۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۰۱
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85120862
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرماندار: جلوی تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در دزفول گرفته می‌شود

دزفول – ایرنا – معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه شهرستان دزفول با تاکید بر لزوم مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی گفت: سیاستگذاری غلط سال‌های گذشته متاسفانه موجب شد تا بخشی از بهترین زمین‌های کشاورزی دزفول به مناطق مسکونی تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، علیرضا خردمند عصر پنجشنبه در آیین آغاز به کار یگان حفاظت اراضی کشاورزی شهرستان دزفول در سالن نشست‌های جهاد کشاورزی این شهرستان، تاکید کرد: مقابله با تغییر کاربری اراضی مطالبه جدی مردم دزفول از مسوولان است.

وی تغییر کاربری زمین‌های کلاس یک دزفول به ساختمان و منطقه مسکونی را تهدیدی برای آینده کشاورزی دزفول دانست و ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته زمین‌های مرغوب دزفول که در کشور و بلکه دنیا کم نظیر هستند به سادگی به مناطق مسکونی تبدیل شده‌اند.

فرماندار ویژه شهرستان دزفول بیان کرد: ایجاد یگان حفاظت اراضی کشاورزی دزفول اقدامی مثبت برای حراست و صیانت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری این اراضی است.

وی با اشاره به فعال شدن مرز هوایی دزفول در روزهای اخیر گفت: فعال شدن مرز هوایی موجب رونق بیشتر کشاورزی و ترغیب کشاورزان برای افزایش تولید می‌شود که این خود مانعی برای تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی است.

خردمند با بیان اینکه داشتن زمین‌های مرغوب و آب فراوان، دزفول را به قطب کشاورزی در کشور تبدیل کرده است، افزود: رونق گرفتن تولید و کشاورزی و فراهم شدن بستر صادرات محصولات کشاورزی موجب ترغیب کشاورزان برای افزایش تولید و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی می‌شود.

یگان حفاظت، مسوول حراست از اراضی کشاورزی است

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست گفت: اگرچه قوانین حراست از زمین‌های کشاورزی در مقابل تغییر کاربری‌ها از دهه ۷۰ در کشور تدوین شده است ولی حفظ کاربری اراضی کشاورزی از سال ۱۳۹۷ و با دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشکیل یگان‌های حفاظت اراضی کشاورزی به طور جدی در سطح ملی پیگیری شد.

جهان‌شیر سراج الدین میرقائد افزود: دزفول با وسعت زیاد دارای بالاترین ارزش افزوده زمین در کل خوزستان است به همین دلیل ایجاد یگان حفاظت اراضی کشاورزی در این شهرستان ضرورت داشت.

وی با بیان اینکه یگان حفاظت اراضی کشاورزی دزفول به عنوان چهارمین یگان جهاد کشاورزی خوزستان است که امروز به طور رسمی آغاز به کار کرد، اظهارکرد: پیشگیری و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی اولویت فعالیت یگان حفاظت اراضی کشاورزی است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: دزفول در سطح خوزستان و خوزستان نیز در کشور بالاترین آمار برداشت گندم را به ثبت رسانده‌اند که این نشان دهنده اهمیت حراست از اراضی کشاورزی در این شهرستان برای تامین امنیت غذایی استان و کشور است.

شهرستان دزفول حدود پنج هزار هکتار باغ مرکبات دارد که ویلاسازی در این باغ‌ها به یکی از چالش‌های بخش کشاورزی شهرستان تبدیل شده است.

قطعه بندی زمین های کشاورزی و تبدیل آنها به باغ ویلا در سالهای اخیر به عنوان یکی از معضلات حوزه کشاورزی در دزفول مطرح بوده است. افزون بر ۱۵ هزار باغ ویلا در شهرستان دزفول وجود دارد.

به گزارش ایرنا، به گواه آمار، دزفول تنها شهر اشغال نشده‌ای است که مورد شدیدترین حملات موشکی و بمباران هوایی و زمینی قرار گرفت اما هرگز تسلیم نشد.
رژیم بعث عراق در مدت هشت سال جنگ، ۱۷۶ موشک غول پیکر «فراگ ۷ و اسکاد» به شهر دزفول شلیک کرد.
هواپیماهای دشمن ۴۸۹ بمب و راکت بر سر مردم بی دفاع شهر فرو ریختند و آتش بارهای عراق با شلیک پنج هزار و ۸۲۱ گلوله توپ نقاط مختلف شهر را هدف قرار داد اما با این همه خسارت، مردم دزفول با تقدیم ۲ هزار و ۶۰۰ شهید، چهار هزار جانباز، ۴۵۲ آزاده سرافراز و ۱۴۷ مفقود و جاویدالاثر حماسه مقاومت و پایداری را در تاریخ درخشان انقلاب اسلامی ایران جاودان ساخت.
به پاس این پایداری در هفتمین سال جنگ تحمیلی، به پیشنهاد دولت وقت، دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت کشور معرفی و در چهارم خرداد ۱۳۶۶ لوح زرینی به مردم دزفول اعطا شد.
همچنین چهارم خرداد به نام روز مقاومت و پایداری مردم دزفول در تقویم جمهوری اسلامی نامگذاری شد.

امسال برگزاری ۲۰۰ برنامه متنوع فرهنگی، هنری، ورزشی به مناسبت چهارم خرداد، روز مقاومت و پایداری - روز دزفول در این شهرستان تدارک دیده شده است. همچنین ۷۰ طرح عمرانی در زمینه درمانی، ورزش و گازرسانی به مناسبت این روز در دزفول افتتاح یا کلنگ زنی می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha