پرواز جاودانه سیمرغ؛ به یاد فاتح ارتفاعات آریا و پادگان ابوذر

نوشهر- ایرنا - چهل و دومین سالروز خلبان شهید علی اکبر قربان شیرودی فاتح گردنه‌ها و ارتفاعات آریا، بازی دراز، می‌مک، دشت ذهاب و پادگان ابوذر در دفاع مقدس امروز پنجشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی و شماری از مسوولان استانی و شهرستانی و اقشار مردم و خانواده معظم شهیدا در زادگاهش شهر شیرود برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، شهیدی که با بیش از یک هزار ساعت پرواز، نام خود را برای همیشه در تاریخ این سرزمین ماندگار کرد و صاحب‌نظران جنگ‌های هوایی، او را از جمله خلبانان صاحب سبک در رزم‌ها و درگیری‌های هوایی و هوانوردی و نامدارترین خلبان جهان نامیده‌اند.
شهید شیرودی می گفت وقتی که پرواز می کنم حالتی دارد که یک نفر عاشق، به طرف معشوق خود می رود. هر آن فکر می کنم که به معشوق خودم نزدیکتر می شوم و وقتی در حال برگشتن هستم هر چند که پروازم موفقیت آمیز بوده باشد، باز مقداری غمگین هستم، چون احساس می کنم هنوز آن طور که باید خالص نشده ام تا مورد قبول خداوند قرار بگیرم.
شیرودی که به روستازاده بودنش افتخار می کرد، خطاب به نزدیکانش می گفت، از قول من به امام بگویید: «امروز در جنگ، مکتب است که می جنگد نه تخصص.»
شهید شیرودی از کرانه های نیلگون دریای خزر خود را به آسمان غرب کشور رساند تا تکلیفش را به اسلام و انقلاب و امام خمینی (ره) ادا نماید.

او می گفت ما برای احیای اسلام می جنگیم و من به نوبه خودم اگر برای اسلام نبود حتی اسلحه به دست نمی گرفتم.

ستاره درخشان دفاع مقدس

شهید چمران یکی از سرداران رشید اسلام در دوران دفاع مقدس و حتی به ویژه جبهه مقاومت با خدمات ارزشمندی که در لبنان برای دفاع از اسلام و اُمت اسلامی در مسیر جبهه مبارزه با استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی در کارنامه خدمت خود ارائه کرد در توصیف جایگاه شهید شیرودی، این شهید بزرگوار را ستاره درخشان جنگ در کردستان معرفی کرد.
شهید شیرودی بیشتر به دنبال داشتن ستاره در آسمان ولایت و دفاع از انقلاب اسلامی بود تا سردوشی های تشویقی. به صاحبنظران امر احیای اسلام و حفظ مملکت اسلامی از اهداف بلند این سردار رشید اسلام بود، حضور در جبهه حق علیه باطل را وظیفه شرعی می‌دانست و با اطاعت از رهبر خود امام راحل، همانند عقابی تیزپرواز دشمن را با شجاعت کم نظیر خود سردرگم و کلافه کرده بود.

پرواز جاودانه سیمرغ؛ به یاد ارتفاعات آریا و پادگان ابوذر

امام راحل: او آمرزیده است/ رهبر معظم انقلاب: تنها نظامی بودند که در نماز جماعت به او اقتدا کردم

رئیس عقیدتی سیاسی وقت هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان خاطره‌ای از امام خمینی (ره) در زمان دریافت خبر شهادت شهید شیرودی، می گوید : امام راحل با شنیدن خبر شهادت رزمندگان و فرماندهان می‌فرمودند؛ خدا بیامرزد این عزیزان ما را، اما وقتی خبر شهادت شهید شیرودی به امام راحل رسید، ایشان فرمودند؛ او آمرزیده است.
حجت الاسلام حسن باقری با بیان جمله‌ای ماندگار از فرمانده معظم کل قوا در زمان دریافت خبر شهادت شهید شیرودی، اظهارداشت: مقام معظم رهبری هم در مورد جایگاه شهید شیرودی فرمودند: «ایشان تنها نظامی بودند که من در نماز جماعت به او اقتدا کردم.»

علی اکبر قربان شیرودی در دی ۱۳۳۴ خورشیدی در روستای بالا شیرود تنکابن در خانواده‌ای کشاورز و متدین دیده به جهان گشود، او دوران ابتدایی تا دبیرستان را در مدارس بالا شیرود، شیرود و تنکابن سپری کرد و پس از پایان تحصیلات دبیرستان برای یافتن کار به تهران رفت و در کنار آن به ادامه تحصیل پرداخت.

شیرودی پس از پایان تحصیلات متوسطه در ۱۳۵۱ خورشیدی وارد ارتش شد و پس از گذراندن مراحل استخدام در هوانیروز، دوره‌ مقدماتی خلبانی را در تهران به پایان رساند. طی کردن دوره خلبانی با بالگرد کبری در پادگان هوانیروز اصفهان و فارغ‌التحصیلی به کسب درجه ستوان‌یاری منجر شد و آغاز مسوولیت وی به طور جدی در عرصه خلبانی بود.

وی پس از پایان دوره خلبانی به استخدام ارتش درآمد و بعد از سه سال خدمت در ارتش به پادگان هوانیروز کرمانشاه منتقل و در آنجا با خلبان احمد کشوری آشنا شد تا اینکه با اوج گیری جریانات انقلاب اسلامی به صفوف راهپیمایان پیوست و تلاش کرد تا مردم را با آرمان های امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی آشنا کند و هنوز هم بسیاری از شهروندان تنکابنی سخنرانی کوبنده و انقلابی این مرد مبارز و خستگی ناپذیر را در میدان مرکزی این شهر به خاطر دارند.

انجام بالاترین پروازهای جنگی در دنیا

شیرودی در چند عملیات پروازی خود تلفات سنگینی را به نیروها و تجهیزات دشمن در نقاط راهبردی غرب کشور وارد کرد. وی در همان مدت کوتاه حضور در دفاع مقدس، توانست رکورد یکی از بالاترین پروازهای جنگ با بالگرد کبرا را در دنیا به نام خودش ثبت کند. او بارها از خطر گلوله‌های دشمن جان سالم به در برد، در حدی که بالگردهای وی بیش از ۴۰‌ بار سانحه داده و بیش از ۳۰۰ مورد اصابت گلوله به بالگردش نیز ثبت شده است.

درباره زمان جنگیدن، مشهور است که روزی شیرودی در کنار هیلکوپتر جنگی اش ایستاده بود و خبرنگاران هر کدام به نوبت با او مصاحبه می‌کردند. در این زمان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران ژاپنی که پرسیده بود، شما تا چه هنگام حاضرید بجنگید؟ شیرودی خندیده سرش را بالا گرفته و گفته است: ما برای خاک نمی‌جنگیم ما برای اسلام می‌جنگیم. تا هر زمان که اسلام در خطر باشد.

این خلبان تیزپرواز پس از چند هزار مأموریت هوایی و انجام بالاترین پروازهای جنگی در دنیا و نجات یافتن از ۳۶۰ خطر مرگ سرانجام در آخرین عملیات پروازی خود در هفتم اردیبهشت ۱۳۶۰ خورشیدی در منطقه بازی دراز، هنگامی که رژیم بعث لشکری زرهی با ۲۵۰ تانک و با پشتیبانی توپخانه و خمپاره‌انداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی، برای بازپس گیری ارتفاعات بازی دراز به طرف سرپل‌ذهاب گسیل داشته بود، به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد. پیکر پاک این شهید والامقام پس از تشیع باشکوه در روستای شیرود تنکابن به خاک سپرده شد.

پرواز جاودانه سیمرغ؛ به یاد ارتفاعات آریا و پادگان ابوذر

دفاع مقدس یادآور عشق بازی مردم ایران

بی شک ولایتمداری، ایمان و شجاعت از شاخص‌های شخصیت شهدایی همچون شهید شیرودی است که باعث شده تا نام این عزیزان در تاریخ ماندگار شود.
امروز به برکت خون شهدا و رهنمود های رهبر فرزانه انقلاب، هزاران سرباز ولایتمدار همچون شهید شیرودی پا به عرصه ظهور نهاده اند و آسمان ایران اسلامی را بیش از پیش درخشان تر کرده اند تا چشم طمع دشمنان این سرزمین مقدس را کور نمایند.
امروز شیرودی های زمان برای رویارویی با دشمن در بالاترین سطح آمادگی قرار دارند تا هرگونه گستاخی دشمنان را به شدت پاسخ دهند.

دفاع مقدس یادآور خاطرات عشق بازی مردم ایران است، عشقی که پایانش نیست و راهش بی انتهاست، آنانی که با مقاومت و نثار جانشان زیباترین تابلوی عشق و ایثار و فداکاری را در تاریخ این مرز و بوم ترسیم کردند.

طلایه داران عاشقی که در برابر هجوم دشمن بعثی به شهادت رسیدند تا انسانیت و دفاع عاشقانه از میهن خویش را در تمدن امروز نوسازی کنند. آنان در تمام لحظات شیرین زندگانی خود، مرگ را طلوع هستی و تبلور الهی دیدند، در عصر نجیب جبهه ها، عشق تنها مقاله خواندنی بود، عشق تنها سروده مردم و رزمندگان بود.

آری - شیرودی ها زنده‌اند، زنده می مانند و زنده خواهند ماند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha