۴ خرداد ۱۴۰۲، ۸:۲۳
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 85121527
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۰ طرح عشایری امسال در اصفهان به بهره برداری می‌رسد

اصفهان - ایرنا - مدیرکل امور عشایر اصفهان از بهره برداری ۶۰ طرح عشایری به ویژه پروژه‌های زیرساختی در این استان در سالجاری خبر داد.

مختار اسفندیاری، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پروژه‌های مرتبط با آب و خاک، سوخت رسانی، آبرسانی، جاده سازی و آموزش و ترویجی بخش اعظم این طرح ها را شامل می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت تخصیص به موقع اعتبارات ادامه داد: پیش بینی ما تحقق ۶۰ میلیارد تومان برای اجرا و تکمیل طرح‌های سال ۱۴۰۲ است.

مدیرکل امور عشایر اصفهان تصریح کرد: جاده سازی از جمله طرح‌هاییست که در سالجاری برای آن برنامه ریزی شده است، از یک سو احداث جاده های اصلی و و تیغ زنی جاده‌های روستایی و عشایری از طرف دیگر برای ماه‌های پیش رو دنبال خواهد شد.

اسفندیاری درباره طرح‌های مرتبط با آب نیز گفت: ساخت استخر ذخیره آب در نواحی که داری چشمه است، احداث ایستگاه پمپاژ آب و حفر چاه از جمله دیگر اقداماتیست که در طرح های سالجاری قرار داده ایم.

وی خاطرنشان کرد: آموزش‌های عمومی و مهارت های فنی و حرفه ای به خصوص در زمینه تولید و برداشت گیاهان دارویی ، در درآمدسازی این قشر نقش بسزایی دارد.

به گزارش ایرنا،شمار عشایر استان اصفهان بالغ بر ۶۰ هزار نفر در قالب ۱۱ هزار خانوار است، عشایر ایل بختیاری از خوزستان به شهرستان‌های فریدونشهر، چادگان و فریدن در غرب اصفهان کوچ می‌کنند و عشایر ایل قشقایی از بوشهر، فارس و کهگیلویه و بویراحمد رهسپار شهرستان‌های سمیرم، دهاقان و شهرضا در جنوب استان می‌شوند، همچنین عشایر عرب جرقویه در شهرستان جرقویه در شرق اصفهان سکونت دارند.

۶.۳ میلیون هکتار از ۹.۷ میلیون هکتار منابع طبیعی استان اصفهان را مراتع تشکیل می‌دهد و حفظ و احیای این داشته‌های با ارزش طبیعی، اهمیت زیادی دارد و همگان باید در باره آن احساس مسوولیت داشته باشند.

۵.۶ میلیون هکتار معادل ۸۹ درصد از مراتع این استان تراکم گیاهی و میزان علوفه کمی دارد و به اصطلاح فقیر است، تنها ۱۱ درصد از مراتع این استان از وضعیت نیمه متراکم و متراکم برخوردار است و علوفه و پوشش گیاهی قابل ملاحظه‌ای در آن به چشم می‌خورد.

این استان حدود ۲.۲ میلیون واحد دامی دارد اما منابع طبیعی و مراتع استان تنها جوابگوی چرای ۱.۲ میلیون واحد دامی است، بنابراین یک میلیون واحد دامی مازاد، بار اضافه بر عرصه‌های طبیعی این خطه تحمیل می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha