صادرات کالا از مرز رسمی پرویزخان ۲۳ درصد رشد داشته است

قصرشیرین - ایرنا- مدیرکل گمرک پرویزخان گفت: صادرات کالا از ابتدای امسال تاکنون از این مرز رسمی به عنوان شاهراه اقتصادی ۲۳ درصد رشد وزنی داشته است.

«قاسم مطلبی» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ماه در مجموع ۱۸۶ میلیون دلار کالا به ارزش وزنی ۴۵۷ هزار تن به عراق صادر شد.

وی اظهار کرد: ارزش ریالی کالاهای صادر شده از مرز رسمی پرویزخان از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری نیز ۱۹ درصد بوده است.

مدیرکل گمرک پرویزخان در ادامه گفت: عمده کالاهای صادر شده از این مرز رسمی به عراق را، میوه و تره بار، لبنیات، کیک و کلوچه، مصنوعات فلزی، مصنوعات پلاستیکی، سنگ، کاشی و مصالح ساختمانی و واردات را شامل ضایعات آلومینیوم و پلاستیک بیان کرد.

مطلبی، اضافه کرد: مجموع تجارت خارجی از مرز رسمی پرویزخان در ۲ماه سپری شده امسال ۷۳۵ میلیون دلار بوده و ارزش وزنی مجموع تجارت خارجی ۸۶۸ هزارتن بوده که در قالب ۱۱ هزار اظهار نامه صورت گرفته است.

او ادامه داد: تجارت خارجی در مجموع شامل صادرات، واردات، ورود موقت و خروج موقت، ترانزیت مبدا و ترانزیت مقصد است.

به گزارش ایرنا در سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران از طریق مرزهای زمینی خود، ۶ میلیارد و ۴۹۳ میلیون و ۹۹۵ هزارو ۲ دلار کالا به وزن ۱۶ میلیون و ۸۸۳ هزارو ۵۹۷ تن به کشور عراق صادرات داشته که سهم استان کرمانشاه از مجموع صادرات کشورمان به عراق را ۲ میلیارد و ۶۷۳ میلیون و هفت هزار و ۹۸۸ دلار کالا با وزن ۶ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۵۷۷ تن بوده که در بین گمرکات استان کرمانشاه گمرک پرویزخان بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده است.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha