توافق هند و استرالیا درباره تجارت مواد معدنی و انرژی‌های تجدیدپذیر

تهران- ایرنا- استرالیا و هند در راستای روابط اقتصادی نزدیک تر و همکاری در تجارت مواد معدنی حیاتی توافقنامه‌ای در این زمینه امضا کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از رویترز، نخست وزیر استرالیا، «آنتونی آلبانیز»، با «نارندرا مودی»، همتای هندی خود در سیدنی دیدار کرد تا در مورد امنیت منطقه ای و روابط اقتصادی گفتگو کند و در این دیدار، یک قرارداد مهاجرت برای تقویت سفر دانشجویان هندی و تجار به استرالیا امضا شد.

آلبانیز پس از دیدار دوجانبه با مودی به خبرنگاران گفت: رهبران چهارگانه برای یک منطقه باز، باثبات، امن و مرفه هند و اقیانوس آرام، تلاش می‌کنند، جایی که همه کشورهای کوچک و بزرگ از تعادل منطقه ای که صلح را حفظ می کند، سود می برند.

نخست وزیر هند و استرالیا، در مورد تجارت، مهاجرت و انرژی های تجدید پذیر گفتگو کردند و دو کشور یک کارگروه هیدروژن برای گسترش همکاری در زمینه انرژی پاک ایجاد کردند.

استرالیا که بزرگترین شریک تجاری‌اش چین است، به دنبال تنوع بخشیدن به بازارهای صادراتی خود از جمله ایجاد روابط تجاری نزدیکتر با هند است.

هند ششمین شریک تجاری بزرگ استرالیا است، در حالی که حدود ۷۵۰ هزار نفر در استرالیا ادعا می کنند که نسب هندی دارند.

مودی اظهار داشت با آلبانیز در مورد افزایش همکاری در زمینه معادن و مواد معدنی حیاتی گفتگو کرده اند و برای یک توافقنامه همکاری اقتصادی جامع تلاش خواهند کرد.

او به خبرنگاران گفت: ما در مورد ارتقای شراکت استراتژیک جامع استرالیا و هند در دهه آینده صحبت کردیم.

مودی با اشاره به مهاجران هندی در استرالیا، که دومین گروه بزرگ، با رشد سریع از مهاجران در این کشور است، گفت: یک توافقنامه مهاجرت پل زندگی میان ما را تقویت خواهد کرد.

آلبانیز قبلاً در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: صدها هزار دانش آموز هندی توانسته اند در اینجا در استرالیا به آموزش دسترسی داشته باشند، که نتیجه آن برای اقتصاد استرالیا خوب بود.

مودی گفت: روابط دوجانبه بین استرالیا و هند به اوج جدیدی رسیده است و تعاملات در سطح بالا ثابت بوده و از سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است.

مودی برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ و دو ماه پس از سفر آلبانیز به هند از استرالیا دیدار می کند.

هند و استرالیا اعضای گروه کشورهای کواد (چهارگانه) هستند که شامل ژاپن و ایالات متحده نیز می شود. مودی پس از لغو نشست رهبران کواد در سیدنی، به دلیل این که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از نشست گروه هفت در توکیو به واشنگتن بازگشت، برنامه سفر استرالیا را لغو نکرد.

روز سه‌شنبه، هزاران هندی خارج از کشور در یک گردهمایی در یکی از بزرگترین میدان‌های ورزشی سیدنی، مودی را تشویق کردند، مودی به دنبال استفاده از محبوبیت خود در میان هندی‌های خارج‌شده برای افزایش حمایت در داخل کشور قبل از انتخابات عمومی سال آینده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha