مسابقات دادگاه نمادین دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد

مشهد- ایرنا- مرحله نخست مسابقات دادگاه نمادین یا شبیه‌سازی شده(موت کورت) دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی عصر چهارشنبه با حضور مسوولان قضایی و اساتید برجسته حقوقی کشور در مشهد برگزار شد.

دبیر انجمن علمی حقوق و علوم قضایی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد عصر چهارشنبه در حاشیه برگزاری این مسابقات به خبرنگار ایرنا گفت: این مسابقات بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با موضوعات سرقت و کلاه برداری و با حضور دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی به مدت ۲ روز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار می‌شود.

دکتر مجتبی زاهدیان افزود: این مسابقات با هدف ارتقای سطح علمی و عملی دانشجویان رشته حقوق و تقویت قدرت استدلال و دفاع آنها در ارائه لوایح شفاهی و کتبی حقوقی برپا شده است.

وی ادامه داد: ایجاد انگیزه و حس رقابت سالم میان دانشجویان نیز از دیگر اهداف این مسابقات است که با هدایت و همراهی گروه حقوق واحدهای دانشگاه‌ آزاد اسلامی خراسان رضوی طراحی و طی چند مرحله توسط انجمن علمی گروه حقوق و دبیرخانه مربوطه برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

مسابقات دادگاه نمادین دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد

دبیر انجمن علمی حقوق و علوم قضایی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه اولین دوره از مسابقات دادگاه شبیه‌سازی شده (موت کورت) خراسان رضوی در سه مرحله در حال برپایی است، افزود: نخستین مرحله این دوره از مسابقات امروز و فردا پنجشنبه طی ۲ مسابقه با حضور تعدادی دانشجوی شرکت کننده در قالب هشت تیم برگزار می‌شود.

زاهدیان ادامه داد: از میان تیم‌های شرکت کننده، چهار تیم به عنوان برگزیده انتخاب خواهند شد و در دومین مرحله این دور از مسابقات به مسابقه می‌پردازند که از بین آنها ۲ تیم انتخاب می شوند و به مرحله دوم این دور از مسابقات، راه می‌یابند.

دبیر انجمن علمی حقوق و علوم قضایی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اظهار داشت: داوری این دور از مسابقات را ۶ تن از قضات و وکلا شامل قضات کیفری یک ویژه قتل و تجدید نظر استان خراسان رضوی بر عهده دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در نخستین مرحله از اولین دوره مسابقات دادگاه شبیه‌سازی شده (موت کورت) خراسان رضوی که با حضور مسوولان، استادان، هیات داوران و جمعی از دانشجویان برگزار شد، تیم‌های شرکت‌کننده ضمن ارائه لوایح دفاعی کتبی خود به محضر دادگاه، به عنوان وکیل شکات یا متهم، به دفاع شفاهی و پاسخ به سوالات هیات هفت نفره قضات پرداختند و در نهایت از چهار تیم شرکت کننده ۲ تیم‌، توسط هیات قضات به عنوان تیم‌های برتر معرفی شدند.

دادگاه تمرینی یا دادگاه شبیه‌سازی شده فعالیتی دانشجویی است که در آن شرکت‌کنندگان تلاش می‌کنند فرایند یک دادگاه واقعی را از طریق نوشتن لایحه و دفاعیه و ارائه حضوری این لوایح در برابر قضات یا هیات داوران اجرا کنند. شبیه‌سازی دادگاه‌ها یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌های دانشکده‌های حقوق محسوب می‌شود که در سطح ملی و بین‌المللی برگزار و اجرا می‌شود.
اولین دادگاه نمادین یا دادگاه شبیه سازی شده (موت کورت) با موضوع قتل را دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ با عنوان "دادگاه نمادین محاکمه عاملان ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی" توسط گروه حقوق و با حضور دانشجویان مقطع کارشناسی رشته حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی این دانشگاه در مشهد برگزار کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha