همایش نغمه‌های رضوی سرحد در پنج شهرستان خراسان رضوی در حال برگزاری است

مشهد-ایرنا- مسوول گروه هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: همزمان با دهه کرامت همایش "نغمه های رضوی سرحد" که تبلور ظرفیتهای هنرمندان موسیقی مقامی استان در مدح و ثنای پروردگار و بزرگان دین است در پنج شهرستان استان در حال برگزاری است.

جواد روشندل روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: همایش "نغمه های رضوی سرحد" آوردگاهی از هنرمندان موسیقی مقامی شهرستانهای خواف، تایباد، باخرز، تربت جام و صالح آباد است که ظرفیت این موسیقی را در این مرز جغرافیایی تا کشور همسایه نشان می دهد که وجه تسمیه اش سرحد است.

وی اضافه کرد: "سرحد" از یک سو حد و مرز جغرافیایی ما را با کشورهای همسایه بیان می کند و وجه تسمیه دیگر آن یکی از مهمترین مقام ها از موسیقی مقامی به نام "سرحد" است که اگر در دیگر مناطق جغرافیایی کسی به این نعمه آواز می خواند یا اجرای موسیقی داشت می گفتند که "سرحدی" می خواند یا موسیقی "سرحدی" دارد.

مسوول گروه هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت:صندوق اعتباری هنر نیز با رویکرد محرومیت زدایی وزارتخانه که در واقع به معیشت و مشکلات و مسایل هنرمندان توجه دارد از رویداد نغمه های رضوی سرحد پشتیبانی خوبی کرد تا از اصحاب فرهنگ و هنر تجلیل خوبی به عمل آید.

روشندل افزود: نگاه به موسیقی مقامی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در بین گونه های دیگر موسیقی رویکرد غالب است و از این رو به تقویت موسیقی مقامی توجه ویژه می شود، زیرا موسیقی مقامی، معناگرا و مرتبط با زندگی و کار و ترویج فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت بوده و در آغازین همایش نغمه های رضوی سرحد به یقین دیدیم که تمام اجراها مملو از ذکر و مناقب و همدلی خوانی و ستایش خوانی ها در وصف ائمه اطهار و خداوند متعال است به ویژه این که ارادت اهالی شهرستانهای مزبور که اغلب اهل تسنن هستند را در قالب موسیقی مقامی به امام رضا(ع) نشان می دهد.

همایش نغمه‌های رضوی سرحد در پنج شهرستان خراسان رضوی در حال برگزاری است

مسوول گروه هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: هدف دیگری که در برگزاری همایش "نغمه های موسیقی سرحد" دنبال می شد، تجلیل و گرامیداشت یاد اساتیدی در موسیقی مقامی است که از بین ما رفته اند که در نخستین روز از این رویداد در تربت جام، یاد و خاطره دو استاد فقید موسیقی مقامی استان "برات دلپذیر" و "محمد دلپذیر" که از نوازندگان دهل و سرنا بودند، با حضور خانواده هایشان گرامی داشته شد.

روشندل اضافه کرد: این رویداد در خواف نیز با تکریم و گرامیداشت یاد و خاطره دوتارنواز معروف جهان "عثمان محمدپرست" که از هنرش خیر و نیکی را به یادگار گذاشت و با جامعه یاوری توانست در مسیر اهداف خیرخواهانه و مدرسه سازی، از نوا و سازش استفاده کند برگزار شد.

وی اظهار کرد: برگزاری همایش "نغمه های رضوی سرحد" تا پایان دهه کرامت در سایر شهرستانهایی که خاستگاه موسیقی مقامی خراسان رضوی هستند، ادامه می یابد و هر شب بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر از دوستداران موسیقی در این همایش حضور یافته و به نوای موسیقیایی استادان این هنر گوش فرا می دهند همچنین در مجموع ۴۰۰ نفر از نوازندگان موسیقی مقامی در اجراهای تک نوازی و گروه نوازی در این رویداد حضور می یابند و برای مردم و شهروندان خود می نوازند و می خوانند.

به گفته مسئول گروه هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مراسم پایانی همایش "نغمه های رضوی سرحد" هشتم خرداد ماه با حضور مسوولان کشوری برگزار می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha