن آن را نشانه گرفته و مردم نسبت به باورها و ارزشها شک و تردید دارند.  

قالیباف گفت: در جنگ ترکیبی، دشمن طوری نفوذ کرده که تقابل باور بین نسل‌ها ایجاد شده و هنور نمی‌توانیم پاسخ قانع کننده‌ای به نسل جدید دهیم لذا دشمن از این نقطه فشار وارد می آورد.

وی یادآور شد: بیش از ۲ دهه شده که تکرار می‌کنیم انقلابی و حزب الهی، پیرو حافظ خون شهدا و سرباز رهبری بودن از شاخصه‌های کسی است که خدمتگزار مردم بوده و کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برساند و آسایش و آرامش را از بعد زندگی مادی و معنوی ایجاد کند.

ثبات اقتصادی هدف دولت و مجلس در برنامه هفتم

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مردم باید در میان میدان باشند تا با هم مسیر حل مشکلات را طی کنیم گفت: باید با فرهنگ شهدا و روحیه انقلابی در برابر مشکلات بیاستیم تا با هم مسیر حل مشکلات را طی کنیم و امیدواریم در برنامه هفتم طوری حرکت کنند که آثار ثبات اقتصادی را سال به سال ببینیم و مردم آن را لمس کنند.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس فرماندهی به حضرت امام(ره) برگشت لذا باورهای متکی بر موضوعات مادی و عقلانیت ابزاری کنار گذاشته و عقلانیت منطبق بر سنت‌های الهی جایگزین شد.

قالیباف افزود: خورستان به وسیله ۲ عملیات فتح المبین و بیت المقدس از دست دشمن جدا شد و این عملیات‌ها در فاصله یک سال و اندی انجام شد.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس ما سیم خاردار نداشتیم اما همه مردم جهادی به میدان آمدند، عنوان کرد: از آن پس این مقابله دفاع مقدس نام گرفته نه جنگ زیرا محل جهاد را شناختیم، پس ادبیات و باورها عوض شد.

وی ادامه داد: مردم با جان و مال خود در برابر دشمن ایستادند و لازم است سر تعظیم در برابر این دلاوری فرود آوردیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به خاطر برخی سستی‌های انجام گرفته اکنون گرفتار برخی مشکلات هستیم گفت: عظمت انقلاب و چگونگی چاره اندیشی برای حل مشکلات پیش رو آن دسته از گرفتاری‌هایی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی با اشاره به وضعیت اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی اظهار داشت: بنی صدر رئیس جمهور وقت معتقد بود که زمین بدهیم و زمان بخریم، در زمانی که هیچ امکاناتی در برابر دشمن نداشتیم اما چند ماه اول جنگ با عدم موفقیت رو به رو بودیم.

قالیباف ادامه داد: شهدای دانشجو دی ماه ۵۹ در هویزه به خاک و خون کشیده شدند اما بعد از اینکه بنی صدر از فرماندهی کل قوا حذف شد و منافقان با فضاحت از کشور فرار کردند کمتر از ۲ ماه بعد محاصره آبادان شکسته شد.

از فرهنگ شهدا غفلت نکنیم

 رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: نباید از شهدا و فرهنگ آنها غفلت کنیم و باورها و ارزشها دوران دفاع مقدس در گذر زمان باید حفظ شود زیرا  اگر از فرهنگ‌ها غفلت کنیم جای آن با ضد ارزش‌ها عوض می شود و دشمن به هدف خود خواهد رسید لذا باید فرهنگ ناب آن دوران به خوبی به قشر جوان و نوجوان تبیین شود

وی همچنین با اشاره به سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر افزود: این روز نقطه عطفی در دوران دفاع مقدس و در طول تاریخ ایران بوده و همیشه ماندگار خواهد ماند.

وی یادآور شد: حضور در خراسان جنوبی و شهرستان بشرویه در ایامی که متعلق به شهدا و رزمندگان و ایثارگران است توفیقی بوده که باید قدر دانسته شود.

قالیباف با اشاره به سفر سه سال قبل خود به خراسان جنوبی عنوان کرد: در آن سفر توفیق حضور در بشرویه و طبس را نداشتم اما قول دادم به مردم پرتلاش، قانع و صبور بشرویه که بیش از ۴۰ سال قبل در میدان جنگ حضور دلاورانه داشتند حتما مجدد به این مناطق سفر کنم.

وی یادآور شد: یکی از شهرستان‌هایی که همیشه جبهه را بیش از ظرفیت جمعیتی پشتیبانی کرده بشرویه بوده و امروز همه ما از بُعد معنوی و مادی مدیون شهدا و خانواده آنها و مردم این شهرستان که در روزهای سخت برای حضور در میدان جنگ شتافتند هستیم.

قالیباف عنوان کرد: رها کردن بشرویه از بن بست با احداث جاده طبس به بشرویه هم در دستور کار است که در  ردیف بودجه به آن توجه شده و با جدیت دنبال می‌شود تا در برنامه هفتم هم مورد مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: موضوعات آب، کشاورزی، دامداری و مشکلات پنبه داری بشرویه را هم بررسی کردیم و با جدیت دنبال می‌شود.

در این همایش سه جوان نیروی دریایی اهل شهرستان بشرویه که در ماموریت ناوگروه دور دنیا بودند همچنین جمعی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران با حضور رئیس مجلس تجلیل شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز پس از افتتاح فرودگاه منطقه‌ای شهدای گناباد در خراسان رضوی، با بالگرد وارد بشرویه شد و مورد استقبال استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان قرار گرفت.

وی با حضور در هیات سادات الحسینی فاطمیه بشرویه در سومین کنگره سرداران و ۱۵۴ شهید این شهرستان که برنامه‌های آن از سال گذشته شروع شد، شرکت کرد.

قالیباف عصر امروز برای حضور در نشست شورای اداری غرب خراسان جنوبی به شهرستان طبس سفر می‌کند.

خراسان جنوبی با جمعیت بیش از ۸۰۰ هزار نفر، ۲ هزار شهید را تقدیم انقلاب و میهن اسلامی کرده است.

این استان ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان بشرویه در ۳۰۰ کیلومتری شمال بیرجند است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha