کمبود جا و سالن غیراستاندارد، مشکل چند دهه‌ای هواداران بسکتبال گرگان

گرگان - ایرنا - بسکتبال گرگان از دهه‌های قبل تاکنون حضوری موفقیت آمیز در این رشته داشت و عناوین کشوری زیادی را هم به دست آورد اما نبود سالن مناسب با گنجایش کافی برای تماشاگران، یکی از مشکلات قدیمی این رشته در مرکز گلستان به شمار می‌رود که هنوز برای حل آن چاره‌اندیشی نشده است.

به گزارش ایرنا، از دهه‌های قبل که گرگان با پرسپولیس و شاهین در لیگ برتر بسکتبال ایران حضور داشت تا لیگ امسال که شهرداری برای سومین سال متوالی قهرمان ایران شد، نبود جای کافی برای نشستن، دغدغه هواداران تیم‌های گرگان در بسکتبال ایران بود که با گذشت دهه‌ها هنوز راهی برای پایان دادن به آن پیدا نشد.

هواداران گرگانی آنقدر در حمایت از تیم شهر خود پشتکار داشتند و در روزهای سخت و حتی افول و نزول، از آن پشتیبانی کردند که در ورزش ایران به عنوان «پایتخت هواداران بسکتبال ایران» شناخته می‌شوند و با تشویق‌های بی‌امان در سالن مملو از جمعیت، روز را برای حریفان به شب تار و تیره تبدیل می‌کنند.

میزبان بازی های بسکتبال تیم های گرگان هم سالن امام خمینی (ره) است. سالنی با ظرفیت ۲ هزار و ۷۰۰ نفره که به دلیل نبود جای کافی، هواداران را مجبور می‌کند برای تماشای بازی تیم مورد علاقه خود چند ساعت قبل از شروع مسابقه، وارد سالن شوند و اینگونه هزاران ساعت از وقت دوستداران ورزش گرگان به هدر برود.

نمونه آخر این اتفاقات در بازی فینال لیگ برتر فصل گذشته مقابل کاله آمل رخ داد. دوستداران تیم شهرداری گرگان چهار ساعت قبل از شروع مسابقه در صف تهیه بلیط ایستادند و وارد سالن شدند در حالی که به تعداد بلیط‌های فروخته شده، هواداران پشت در ماندند و راهی برای تماشای فینال از نزدیک پیدا نکردند.

قدمت تقاضای گرگانی ها برای برخورداری از سالن مناسب با ظرفیت بیشتر برای تماشاگران گویا به اندازه سال های حضور تیم های این شهر در لیگ بسکتبال ایران است.

شعار «سالن ما کوچیکه – گرگانی جا ندارد» از دهه‌های قبل در این سالن شنیده می شود و هوادران همواره خواهان احداث جایی بزرگ‌تر برای تماشای مسابقات تیم مورد علاقه خود هستند.

ورزش گرگان البته فقط در بسکتبال خلاصه نمی‌شود . در فصل قبل لیگ برتر والیبال، تیم پاس گرگان هم با مشکل کمبود فضای مناسب برای هوادران مواجه بود و بازی های خانگی این تیم شاهد علاقمندان زیاد حتی از شهرهای اطراف داشت.

کمبود جا و سالن غیراستاندارد، مشکل چند دهه‌ای هواداران بسکتبال گرگان

تیم بسکتبال گرگان از قدیمی‌ترین و ریشه‌دارترین تیم‌های بسکتبال کشور است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در سطوح و جام‌ها و لیگ‌های مختلف حضور داشته و از سال ۱۳۷۸ تاکنون با نام شهرداری گرگان توانسته سه قهرمانی متوالی، یک نائب قهرمانی و یک سومی به دست آورد.

در سال ۱۳۴۲، سالن بسکتبال آزادی گرگان این شهر با ظرفیت هزار نفر ساخته شد و تا سال ها این سالن میزبان دوستداران بسکتبال بود.

قدمت تقاضای گرگانی ها برای برخورداری از سالن مناسب با ظرفیت بیشتر برای تماشاگران گویا به اندازه سال های حضور تیم های این شهر در لیگ بسکتبال ایران است.

افزایش علاقمندان برای تماشای بازی بسکتبال تیم های گرگان، مسوولان را به فکر ساخت جایی برای ظرفیت بیشتر انداخت و در نتیجه آن سالن جدید با ظرفیت ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در سال ۱۳۷۸ به بهره‌برداری رسیدو از آن زمان تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این سالن شاید در آن زمان جوابگوی نیاز هواداران گرگان بود اما افزایش فراوان جمعیت در کنار ایجاد علاقه بیشتر در جوانان برای تماشای بازی‌های بسکتبال، ساخت مکان جدید با ظرفیت بیشتر را ضروری کرد

ظرفیت کم سالن امام خمینی (ره) مجموعه ورزشی آزادی گرگان و جمعیت چندین هزار نفری علاقمندان برای تماشای مسابقات تیم بسکتبال شهرداری گرگان در پنج فصل اخیر آرام آرام خود را نمایان کرد.

در کنار پاسخگو نبودن ظرفیت این سالن، باید به مشکلات زیرساختی این مکان مانند خرابی سرویس‌های بهداشتی، خراب بودن هواکش‌ها و چیلرهای سرمایشی و گرمایشی و نبود بوفه و آب سردکن اشاره کرد که باعث گلایه و اعتراض همیشگی هواداران است.

کمبود جا و سالن غیراستاندارد، مشکل چند دهه‌ای هواداران بسکتبال گرگان
سالن ورزشی ۶ هزار نفره در حال ساخت گرگان

سالن ۶ هزار نفری هم پاسخگوی هواداران گرگان نیست

یکی از هواداران قدیمی بسکتبال گرگان گفت: ظرفیت سالن فعلی گرگان پاسخگوی نیاز هواداران فراوان این تیم نیست و باید فکر اساسی برای حل آن کرد.

حسین شایان‌پناه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هواداران برای تماشای بازی بسکتبال شهرداری در گرگان لحظه‌شماری می‌کنند و حیف است که از حضور این مشتاقان در سالن و تماشا کردن از نزدیک، محروم باشیم.

رییس کانون هواداران بسکتبال گرگان گفت: مردم گرگان در شرایط فعلی به بهره‌برداری از سالن در حال ساخت با ظرفیت ۶ هزار نفر هم راضی نیستند و با توجه به افزایش روز افزون هواداران باید سالنی با ظرفیت به مراتب بیشتر در گرگان ساخته شود.

یکی دیگر از هواداران قدیمی بسکتبال گرگان گفت: جمعیت گرگان افزایش یافته و به همین نسبت تعداد هواداران بسکتبال بیشتر شده و سالنی که ۲۵ سال از عمر آن می‌گذرد دیگر پاسخگوی نیاز شهر گرگان و این هواداران نیست.

امید علیزاده ادامه داد: داشتن یک سالن استاندارد با ظرفیت بسیار بیشتر از سالن فعلی، به نفع استان است و می‌توانیم میزبان مسابقات و تورنمنت‌های بین‌المللی در همه رشته‌ها باشیم.

یکی دیگر از هواداران بسکتبال گرگان گفت: سالن چیلر و تهویه ندارد و ظرفیت آن برای این میزان مشتاق و علاقمند کم است.

سعید ذاکری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نبود سرویس بهداشتی مناسب و قطع بودن آب، از دیگر مشکلات سالن فعلی بسکتبال گرگان است و از مسوولان تقاضا داریم، به این مسائل رسیدگی کنند.

ذاکری تاکید کرد: بهره‌برداری از سالن ۶ هزاری در حال ساخت گرگان پاسخگوی نیاز هواداران بسکتبال این شهر نیست و بهتر است مسوولان از حالا به فکر افزایش ظرفیت این سالن باشند.

یک خبرنگار ورزشی بسکتبال گرگان گفت: تعداد هواداران بسکتبال گرگان از دهه های گذشته هم زیاد بود تا حدی که در آن سال ها هم ظرفیت سالن تکمیل می‌شد و بسیاری از هواداران راهی به داخل سالن پیدا نمی‌کردند.

بهنام نیک‌پیام در گفت و گو با خبرنگارایرنا بیان کرد: تعداد علاقمندان بسکتبال رو به افزایش است اما سالن مسابقه حتی به اندازه یک سانتیمتر هم تغییری نکرد.

این خبرنگار ورزشی‌نویس گفت: مسوولان باید طوری برنامه‌ریزی کنند، که افراد مختلف با هر سختی و مشقت خود را به سالن می‌رسانند، بتوانند به راحتی وارد سالن شوند.

نیک‌پیام افزود: کارشناسان و متخصصان بسکتبال می‌دانند سالن ورزشی ۶ هزار نفری در حال ساخت گرگان نیاز هواداران بسکتبال گرگان را تامین نمی‌کند و ظرفیت آن باید بیشتر شود.

رییس هیات بسکتبال گلستان در خصوص مسائل مطرح شده گفت: سالنی که ۲۵ سال قبل احداث شده، جوابگو جمعیت فعلی نیست.

حمیدرضا کلاسنگیانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: انتظار داریم استاندار گلستان، همانطور که در مساله پتروشیمی گلستان، طرح گردشگری جزیره آشوراده و لایروبی خلیج گرگان از ابتدای دولت سیزدهم، بطور جدی وارد شد، با هم‌فکری متقابل با مجموعه معاونان تخصصی و مدیران و کارشناسان حوزه ورزش، پروژه سالن ۶ هزار نفری گرگان را به سرانجام برسانند.

رییس هیات بسکتبال گلستان گفت: نیاز است، مسوولان ارشد استانی و شهرستانی در کنار نمایندگان مجلس برای تسریع در روند احداث پروژه سالن ۶ هزار نفری و حتی افزایش ظرفیت آن در کنار هم جمع شوند و با تلاش و همت مضاعف، زودتر از موعد مقرر این پروژه را به ثمر برسانند.

کمبود جا و سالن غیراستاندارد، مشکل چند دهه‌ای هواداران بسکتبال گرگان
سالن ورزشی ۶ هزار نفره در حال ساخت گرگان

وی خاطرنشان کرد: با توجه به استاندارد نبودن سالن فعلی برای مسابقات آسیایی و انتقال میزبانی امسال شهرداری گرگان از رقبای آسیایی به تهران، مسوولان شهری و استانی متحد شدند مشکلات میزبانی از بازی های آسیایی تیم شهرداری در فصل بعد را برطرف کنند.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان هم گفت: تکمیل پروژه سالن ۶ هزار نفری مجموعه ورزشی شهدای کریم‌آباد گرگان از مصوبات دور اول سفر رییس جمهور به گلستان است و با توجه به افزایش قیمت‌ها و اعتیارات مورد نیاز، پیش بینی شده تا برای تسریع در پیشرفت ساخت، در دور دوم سفر نیز مصوبه‌ای در این خصوص در نظر گرفته شود.

با توجه به استاندارد نبودن سالن فعلی برای مسابقات آسیایی و انتقال میزبانی امسال شهرداری گرگان از رقبای آسیایی به تهران، مسوولان شهری و استانی متحد شدند مشکلات میزبانی از بازی های آسیایی تیم شهرداری در فصل بعد را برطرف کنند.

حمیدرضا آقاملایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: البته با توجه به این حجم هوادار در سالن و فینال امسال، شهرداری و شورای اسلامی گرگان نیز برای سرعت بخشیدن به تکمیل این پروژه، کمک خواهند کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان گلستان هم گفت: پروژه تکمیل احداث سالن ۶ هزار نفری گرگان که از سالیان بسیار دور برزمین مانده بود، در دولت سیزدهم و همزمان با سفر رییس جمهور به استان، مصوبه هزار و ۵۵۰ میلیارد ریالی داشت.

قاسمعلی برزمینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ابتدا قرار بود این پروژه پس از تخصیص اعتبار، سه ساله احداث شود، اما با توجه به اهمیت تکمیل این پروژه که نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد، مدت زمان سه سال به ۲ سال کاهش یافت.

وی بیان کرد: از مجموع کل اعتبارات مصوب شده در سال اول ۴۸۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد که تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص داده شده است.

برزمینی پیش بینی کرد برای تکمیل این پروژه در سفر دوم رییس جمهور، ۵۰۰ میلیارد دیگر تصویب شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری گلستان هم گفت: در سفر اول رییس جمهور به این استان، برای پروژه تکمیل سالن ۶ هزار نفری سرپوشیده مجموعه ورزشی شهدای کریم‌آباد گرگان، هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تصویب شد.

قدرت‌الله عابدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قرار بود این پروژه با تخصیص اعتبارات به صورت سالانه در مدت سه سال به بهره‌برداری برسد که با رایزنی‌های انجام شده و نیاز استان به این مجموعه، مدت احداث آن از سه سال به ۲ سال کاهش یافت.

وی در خصوص علت تخصیص کم بودجه به این پروژه خاطرنشان کرد: پس از سفر و در جلسات تخصیص اعتبارات قرار شد تخصیص‌ها به پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی بالا تعلق بگیرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری گلستان گفت: سالن ورزشی ۶ هزار نفری گرگان در زمان تصویب اعتبار حدود ۲۰ درصد و در حد فنداسیون و ساخت چند ستون پیشرفت فیزیکی داشت.

عابدی افزود: یکی دیگر از اولویت‌های تخصیص زیاد برای پروژه‌هایی بود که با تخصیص اعتبارات مصوب می‌توانست به سرانجام برسد و قابلیت بهره‌برداری داشته باشد.

وی ادامه داد: البته در دوم سفر رییس جمهور به گلستان، این پروژه برای تخصیص اعتبار لازم نیز به عنوان یکی از پیشنهادات در نظر گرفته شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha