۷۰ درصد داروهای دامپزشکی مورد نیاز، تولید داخل است

سمنان- ایرنا- مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: حدود ۷۰ درصد از داروهای دامپزشکی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و کشور در این زمینه توانمندی قابل توجهی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدسعید حسینی روز چهارشنبه به خبرنگاران در سمنان ابراز داشت: یکهزار و ۸۰۰ محصول داروی دامپزشکی در کشور وجود دارد که ۷۰ درصد در کشور تولید می شود.

وی با اشاره به ۸۶ نوع واکسن مورد نیاز دامپزشکی کشور، افزود: ۹۵ درصد واکسن های دامی مورد نیاز کشور تولید داخلی است، ولی با توجه به شرایط کنونی، بیشتر واکسن‌های طیور وارداتی است.

مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور به فعالیت ۲۵۰ کارخانه تولید داروهای دامپزشکی در کشور اشاره و اضافه کرد: این واحدهای تولیداتی از نوع واکسن، مکمل و افزودنی های خوراک دام دارند و کشور در این زمینه توانمند محسوب می‌شود و وضعیت تولید در این واحدها مطلوب است.

حسینی با اشاره به ورود شرکتهای دانش بنیان به عرصه تولید داروهای دامپزشکی از نوع واکسن، تصریح کرد: ۳۹ شرکت فعال دانش بنیان و فناور اکنون در کشور تولید واکسن و داروی دامپزشکی دارند و حدود ۲۲۰ پروانه و محصول دارویی در کشور برای این واحدهای دانش‌بنیان صادر شده است.

وی به وابستگی کشور به واردات واکسن های طیور اشاره و خاطرنشان کرد: یکی دو سال اخیر تعدادی شرکت دانش بنیان ورود کرده اند تا درصد وابستگی کشور در این بخش کاهش یابد و سازمان دامپزشکی حمایت جدی از شرکتهای دانش بنیان دارد و رویکرد کنونی، حمایت از تولیدمحوربودن واحدها است.

وی تاکید کرد: سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۰۰ پروانه تولید محصول داروهای دامپزشکی در کشور صادر شد که نسبت به سال قبلش به تعداد ۲۹۰ مورد، افزایش قابل توجهی داشت.

مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور، هدف صادراتی تولیدات داروهای دامی کشور را ۱۵ کشور برشمرد.

استان سمنان با ۱۸ کارخانه تولید داروی دامپزشکی ، ۳۰۳ قلم داروی دام و طیور تولید می کند که از لحاظ حجم در جایگاه برتر کشوری قرار دارد و با تولید بیش از ۵۰ درصد نیاز داروهای دامی کشور، قطب تولید داروی دامپزشکی ایران محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha